سالانه ۲۰ تن خاک در استان چهارمحال و بختیاری فرسایش می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون فرسایش خاک در استان چهار برابر میانگین فرسایش خاک در جهان است.

او افزود: میانگین جهانی فرسایش خاک سالانه پنج تن در هکتار و در کشور ما ۱۵ تن در هکتار می‎باشد.

محمدی مقدم اضافه کرد: فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری ۲۰ تن در هکتار و در بخش‌های از حوضه‌های آبخیز ۲۵ تن در هکتار در سال است.

او ادامه داد: عمق حاصل خیزی خاک پنج تا ۱۰ سانتیمتر است که این خاک به دلیل توپوگرافی منطقه در زمان بارندگی، از دسترس خارج می‌شود که این امر باعث کاهش تولید و راندمان تولیدات کشاورزی خواهد شد.

محمدی مقدم با اشاره به اینکه آب و خاک دو مؤلفه مهم بخش کشاورزی و توسعه است گفت: در حوضه آب اقدامات خوبی انجام شده به گونه‌ای که در دو سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی نیز اعتباراتی در حوزه آبخیزداری انجام شده است.

او، به اهمیت خاک و حفظ خاک در کشور تأکید کرد و افزود: حفظ خاک از آب مهم‌تر است، به دلیل اینکه آب را به شیوه‌های مختلف می‌توان به دست آورد، اما برای تشکیل یک سانتیمتر خاک صد‌ها سال فرصت نیاز است.

محمدی مقدم، به پیشگیری از وقوع خسارت از جمله فرسایش خاک و سیلاب هم تأکید کرد و گفت: توزیع اعتبارات باید در حوزه پیشگیری هزینه شود تا میزان خسارت‌ها در زمان بحران کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/ف

فرسایش خاک باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.