بهروز روشن ضمیر کارشناس ارشد و فعال بازار زعفران درگفت وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بورس کالا، بستری تسریعکننده در خریدوفروش محصولات است، اما خود این بستر نقشی در کاهش و افزایش قیمتها ندارد بلکه این عرضه و تقاضای خریداران و فروشندگان است که تعیین کننده قیمت کالاها در بورس است.
وی ادامه داد: آغاز معاملات زعفران در بورس کالا علاوه بر شفاف سازی قیمتها در بازار داخل در امر صادرات اثرات مناسبی داشته است به شکلی که بحث استانداردها و انجام آزمایشهای محصول در بورسکالا، اعتماد خریداران خارجی را افزایش داده است.
این فعال صنعت زعفران ادامه داد: شرایط اقتصادی در حوزه زعفران امسال حساسیت زیادی دارد، زیرا کشت این محصول افزایش یافته و این امر نباید در شکست قیمت اثرگذار باشد؛ در این زمینه باید تمهیداتی از سوی نهادهای مرتبط، سازمان تعاون روستایی و فعالان بزرگ بازار رقم بخورد تا از کاهش کاذب قیمتها جلوگیری شود.
بیشتر بخوانید: پایان معاملات سنتی پسته با عرضه بورسی
روشن ضمیر در خصوص اینکه بورسکالا تا چه میزانی میتواند در امر صادرات زعفران کمک کننده باشد، گفت: در بسیاری از مواقع فعالان بازار در حوزه زعفران میتوانند حساب ویژهای روی کارآیی بورس باز کنند؛ برای مثال تاکنون در بحث استانداردها و انجام آزمایشهای محصول در بورسکالا، اعتماد خریداران خارجی با توجه به مرغوبیت محمولههای بورسی، افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر صادرکنندگان در برخی مواقع که نسبت به شرایط بازار و تأمین درخواست و سفارش طرف خارجی تردید داشته باشند، میتوانند روی انبارهای زعفران تحت نظارت بورسکالا حساب باز کنند و با اطمینان خاطر تأمین سفارش را از این بخش، انجام دهند.
این تولیدکننده زعفران معتقد است که بزرگترین مشکل زعفران، خامفروشی و فلهفروشی بوده که باعث شده ارزشافزوده این محصول را به طرف مقابل صادراتی تقدیم کنیم.
وی اضافه کرد: ارزشافزوده زعفران تولیدی ایران، کاملاً به جیب اسپانیاییها رفته و آنها با فرآوری و بستهبندی، منفعت کامل را نصیب خود میکنند؛ بنابراین باید مسیرهایی که به این اتفاق ختم میشوند را مسدود کنیم و در مقابل از ظرفیتهایی مثل بورس کالا برای شفاف سازی قیمت و حمایت از زعفرانکار بهره ببریم.
روشنضمیر در پایان گفت: نباید فراموش شود که بخشی از صادرات فله زعفران بخاطر مصارفی بوده که بستهبندی شامل آن نمیشود، اما در بخشی که مصرفکننده نهایی زعفران، نیازمند بستهبندی بوده باید مقدمات برای شکل گیری ایجاد برند زعفران ایرانی در دنیا فراهم شود.
انتهای پیام/