رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دریافت کننده خدمات بهداشت حرفه‌ای، ۱۵ درصد جمعیت کارگری این خدمات را دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری تبیین برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه افتخارات عرصه سلامت در سال‌های اخیر مدیون تلاش رسانه‌ها بوده است، اظهار کرد: علوم پزشکی شهید بهشتی بزرگترین تولید کننده خدمات عرصه سلامت در کشور محسوب می‌شود و بالغ بر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که این جمعیت با بسیاری از کشور‌های مستقل جهانی برابری می‌کند.

او ادامه داد: ۷ درصد از مردم کل کشور تحت پوشش خدمات عرصه سلامت شهید بهشتی هستند. در استان تهران نیز ۴٠.۵ درصد جمعیت و در شهر تهران ۴۶.۵ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند.

زالی گفت: ۱۴۴۴ هیات علمی در این دانشگاه در بخش‌های پایه و بالینی و پژوهشی فعالیت می‌کنند و ۱۷۵۰۰ کارمند داریم. همچنین ۱۲ دانشکده در علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرای دانشجویان است که آخرین دانشکده راه اندازی شده دانشکده فناوری‌های نوین و قدیمی‌ترین آن دانشکده پزشکی است.

او در ادامه افزود: ۲۰ بیمارستان داریم که ۱۲ بیمارستان آموزشی و ۸ بیمارستان درمانی هستند. ۷۵ دانشگاه دولتی، عمومی و خیریه زیر مجموعه علوم پزشکی شهید بهشتی خدمت رسانی می‌کنند.

۱۵ درصد جمعیت کارگری کشور خدمات حرفه‌ای دریافت می‌کنند

زالی یادآوری کرد: بالغ‌ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دریافت کننده خدمات بهداشت حرفه‌ای داریم که ۱۵ درصد جمعیت کارگری کشور را شامل می‌شود.

رئیس علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شاخص‌های متفاوت در مناطق مختلف تحت پوشش علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: علوم پزشکی شهید بهشتی جمعیتی را پوشش می‌دهد که از نظر شاخص‌های اقتصادی با هم متفاوت هستند؛ به عنوان مثال منطقه یک از نظر شاخص اقتصادی در جایگاه خوبی قرار دارد در حالیکه شمال منطقه ۱۵ از نظر شاخص اقتصادی وضعیت پایینی دارد و این کار ما را دشوار می‌کند.


بیشتر بخوانید: بدهی ۹۹۰ میلیارد تومانی دانشگاه/ خیرین رقیبِ بخش سلامت نیستند


او اظهار کرد: ۹۰۰ مرکز درمانی معتادان و ۷۰۰ عطاری تحت پوشش علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند که این مسئله موجب می‌شود کار نظارتی ما با توجه به نقاط جغرافیایی متفاوت دشوار شود.

زالی با بیان اینکه رتبه نخست آموزش پزشکی مربوط به علوم پزشکی شهید بهشتی است، گفت: نمایه بین‌المللی علوم پزشکی شهید بهشتی در نظام زبومتریکس و شانگ‌های جایگاه ممتازی در دو سال اخیر بوده است که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا جایگاه بین المللی‌مان را در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ارتقاء دهیم و همه راهکار‌ها را پیگیری می‌کنیم تا در عرصه جهانی جایگاه ممتازی را رقم بزنیم.

رئیس علوم پزشکی شهید بهشتی مهم‌ترین استراتژی علوم پزشکی شهید بهشتی را حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم دانست و افزود: ما به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت می‌کنیم و به سمتی می‌رویم که دانشگاه کارآفرین و نوآفرین داشته باشیم تا پیش قراول دانشگاه‌ها در حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم باشیم.

او ادامه داد: زمانی که ریاست دانشگاه را به عهده گرفتم رهبر معظم انقلاب گام دوم انقلاب اسلامی را ابلاغ کردند که شاخص‌های اصلی آن اخلاق، جوانان و علم آموزی و تحقیق است که در این راستا علوم پزشکی شهید بهشتی در هر سه بخش در زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی کرده است.

زالی با بیان اینکه ۱۴ هزار دانشجو داریم، تاکید کرد: دانشجویان ما همه از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و شور و اشتیاق به علم آموزی را در بین دانشجویان می‌بینیم.

رئیس علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ایجاد نشاط و تربیت دانشجویان چند وجهی از دیگر برنامه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی است و ۴ تشکل‌ سیاسی در علوم پزشکی شهید بهشتی فعال هستند. برنامه ریزی کردیم برنامه‌های روز ۱۶ آذر را که روز دانشجو است دانشجویان طراحی کنند و تنوع برنامه برای دانشجویان داشته باشیم. همچنین ۱۷ کانون فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعال هستند که این کانون‌ها بستر خوبی از ایده‌ها و طرح‌های نو و خلاق است. باید توجه داشته باشیم دانشجو اگر در دانشگاه محبوس شود و نتواند در بحث‌ها مشارکت کند در آینده موفق نخواهد بود.

او افزود: ما اکنون ۵۵ انجمن علمی در حوزه دانشجویی داریم که دانشجویان در قالب این انجمن‌ها کار‌های علمی و تحقیقاتی انجام می‌دهند. برای ۷ سال متوالی توانستیم در جشنواره رازی رتبه نخست تحقیقات دانشجویی را کسب کنیم که این نشان دهنده جریان جوشان دانشجویی است.

زالی اظهار کرد: در هفته‌های گذشته شاهد دو حرکت خودجوش دانشجویی در حوزه‌های اجتماعی بودیم که یکی از آن‌ها حمایت دانشجویان برای کودکان کار و تهیه البسه گرم برای فصل سرما بود و دیگری در روز جهانی ایدز دانشجویان کمپین انگ زدایی از بیماران ایدز را راه‌اندازی کردند و ربان قرمز بر روی سینه پزشکان آینده که دانشجویان دانشگاه هستند الصاق شد.

او با اشاره به برنامه‌ها و خدمات علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه درمان گفت: در ۸ ماهه اول سال ۲۳۰ هزار بستری بیمارستانی داشتیم و میانگین اشغال تخت بیمارستانی ما به ۸.۶ درصد رسید. همچنین توانستیم گردش تخت بیمارستانی با علم مزمن بودن بیماران را به ۳.۶ روز بستری برسانیم و ۲۴۰ هزار عمل جراحی در مجموعه بیمارستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است.

رئیس علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در حوزه بهداشت ۳۵ پایگاه بهداشتی، ۱۳۶ خانه بهداشت و ۸ شبکه بهداشتی- درمانی تحت پوشش علوم پزشکی شهید بهشتی به مردم در حوزه بهداشت خدمت رسانی می‌کنند.

او با بیان اینکه مجموعه تخت‌های مصوب علوم پزشکی شهید بهشتی ۴ هزار ۲۰۰ تخت بیمارستانی است، گفت: ما از ۵ هزار تخت استفاده می‌کنیم و تعداد تخت‌های هزینه‌بر علوم پزشکی شهید بهشتی ۶ هزار تخت است که متأسفانه در بودجه ریزی تعدادی از تخت‌های ما محسوب نمی‌شوند و این یکی از چالش‌های دانشگاه است.

احداث یک بیمارستان هزار تخت خوابی با فاینانس خارجی در تهران

زالی با بیان اینکه ۱۰۲ هزار متر مربع پروژه عمرانی در حوزه درمان داریم گفت: با همکاری وزیر بهداشت به عنوان اولین گروه سلامت توانستیم مصوبه شورای اقتصاد کشور برای استفاده از ظرفیت فاینانس برای تأسیس بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی در شرق تهران را اخذ کنیم که امیدواریم با کمک وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هر چه زودتر لایحه فاینانس این ۱۰۰۰ تخت‌خواب اجرایی شود.

رئیس علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: ۸ هزار و ۶۰۰ متر مربع پروژه بهداشتی داریم که ۹۰ درصد این پروژه‌ها تا پایان سال آینده افتتاح خواهند شد.

نبود پردیس متمرکز موجب افزایش هزینه‌ها شده است

او با اشاره به تأسیس پردیس علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: پروژه بزرگ و سنگین تأسیس پردیس علوم پزشکی شهید بهشتی کلید خورده است؛ متأسفانه ما پردیسی نداریم و ۱۷ خوابگاه ما در نقاط مختلف تهران قرار دارند که بار سنگین مالی‌ای برای ما ایجاد کرده است.

زالی افزود: بزرگ‌ترین آسیب دانشگاه نبود پردیس متمرکز است چراکه به دلیل پراکندگی دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها در مناطق جغرافیایی مختلف تهران هزینه‌های بسیاری باید پرداخت کنیم، امیدواریم که با همکاری سازمان برنامه و بودجه و مساعدت وزیر بهداشت در دهه فجر مبایعه نامه پردیس علوم پزشکی تهران امضاء شود و بتوانیم مجموعه‌ای از وزارت دفاع را برای تأسیس پردیس علوم پزشکی شهید بهشتی تحویل بگیریم.


بیشتر بخوانید: بیش از ۴ هزار دانشجوی بسیجی فعال داریم


بودجه سنواتی مهمترین چالش دانشگاه

رئیس علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تحویل دانشجوی مازاد ظرفیت در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ اظهار کرد: با انحراف از ظرفیت پذیرش دانشجو برخلاف ظرفیتی که اعلام کرده بودیم ۴۹۰ دانشجو مازاد ظرفیت و علی رغم توانمندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جذب شدند که بار مالی این دانشجویان در ترم یک ۱۸ میلیارد تومان بود.

او با بیان اینکه ما در فصول آموزشی ۱۰۵ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۷ کسری داشتیم، گفت: کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این کسری را پذیرفتند، اما به دلیل شرایط انقباضی و اقتصادی کشور این رقم در سال ۹۸ دیده نشد. باید توجه داشت که در سال ۹۸ دولت در کشور با مشکل فروش نفت و تحریم‌ها دست و پنجه نرم کردند و این دو چالش در همه دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها سایه انداخت، ما پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۹۸ مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان کسری آموزش به ۱۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۲۵۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۹ برسد. این کسری بودجه آموزشی شامل مزایای هیئت علمی، آموزش، پژوهش، خوابگاه‌ها، اسکان و تغذیه می‌شود که امیدواریم این ارقام در بودجه ۹۹ مرتفع شود.

زالی اظهار کرد: در سال ۹۸ بودجه سنواتی ۸۳۰ میلیارد تومان بود که ۴۲ تا ۴۵ درصد بودجه تخصیصی را تا پایان آبان ماه دریافت کردیم و این چالش جدی ماست.

دانشگاه ۹۹۰ میلیارد تومان بدهی دارد

رئیس علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: بدهی دانشگاه تا پایان شهریور ۹۹۰ میلیارد تومان است و ما ۲۳۰ میلیارد تومان بدهی به پرسنل، ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و ۳۶۰ میلیارد تومان به شرکت‌های پخش و توزیع دارو بدهکار هستیم.

او اظهار کرد: ما از ۱۲ نهاد بیمه‌ای طلب داریم که عمده آن از بیمه سلامت و تامین اجتماعی است این ۲ بیمه بخشی از بدهی مربوط به سال ۹۷ و ۹۸ خود را پرداخت نکرده‌اند و مراکز درمانی ما و بیمارستان‌ها با مشکل نقدینگی به دلیل بدهی سنگین بیمه‌ها مواجه هستند.

 
زالی تاکید کرد: بیمه‌ها ۸۷۰ میلیارد تومان بدهی به علوم پزشکی شهید بهشتی دارند و وضعیت سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به همین صورت است و همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت فشار مالی قرار دارند در حالی که هزینه‌های جاری رو به افزایش است.
 
او با بیان اینکه ۱۳۹۰ میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است، گفت: تا کنون ۵۶۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم که معادل ۶۰ درصد درآمد پیش بینی شده است و به دلیل اینکه بخش زیادی از درآمد ما وابسته به بیمه‌ها است و متاسفانه چالش نقدینگی بیمه‌ها ما را دچار اختلال کرده و در زنجیره اختلال مالی افتاده‌ایم.

رئیس علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: باید توجه داشت که این ردیف بودجه‌ای که تحت عنوان درآمد اختصاصی از آن نام برده می‌شود به اشتباه درآمد اختصاصی نامگذاری شده است چرا که ما باید درآمد حاصل از بیمارستان‌ها و سایر مراکز را صرف همان مراکز کنیم و اکر نتوانیم درآمد‌ها را هزینه کنیم کیفیت خدمات رسانی به مردم کاهش پیدا می‌کند.

۳۲ درصد پرسنل علوم پزشکی شهید بهشتی ردیف بودجه‌ای برای حقوق ندارند

زالی با بیان اینکه ۳۲ درصد پرسنل علوم پزشکی شهید بهشتی ردیف بودجه‌ای برای حقوق ندارند، گفت: متاسفانه مشکلی در وزارت بهداشت وجود دارد که کمتر دستگاهی با این مشکل رو به رو است، ما در مجموعه وزارت بهداشت نیرو‌هایی داریم که آن‌ها را در قالب پرستار، پرسنل اتاق عمل و کادر درمانی جذب کرده‌ایم و نمی‌توانیم آن‌ها راتعدیل کنیم چرا که با کمبود نیرو مواجه هستیم و مردم در بیمارستان‌ها از این کمبود‌ها گلایه دارند و در این شرایط با همه تلاش‌ها و مساعدت‌های سازمان امور استخدامی تنها مجوز ۳۰۰ نفر استخدام را اخذ کرده‌ایم که این ۳۰۰ نفر نیز جذب نیروی جدید نخواهد بود و مجبوریم نیرو‌های استخدامی گذشته را تبدیل وضعیت کنیم و باید توجه داشت که این شرایط هر ۳ دانشگاه علوم پزشکی در تهران است.
 
او تاکید کرد: باید یک بار برای همیشه این نیرو‌های بسیار مهم که قابلیت تعدیل ندارند؛ تعیین تکلیف شوند. این موضوع نیازمند تدبیر وزارت بهداشت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.
 
رئیس علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امسال ۹۲.۵ درصد بودجه دانشگاه علوم پزشکی صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل می‌شود، تصریح کرد: در سال ۹۶، ۷۹ درصد و در سال ۹۷، ۸۱.۵ درصد بودجه دانشگاه علوم پزشکی صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شد و این بدان معنا است که ۷.۵ درصد بودجه دانشگاه باقی می‌ماند که می‌توانیم با آن‌ها برای خدمت رسانی به مردم برنامه ریزی کنیم.
 
زالی درباره موضوع پذیرش داوطلبان رشته‌های علوم پزشکی به صورت سهمیه‌ای اظهار کرد: باید توجه داشت که ۶۰ هزار دانشجو پزشکی در کشور داریم و این میزان دانشجو تمام نیاز کشور را پاسخگو هستند و اسرار برای افزایش ظرفیت بدون زیرساخت می‌توان تبعات منفی به دنبال داشته باشد.
بیشتر بخوانید: پرسنل دانشکده‌ علوم پزشکی از امنیت کاری برخوردار نیستند
او ادامه داد: ما در فیزیوتراپی ۴۳ درصد افزایش ظرفیت داشتیم و از رسانه‌ها می‌خواهیم تا فرهنگ سازی کنند چراکه خانواده‌ها از اول ابتدایی روی دانش آموزان فشار می‌آورند که باید در پزشکی تحصیل کنند چراکه فارغ التحصیلان مهندسی شغل پیدا نکرده‌ و بیکار شده‌اند به همین دلیل کمترین دانش آموزان برای ورود به دانشگاه در رشته‌های مهندسی است در صورتی که روند افزایش ظرفیت پزشکی به همین شکل باشد ۵ تا ۶ سال آینده استقبال از پزشکی به شدت افت پیدا می‌کند و باید توجه داشت که افزایش ظرفیت پزشکی نیازمند کار کارشناسی است و موضوع با چند مناظره حل نمی‌شود.
 
رئیس علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی درباره سهمیه ایثارگران اظهار کرد: ما نسبت به تخفیف سهمیه به ایثارگران مخالفتی نداریم چرا که قانون است و ما باید مطابق قانون عمل کنیم، اما باید مراقب باشیم که نخبگان سرخورده نشوند.
 
زالی ادامه داد: در کشور‌های توسعه یافته هنوز از مصدومان جنگ تقدیر می‌کنند و ما باید بسته رفاهی و شغلی برای جانبازان و ایثارگران در نظر بگیرم، مشکل خانواده ایثارگران و شهدا بیکاری فرزندانشان است و باید به سمتی حرکت کنیم که حقوق نخبگان پایمال نشود.

پذیرش دانشجویان سهمیه‌ای در رشته داروسازی به ۳۶ درصد رسید

او یادآوری کرد: در مهر ۹۸، حدود ۳۱.۲ درصد با سهمیه در علوم پزشکی شهید پزشکی پذیرفته شدند که این میزان بدون سهمیه ایثارگران ۲۶.۸ درصد بود و باید توجه داشت که در طول سال‌های اخیر درصد دانشجویان ورودی با سهمیه افزایش پیدا کرده بود و پذیرش دانشجویان سهمیه‌ای در رشته داروسازی به ۳۶ درصد رسیده است.

زالی در باره موضوع صندلی‌فروشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از سال ۹۳ تمام ورودی‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در دانشگاه ثبت نام کرده بودند و کارت دانشجویی برای آن‌ها صادر شده بود، بررسی کرده بودیم و هیچ مستندی برای فروش صندلی پیدا نشد و به طور قطع اعلام می‌کنم که حتی یک مورد صندلی‌فروشی در علوم پزشکی شهید بهشتی نداشتیم.

او در باره پذیرش دانشجویان انتقالی از خارج به داخل بیان کرد: ۶۲  دانشجوی انتقالی از خارج به علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی شد  که در دانشکده دندانپزشکی فقط ۳ نفر در سه سال اخیر جذب شدند.

جذب دانشجوی خارجی موجب ارزآوری می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مصوبه انتقال دانشجویان از خارج به داخل با ۳۶ واحد نوعی رانت است، گفت: اجرای این مصوبه موجب افت کیفیت آموزشی می‌شود. برنامه داریم تا دانشجویان واقعی خارجی بگیریم و کالج بین‌المللی علوم پزشکی شهید بهشتی را تأسیس کنیم چرا که با جذب دانشجوی خارجی می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم .

او اظهار کرد: ما برای دستاورد‌های پزشکی در حال جنگ هستیم و یکی از نهاد‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در منطقه مدیترانه شرقی مرجع سازمان جهانی بهداشت است.

زالی تأکید کرد: باید در موضوعاتی مانند صندلی‌فروشی پزشکی مراقبت کنیم چرا که وقتی این بحث مطرح شد رسانه‌های خارجی بیش از رسانه‌های داخلی روی این موضوع مانور دادند تا وجه علوم پزشکی ایران را تخریب کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: به نظر من حرف زدن از صندلی‌فروشی پزشکی "گُل به خودی" است البته باید مراقبت کنیم تا پزشک و داروساز متخلف تربیت نکنیم.

او اظهار کرد: بزرگترین نهاد اعتبار بخشی بین‌المللی پزشکی جهان است WFME است که آموزش پزشکی ایران را تا ۱۰ سال آینده مورد تأیید قرار داده است و این کمتر از صد‌ها مقام جهانی نیست.

زالی درباره وضعیت بیمارستان‌ها اظهار کرد: تا ۱۵ آبان در حوزه سرپایی، بستری و حوزه ارائه خدمات درمانی نسبت به ۸ ماهه سال ۹۷ بیست درصد رشد داشتیم و موفق شدیم در حوزه دارو ۲۵ درصد نسبت به سال ۹۷ صرفه‌جویی کنیم همچنین در سهم متمرکز طرح تحول سلامت ۳۵ درصد صرفه‌جویی کرده‌ایم.

پرستاران، ۹ ماه  است "کارانه" نگرفتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: پرستار و ماما ۹ ماه "کارانه" نگرفتند. دولت و مجلس برای این موضوع باید فکری کنند چرا که کادر درمان ما در تنگنا‌های معیشتی هستند و درخواست ما این است که مطالبات حوزه سلامت پرداخت شود.

او با اشاره به چالش نقدینگی داروخانه‌ها اظهار کرد: داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از نظر ذخایر دارویی و اقلام پزشکی وضعیت خوبی دارند و مردم نگران نباشند البته برخی کمبود‌های مقطعی داریم که وزارت بهداشت به آن‌ها رسیدگی می‌کنند.

داروخانه‌ها با چالش مالی دست و پنجه نرم می‌کنند

زالی تأکید کرد: متأسفانه داروخانه‌ها با چالش مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر داروخانه نقدینگی نداشته باشد، نمی‌تواند پول شرکت پخش را پرداخت کند در این صورت شرکت پخش نیز به شرکت تولیدکننده بدهکار می‌ماند و زنجیره دارویی کشور آسیب می‌بیند که این نیازمند حرکت جهادی مجلس و دولت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ۱۳ هزار داروخانه در کل کشور داریم، گفت: حجم عظیم بازار دارویی ایران در بخش دولتی است و فضا به این دلیل برای داروخانه‌های بخش خصوصی تنگ می‌شود و داروخانه‌ها به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند دارو‌های گرانقیمت و سرطانی خاص را تهیه کنند.

۹۰ درصد اقتصاد داروخانه‌ها به بیمه وابسته است

او با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد اقتصاد داروخانه‌ها وابسته به بیمه‌هاست، گفت: داروخانه‌ها از شرکت پخش، دارو می‌گیرند و توان پرداخت هزینه آن را ندارند؛ به همین دلیل مجبور می‌شوند وام با سود دریافت کنند که در این صورت اقتصاد آن‌ها دچار چالش می‌شود.

زالی اظهار کرد: محبوس شدن داروخانه‌ها در سازوکار سنتی موجب شده است داروخانه‌ها در حوزه‌ای مانند مالیات بسیار آسیب‌پذیر و تبدیل به انبار توزیع شرکت‌های پخش شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مقایسه وضع داروخانه‌ها و داروسازان در ایران و ترکیه که جمعیتی مشابه دارند، گفت: بازار عمومی داروی ترکیه ۱۰ میلیارد دلار است و برخی از داروخانه‌ها تا ۳ بار در روز دارو دریافت می‌کنند متأسفانه در نظام دارویی ایران به اقتصاد دارو توجه نمی‌شود.

او ادامه داد: باید به اقتصاد دارو در داروخانه توجه کنیم، اما باید مراقب باشیم تغییر قیمت دارو به مردم منتقل نشود؛ افزایش قیمت دارو نباید بهانه آن شود که اقتصاد دارو را فراموش کنیم.

قیمت دارو نسبت به نرم جهانی پایین‌ است

زالی با بیان اینکه قیمت دارو نسبت به نرم جهانی پایین‌تر است، گفت: باید نظام‌های سوبسیدی را به گونه‌ای تدوین کنیم که اقتصاد دارو در نظر گرفته شود و پرداختی مردم از جیب در حوزه دارو افزایش پیدا نکند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۸ متوسط فروش یک داروخانه در ترکیه ۳.۵ برابر ایران تخمین زده شده بود و سرانه مصرف دارو در این کشور نیز از ایران بیشتر است.

او اظهار کرد: باید توجه داشت به طور متوسط هزینه جاری داروخانه‌ها در یک شهرستان کوچک نه در کلان‌شهر‌ها فقط ۳۵ درصد رشد داشته در حالی که دارو ۱۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است متأسفانه سبد فروشی دارو داریم.

زالی بیان کرد: ۸۰ درصد دانشجویان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جذب داروخانه‌ها می‌شوند در حالی که در دنیا این عدد ۵۰ درصد است و تنها ۷ تا ۶ دهم درصد در صنعت جذب می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد:‌ اگر با این روند پذیرش داروساز و اقتصاد دارو پیش رویم در سال ۱۴۰۴، حدود ۹ هزار داروساز بیکار می‌مانند.

تسهیلات ویژه به کارمندان معلول در دانشگاه علوم پزشکی

او با اشاره به تسهیلات به کارمندان معلول در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: تصویب کرده‌ایم تا افرادی که دارای معلولیت هستند و در دانشگاه فعالیت می‌کنند در ماه، ۱۰ ساعت در ساعت کاری خود کاهش داشته باشند، ضمن اینکه اعمال مدارک دانشگاهی آن‌ها به صورت ویژه رسیدگی می‌شوند و تا سقف ۵۰ درصد نیز از تخفیفات مراکز طرف قرارداد ما استفاده خواهند کرد.

زالی درباره استخدام نیرو‌های شرکتی اظهار کرد: متاسفانه با چالش امنیت شغلی کارکنان رو به رو هستیم ومجوزی برای جذب نداریم. سقف جذب نیرو‌های شرکتی در سال‌های اخیر رشد متناسبی با دانشگاه نداشته است البته در دولت‌های قبلی در مقطعی وعده داده بودند تا در این زمینه چاره‌اندیشی شود و مجلس به موضوع ورود کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: دولت باید به موضوع ورود کند و به سازمان امور اداری و استخدامی در باره جذب نیرو‌های انسانی شاغل در دستگاه‌ها سفارش دهد و الگویی ایجاد شود تا با افزایش مدیریت بهره‌وری و توانمندسازی نیروی انسانی به سمتی حرکت کنیم که این چالش حل شود.

او گفت: ما حاضریم این طرح را به صورت پایلوت در علوم پزشکی شهید بهشتی اجرایی کنیم؛ یعنی الگویی برای ایجاد امنیت شغلی، نیروی انسانی با حفظ بهره‌وری برای نیرو‌های شرکتی ایجاد شود. فرایند تعدیل نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به حداقل رسیده یا در واقع متوقف شده است اما تا زمانیکه مصوب کشوری نداشته باشیم، نمی‌توانیم به این روند ادامه دهیم.

سهم سلامت از بودجه عمومی کشور باید جدا شود

زالی با تأکید بر حفظ شأن دانشگاه و اعضای هیأت علمی تصریح کرد: برخورد پادگانی و تحقیرآمیز با اعضای هیأت علمی در دانشگاه درست نیست و جواب نمی‌دهد؛ باید سهم سلامت از بودجه عمومی کشور جدا شود چراکه نظام پلیسی و  جواب نمی‌دهد. به نظر شورای عالی بیمه باید در خصوص تعیین منطقی تعرفه‌ها اقدام کند و پیشنهاد می‌کنم اقداماتی مانند افزایش پوشش بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری دولت به سمت باز توزیع یارانه‌ها در سلامت می‌تواند تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به شکل مستقل دانشجو جذب کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.