عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی، وجود تنوع هویتی در کرمانشاه را ظرفیت و بستری بسیار خوب برای توسعه استان دانست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،قدرت احمدیان عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی با بیان اینکه ضرورت توسعه یافتگی در کشور‌های جهان سوم پس از جنگ جهانی دوم مطرح شد، گفت : از آنجایی که آن زمان کشور‌های جهان سوم دچار مشکلات زیادی بودند و می‌توانستند میزبان خوبی برای نفوذ شوری و پذیرش کمونیست‌ها باشند، لذا مسئله توسعه یافتگی این کشور‌ها مورد توجه نظریه پردازان مختلفی قرار گرفت.

او گفت : برخی از این نظریه پردازان معتقد بودند که توسعه امری درون زا و مربوط به عوامل درونی یک جامعه است، در این راستا شکل گیری یک نوع انسجام هویتی و ناسیونالیسم را در کشور‌های جهان سوم مورد تاکید قرار دادند.

دبیرعملی افزود: از نظر این نظریه پردازان برای اینکه زمینه‌های توسعه صنعتی در کشور‌های جهان سوم فراهم شود، این کشور‌ها باید با ایدئولوژی ناسیونالیسم به یکسان سازی هویتی برسند.

او افزود: این ایدئولوژی در دوره پهلوی اول و دوم در ایران مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد تا تنوعات قومی، مذهبی، زبانی، فرهنگی و ... ایرانیان همرنگ و در هم ادغام شود که عملا به بن بست رسید و با پیروزی انقلاب اسلامی از بین رفت.

احمدیان گفت: در دوران پس از انقلاب و در شرایط کنونی این مسئله دگرگون شده و می‌بینیم که توسعه یافتگی با ابعاد مختلف هویتی در جامعه شکل می‌گیرد.

او گفت: امروزه علمای علم توسعه معتقدند تنوع هویتی نه تنها مانع توسعه یافتگی نیست، بلکه اساسا توسعه یعنی پذیرش تنوع هویتی و قومیتی در کشور.

عضو هیات علمی گروه سیاسی دانشگاه رازی به تنوع هویتی موجود در استان کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: استان کرمانشاه بطور بالقوه خصیصه‌ها و عناصر بسیار قدرتمندی از تنوع هویتی دارد که می‌تواند کمک کند به اینکه جامعه‌ای به سامان، آرام و فارغ از مسئله در استان داشته باشیم.

او گفت: می‌توانیم با تاکید براین مولفه‌های بنیادین که همان تکثر قومی، زبانی و ... در استان است، بستر‌ها و زمینه‌های توسعه را داشته باشیم.

او با بیان اینکه کرمانشاه یک تنوع هویتی جدی دارد، گفت: باتوجه به تئوری‌های جدید حوزه توسعه، کرمانشاه استانی با ظرفیت‌ها واستعداد‌های بسیار خوب برای توسعه یافتگی است.

 

 

انتهای پیام/د

برچسب ها: فرهنگیان ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.