یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که در مباحث خانواده گزینشی می نگریم، و به صورت نظام مند نگاه نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حجت الاسلام و المسلمین فاضلی کارشناس مذهبی در سلسله جلسات اخلاق با خادمان خورشید در سازمان اقتصادی رضوی در خصوص اخلاق و ارزش‌ها در خانواده از منظر قرآن گفت: به نظر می‌رسد در تحکیم ارزش‌های خانواده، اگر از نگاه دین در سه محور درست بحث نشود، قطعاً ما به نتیجه درستی نمی‌رسیم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که در مباحث خانواده و در کل مباحثی که مربوط به تقویت دین است، نگاه گزینشی می‌کنیم، نه نگاه نظام مند.

او ادامه داد: در بحث خانواده، اولاً شکل گیری خانواده باید دینی باشد؛ و گرنه طبیعتاً تحکیم ارزش‌ها در آن صورت نمی‌گیرد و  تا ازدواج با آموزه‌های دینی اجرا نشود، ما مشکل خواهیم داشت.
 
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در ازدواج   سه مشکل اساسی وجود دارد که باید در تبلیغ به آن پرداخته شود، گفت:سن ازدواج، هزینه ازدواج و فرایند پولی که در ازدواج، مهریه  و فرهنگ ازدواج و آداب و سننی که در آن وجود دارد  مشکلاتی است که  باید در تبلیغ به آن پرداخته شود.

حجت الاسلام و المسلمین فاضلی افزود: عمده‌ترین آموزه اسلام در این باره این است که رابطه مرد با زن باید بر اساس محبت و رابطه زن با مرد بر اساس اطاعت و حفظ اقتدار باشد. در شرایط فعلی روابط زن و شوهر، یا والدین و فرزندان و حتی فرزندان با یکدیگر، با نظام دینی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فقط گاهی تذکراتی اخلاقی روی منبر گفته می‌شود.

او تصریح کرد: اساس تربیت فاطمی در خانواده براساس پنج محورتنظیمی است. تربیت را تنظیم معنا کردیم و گفتیم؛ تربیت یعنی تنظیم. زیادی هرچیزی بد است، کمبودش نیز مشکل ایجاد می‌کند.
 
این کارشناس مذهبی گفت: اگر این پنج تنظیم را در محصول خانواده مورد توجه قرار دهیم، قطعاً خیلی از ارزش‌ها را در خانواده می‌بینیم که این پنج تنظیم عبارتند از؛ تنظیم محبت، تنظیم شخصیت، تنظیم ظاهر و باطن، تنظیم روابط که احترام متقابل را به دنبال دارد و تنظیم سرمایه هاست.

حجت الاسلام و المسلمین فاضلی افزود: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم ارزش‌ها در خانواده تحکیم یابد، در این سه فصل: «شکل گیری خانواده که بحث ازدواج است، روابط خانواده که خود دارای سه محور است و محصول خانواده که نتیجه تربیت است.» ودر پنج تنظیم، باید با آموزه‌های اسلامی بیان شود؛ که در این صورت ما خانواده‌ای اسلامی را ساخته ایم.
 
 
انتهای پیام//ف.س
 
 

شکل گیری خانواده باید دینی باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.