تاکنون هیچ مورد مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح تالاب کجی نمکزار، زیستگاه های آبی، آبگیرها و آب بندان های شهرستان نهبندان مشاهده نشده است.

راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: با توجه به کاهش دما و آغاز فصل مهاجرت پرندگان، پایش مستمر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی در حال انجام است.

او افزود: بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی از کشور‌های جهان، وجود آلودگی و گردش تیپ‌های مختلف ویروس آنفلوانزا در طیور بومی، صنعتی و حتی وحشی کشور را بالا برده است و هرساله با مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر، احتمال ورود ویروس‌های جدید و حتی تحت تیپ‌های نامتعارف در کشور وجود دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان ادامه داد: در ادامه برنامه‌های گشت مشترک شبکه دامپزشکی با محیط زیست شهرستان به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و مراقبت از حیات وحش و پرندگان آبزی و مهاجر، پایش و بازدید از تالاب کجی نمکزار انجام گرفت که هیچ‌گونه مورد مشکوکی از ابتلای پرندگان به این بیماری مشاهده نشد.

راه انجام اظهار کرد: برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیاز است تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی شهرستان، کنترل تردد رفت و آمد به مرغداری، رعایت اقدامات بهداشتی، انجام ضدعفونی محوطه و اطراف مرغداری‌ها ۲ بار در هفته، ضد عفونی مواد، لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و بومی به داخل واحد‌های مرغداری را در دستور کار خود قرار داده و جابجایی و نقل و انتقال طیور زنده را با مجوز شبکه دامپزشکی شهرستان انجام دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان  از شهروندان خواست به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، از خرید جوجه‌های رنگی و همچنین مرغ زنده در بازار، که سلامت آنان مورد تایید دامپزشکی نیست، خودداری و از مرغ کشتار روز یا منجمد که دارای برچسب گواهی بهداشتی دامپزشکی است، مصرف کنند.

انتهای پیام/ ط آ

برچسب ها: دامپزشکی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار