به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه تبلیغات به جزئی جدا نشدنی از ساز و کار بازاریابی و فروش تبدیل شده است اهمیت این موضوع آن را به طوری گسترش داده است که آن را به عنوان صنعتی تخصصی میشناسند که اصول، قواعد و چارچوب خاص خود را دارد.
تمامیتلاشهای یک شرکت تولیدی در عرصههایی مثل بازاریابی و فروش تنها یک دلیل دارد و آن چیزی جز افزایش سهم بازار نیست؛ تنگ شدن عرصههای فروش و بالا گرفتن رقابت برای داشتن سهم بازار بیشتر ممکن است شرکتها را وادار کند دست به هر کار معقول و نامعقولی بزنند؛ گاهی طمع چند ثانیه نگاه از طرف مخاطبان میتواند ذهن یک بازاریاب را به هر سمتی بکشاند؛ از هزینههای سنگین برای ساخت تیزر و حضور در صفحات عجیب و غریب فضای مجازی گرفته تا رفتن سراغ افراد و تصاویر نامتعارف که چشمها را به سمت خود بازگرداند.
بازار رقابت در عرصه لوازم خانگی یکی از بازارهای پر زرق و برق است که میتواند محلی برای رقابت تبلیغاتی بین شرکتهای فعال در این حوزه باشد؛ در و دیوار نمایندگیهای فروش لوازم خانگی پر شده از صفحات نمایشی و تلویزیونهایی که به طور مداوم تصاویری دور از فرهنگ و شان کشور ما در آن پخش میشود؛ حضور برندهای خارجی به خصوص دو برند مطرح کرهای علاوه بر آسیبی که به اقتصاد کشور میزند چیزی را به نمایش میگذارد و ترویج میکند که در مقابل باورها و فرهنگ ما میایستد.
چند سالی است که پیکر تبلیغات در کشور ما جامهای عاریهای از کشورهای خارجی بر تن کرده است و نشانهای از فرهنگ اصیل و غنی کشور ما در آن پیدا نمیشود؛ تاریخی هزار ساله و دینی به عظمت اسلام سالهای سال است که با پوست و جان ما در هم آمیخته اما زمانی که حرف از تفکر، طراحی و خلاقیت به میان میآید رنگ بویی از این اصالت به چشم نمیخورد.
از یک طرف کم سوادی در بین برخی مدعیان در عرصه تبلیغات و از طرف دیگر بازارهایی که به دست برندهای خارجی افتاده این فرهنگ ستیزی را برای ما به همراه داشته است. دو برند کرهای نامبرده خواه، ناخواه قدم در بازار لوازم خانگی در کشور ما گذاشتهاند و بخشی از آن را در اختیار گرفته اند اما نباید پا را از گلیم دراز تر کرده و به فرهنگ و شان کشور ما آسیب وارد کنند.
آرمین صادقی کارشناس حوزه تبلیغات در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که رکورد بازار را در بر بگیرد، همه شرکتها تلاش میکنند در عرصههای تبلیغاتی فعالیت خود را گستردهتر و در نهایت مخاطبان بیشتری جذب کنند. سبک و سیاق جذب مخاطب در کشور ما با مدل کشورهای دیگر متفاوت است و این تفاوت گاهی مشکلاتی ایجاد میکند؛ فرهنگ و تفکرات خاص کشور ما نیاز به ایده پردازیهای ویژهای دارد.
صادقی بیان کرد: موضوعی ماننده استفاده از فضای مجازی و بهرهگیری از اینفلوئنسرها یکی از مباحث تبلیغاتی بزرگ در سطح جهانی است اما در کشور ما هر کس تنها با بالا بودن تعداد دنبال کنندهها، حتی با انجام فعالیتهایی به دور از شان و فرهنگ کشور، به عنوان اینفلوئنسر معرفی میشود. این موضوع کوچکترین مبحثی است که در حوزه تبلیغات مطرح میشود و بائرهای غلط مشابه آن در تمام سطح این حوزه گسترش پیدا کرده است.
این کارشناس حوزه تبلیغات بیان کرد: ۲ نکته بسیار مهم در عرصه تبلیغات باید مورد توجه قرار بگیرد؛ دانش انجام تبلیغات و اثری که انجام آن بر جای میگذارد. بدون شناخت کافی از محصول و جایگاه شرکت نمیتوان آن را به مصرف کننده معرفی کرد. زمانی که دانشی در حوزهای وجود نداشته باشد، خلاقیت معنایی نخواهد داشت پس میل به کپی برداری افزایش پیدا میکند. کپی برداری از الگوهای خارجی نه تنها فرهنگ و همه چیز ما را از بین میبرد بلکه عملا تجارتها نابود میکند.
او ادامه داد: برای مثال در تبلیغ یکی از خودروهای خارجی، محصول برای مدتی طولانی از یک زنجیر آویزان شده بود تا بیانگر استحکام خودرو باشد؛ یکی از شرکتهای داخلی این ایده را برای یک آبمیوه به کار گرفته بود بدون آن که به مفهوم تبلیغ فکر کند. بیلبوردها به قدری جذابیت خود را از دست دادهاند که صنعت تبلیغات بیلبوردی رو به نابودی حرکت میکند و کمتر کسی به آن اعتقاد دارد. بیلبوردها آلودگی تصویری در شهرها خوانده میشوند چرا که جذابیتی برای مخاطبان ندارند.
صادقی بیان کرد: حضور افراد غیر متخصص معضلی است که وارد حوزه تبلیغات شده است و نه تنها بازار هدف و شرکت تولید کننده، بلکه فرهنگ و باورهای کشورمان را هم تحت تاثیر قرار میدهد. متاسفانه در حوزه تبلیغات هم مانند بسیاری از حوزههای دیگر اغلب کپی بردار هستند و کمتر دانش و خلاقیت به چشم میخورد.
صادقی تاکید کرد: جامهای که امروز تبلیغات کشور ما بر تن کرده به قدری مشمئزکننده و خستهکننده شده است که هیچ کس به آن نگاه نمیکند؛ حتی در عرصه تبلیغات مجازی مطالب ارائه شده بیارزش و دور از فرهنگ ایرانی است و جذابیت چندانی ندارد؛ برخی ما را متهم میکنند که شما فرهنگ اروپایی را نمیپذیرید اما اصل مشکل اینجاست که ما حجمه عظیمی از فرهنگها و ضربالمثلهای دلنشین داریم که میتواند به تبلیغ تبدیل شده و در مخاطب ماندگارتر باشد اما حاضر به انجام چنین کاری نیستیم.
این کارشناس حوزه تبلیغات تصریح کرد: متأسفانه این رفتار غلط نه تنها فرهنگ اسلامی ما را تحت تاثیر قرار میدهد بلکه از فرهنگ ایرانی ما هم به دور است. دوستان ما در این حوزه حاضر نیستند که مبلغ فرهنگ کشور باشند و اصولا کپی برداری راهکار سادهتری است و همین موضوع فعالان این حوزه را به این سمت میکشاند.
کپی برداری در بخشهای مختلف کشور به آفتی تبدیل شده است که نه تنها ما را به جماعتی تنبل تبدیل کرده و قدرت تفکر را از ما میگیرد بلکه بهکارگیری آن در برخی بخشها باعث ایجاد آسیب در فرهنگ ما میشود؛ فرهنگ، تاریخ و اصالت دارایی بسیار با ارزش و گرانبهایی است که با کمتوجهی عده معدودی به مرور از بین میرود.
مسعود امراللهی دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر اتاق اصناف ایران در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پخش تصاویر نامتعارف در نمایندگیهای فروش تلویزیون و لوازم خانگی ها، اظهار کرد: اتاق اصناف ایران در حوزه امر به معروف و نهی از منکر کشور از ابتدای مهر دفتری تشکیل داده است که سازوکارهای مختلفی برای رسیدگی به امور مربوط به این حوزه دارند و یکی از آنها مربوط به امور عفاف و حجاب میشود.
دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر اتاق اصناف ایران ادامه داد: مباحثی مثل فعالیت مانکنها، تبلیغاتها و مواردی از این قبیل به حوزه عفاف و حجاب مربوط میشود؛ کلیپهای تصویری ساخته شده و پخش شده در صنعت تبلیغات باید با حفظ حجاب کامل و پوشش اسلامی باشد.
امراللهی تصریح کرد: اغلب کلیپهای ساختهشده در داخل کشور از نمونههای خارجی کپی برداری میشود و برخی از فروشندگان را به سمت استفاده از بازیگران یا شهروندان اروپایی سوق میدهد؛ در صورت مشاهده پخش هرگونه کلیپ و تصاویر نامتعارف در نمایندگیهای فروش با برخورد از طرف اتاق اصناف مواجه خواهد شد.
او گفت: ما قصد حفظ فرهنگ اصیل و اسلامی کشورمان را داریم و تلاش میکنیم تا این فرهنگ در بین جوامع کشور گسترش پیدا کند بنابراین در انجام تبلیغات باید موضوعاتی مثل شئونات اسلامی و فقهی مورد توجه قرار بگیرد.
دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر اتاق اصناف ایران ادامه داد: از هفته گذشته جلساتی با مدیران فروشگاههای زنجیرهای برگزار شد و بنا شد تا نامهای ابلاغ شده و تذکرات لازم در مورد این موضوع را به گوش فعالان عرصه فروش برساند.
انتهای پیام/
فرهنگش را غربی می کردند.
به کجا می رویم؟
تصاویر طبیعت
به داد انسانیت برسید
می دانیم از این بدتر هم هست ممنون که حیا کردید و پخش نکردید
شهدای جنگ ۸سال دفاع مقدس
شهدای انقلاب
از همه تون شرمنده ایم
دولت باید شدیدا برخورد کنه با این فروشندگان نادان
مشکلات فرهنگی هم اگر گره بزنیم به کار این سوپر من ها بعد از چند سال فحشا جامعه را برمیداره.
تفکر اینا یعنی جایگزین کردن مسایل کم اهمیت به جای مسایل مهم برای سیاسی بازی, حذف رقیب و جمع آوری رای های سرگردان!
لطفا به جای گرفتن ژست دفاع از مردم و بمباران ذهن مردم اجازه بدین خودشون در فضای آزاد فکری تصمیم بگیرن
چندسال پیش بنده هم در یکی از مغازه های شهریزد تصاویری خییییییییللللللی بدتر را در مغازه ایی دیدم به مسئولین هم گزارش دادم ولی اتفاقی نیفتاد که نیفتاد!!!!!!!!!!!!