کشاورز گفت: تمامی چالش‌های بخش کشاورزی با تغییر نگرش و رفتار با خاک قابل حل است.

چالش‌های بخش کشاورزی با تغییر نگرش رفتار با خاک قابل حل است / ماده عالی خاک کم استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با اشاره به مشکلات پیش‌روی بخش کشاورزی اظهار کرد: پایین بودن عملکرد، بالا بودن هزینه‌های کشاورزی، پایین بودن درآمد کشاورزان و ناپایداری کشاورزی از جمله چالش‌های پیش روی این بخش به شمار می‌رود که آثار این امر  آن است که کشور  از عملکردها راضی نیست و امنیت قضایی در حد مورد انتظار تحقق پیدا نمی‌کند.

او افزود: برخی افراد به سبب بالا بودن هزینه‌های کشاورزی معتقدند که واردات محصولات سود بیشتری دربردارد و بنده قصد بحث کردن با این افراد را ندارم اما می‌خواهم بگویم که مشکلات ذکر شده به بحث خاک و حفاظت از آن مربوط می‌شود.

کشاورز با اشاره به  اینکه کشاورزی پایدار نیست بیان کرد: بر این اساس ما نباید در مقابل اتفاقی که رخ می‌دهد شکننده باشیم بلکه باید پایداری کشاورزی را تقویت کنیم و تمامی این مسائل با تغییر نگرش و تغییر رفتار ما با خاک قابل حل است و در این فضا نیاز به  یک رویکرد جامع کشاورزی برای رفتار با خاک داریم.


بیشتر بخوانید: بازار آجیل شب یلدا در آرامش به سر می‌برد/ اختلاف ۵۰ درصدی قیمت آجیل و خشکبار از مبدا تا بازار


سرپرست وزارت جهاد کشاورزی راه برون‌رفت خانواده کشاورزی کشور را تغییر نگرش نسبت به خاک اعلام کرد و گفت: ما آب و خاک را بخشی می‌بینیم در حالی که این منابع فرابخشی هستند و هیچکس نباید بدون توجه به اینکه تصمیم او چه تأثیری بر منابع خاک کشور دارد تصمیمی اتخاذ کند.

به گفته وی سازمان تحقیقات باید امر اهمیت خاک را در بخش کشاورزی عمومی کند و ادبیات خاک، آشنایی با خاک و انتظار خاک از ما را به جامعه کشاورزان معرفی کند.

وی تصریح کرد: همه این چالش ها با تغییر نگرش و تغییر رفتار با خاک قابل حل است و در این فضا احتیاج به رویکرد جامعه کشاورزی برای رفتار با خاک داریم.

کشاورز با اشاره به اینکه بیش از این نمی توانیم به خاک و طبیعت فشار بیاوریم، گفت: کسی نباید به دنبال جنگ با طبیعت باشد و راه برون رفت کشاورزی کشور از این شرایط، تغییر نگرش به خاک است.

وی با اشاره به اینکه در بخش آب و خاک با مشکلات ساختاری و بینشی مواجه هستیم، گفت: ما آب و خاک را بخشی می بینیم، در حالی که این منابع فرابخشی هستند و هیچکس نباید بدون توجه به اینکه تصمیم او چه تأثیری بر منابع خاک کشور دارد، تصمیمی اتخاذ کند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما باید نهضتی ایجاد کنیم که طی ۵ سال گاوآهن از کشاورزی کشور حذف شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه همه ارگان ها نسبت به خاک مسئول هستند، گفت: حتی همه کشور باید در این زمینه مسئول باشند و اهمیت خاک باید عمومی شود.

وی اضافه کرد : به نظر من کشاورزان کشور جزو پیشرفته ترین و دقیق ترین افراد هستند و مشکلِ ما کشاورزان نیستند، بلکه مشکل، بینش ماست.

کشاورز ادامه داد: باید به موجودات زنده درون خاک، ارتقای سلامت و کیفیت آن توجه جدی کنیم، چرا که همه زندگی خاک به نفع خودش نیست، بلکه بیشتر به نفع ماست.

وی افزود: سازمان های تحقیقاتی حوزه کشاورزی از جمله سازمان تحقیقات باید به ما نقشه راه بدهند و همه متخصصان و کارشناسان مربوطه باید درگیر این پدیده نو شوند.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی با تأکید بر اینکه ما یک نقشه راه جدید برای اینکه رفتارهایمان منطبق با وضعیت خاک باشد نیاز داریم، تصریح کرد: از تمام استان ها خواهش می کنم خارج از این برنامه حرکت و رفتار نکنند.

کشاورز با بیان اینکه همه ارگان‌‌ها نسبت به خاک مسئول هستند افزود: تمامی آحاد جامعه باید در این زمینه مسئول باشند و اهمیت خاک باید عمومی شود به طوری که هیچکس بدون مطالعه در خصوص خاک نباید در زمینه مباحث کشاورزی اقدام کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: باید موجودات زنده درون خاک و ارتقای سلامت و کیفیت آن باید مورد توجه قرار گیرد چرا که همه زندگی خاک به نفع خودش نیست بلکه به نفع ما است و ما باید در رابطه با بهبود رفتار با خاک به کشاورزان  پاسخگو باشیم.

او با تأکید بر این مسئله که ما یک نقشه راه جدید برای رفتارهایمان منطبق با وضعیت خاک نیاز داریم گفت: از تمامی استان‌ها تقاضا دارم خارح از این برنامه رفتار نکنند ضمن آنکه سازمان‌های تحقیقاتی حوزه کشاورزی  از جمله سازمان تحقیقات باید به ما نقشه راه دهد.

کشاورز در پایان با انتقاد از این مسئله که ماده عالی خاک ما کم است تصریح کرد: بر این اساس فرسایش و هزینه‌های تولید بالا است که نسخه آن این است که باید ابتدا تصمیم و برداشت‌های ما سازگار را خاک باشد و به عبارت دیگر با بهینه کردن تمامی عملیات  زراعی و مصرف کود ماده عالی خاک را افزایش و به سمت احیای آن حرکت کنیم در غیر این صورت کار ما بسیار دشوار می‌شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار