دبیر انجمن علمی سرطان ایران گفت:بعضا دررسانه ها دیده می شود که از سرطان با عنوان سونامی یاد می کنند ، این موضوع را تکذیب می کنیم چون طبق آمار مستند ما میزان بروز سرطان در ایران با متوسط جهانی تقریبا برابری می کند.

فرهاد سمیعی آنکولوژیست و دبیر انجمن علمی سرطان ایران در گفت و گوی اختصاصی باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان ، در خصوص فعالیت های انجمن سرطان ایران گفت: این انجمن در چند تخصص اعم از درمان ، تحقیقات و علوم پایه در رابطه با سرطان فعالیت می کند و اقدامات گسترده ای ازجمله تحقیقات ،درمان و هدایت پزشکان را به علم روز دنیا از مسئولیت های خود می داند.

سمیعی افزود: یکی از فعالیت های انجمن سرطان ایران برگزاری گردهمایی وتلاش در به روز بودن اطلاعات همکاران در جریان کنفرانس های متفاوت است که در همین راستا کنفرانس تازه های کانسرپروستات در اصفهان برگزار شد.

او ادامه داد :در این کنفرانس طی دو روز ابعاد مختلف سرطان پروستات که یکی از سرطان های بسیار شایع در مردان است به بحث گذاشته شد و پزشکان شرکت کننده به تبادل علمی و اطلاعات در مورد تازه ها و پیشرفت های علمی سرطان پروستات پرداختند.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران با اشاره به اختلاف نظرهای مختلف و تخصصی درسراسر دنیا درخصوص سرطان پروستات بیان کرد: موضوعاتی در  پانل ها مطرح شد که پزشکان بر سر آنها اختلاف نظر داشتند ، اختلاف نظرات و چند بعدی نگاه کردن به مسائل  برای همه از جمله پزشکان متخصص وفعال در این حوزه جذاب است وقطب های علمی دنیا حرف های متفاوتی برای گفتن دارند از همین رو بسیار مطلوب است که همکاران مانیز اطلاعات خود را به روز کرده و این بحث ها را به طور جدی دنبال کنند.

سمیعی عنوان کرد :خوشبختانه در اصفهان شاخه مرکزی انجمن علمی سرطان ایران را داریم که تشکیلات منسجم ومنظمی دارد وبسیار فعال عمل می کنند که امیدواریم  نقطه نهایی همه بحث ها از جمله کنفرانس سرطان پروستات در اصفهان خیر،برکت وخدمتی به بیماران باشد.

او اظهار داشت:در مفهوم سرطان پروستات باید همانطور که توصیه هایی برای پیشگیری ، تشخیص زودرس، پیگیری و غربالگری به خانم ها در خصوص تومور های مختلف داده می شود به آقایان نیز برای چند تومور شایع در مردان از جمله دستگاه گوارش ، روده بزرگ،پروستات و ریه داده شود.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران اضافه کرد : پیشگیری وظیفه اول و مهم همه ما است و بایستی نه تنها بیماران بلکه افراد سالم را از سبک زندگی سالم آگاه و به رعایت نکاتی برای حفظ سلامتی تشویق کنیم اما اگر افرادی هم به بیماری مبتلا شدند باید بیماری آن ها را به درستی تشخیص و درمان را آغاز کنیم که در این کنفرانس به مسائل تشخیصی و درمانی بیماران سرطان پروستات پرداخته شد.

سمیعی در خصوص سرطان پروستات در آقایان بیان کرد : این نوع سرطان درمردان موضوع بسیار بحث برانگیزی است چون هرچه سن افرادبالا می رود میزان بروز سرطان پروستات نیزبیشتر می شود.

او افزود:در ۴۰ الی۵۰ درصد نمونه برداری هایی که از مردان ۶۵ تا ۷۰ سال که به علل مختلف فوت شده اند پس از مرگ به انجام رسید مشخص شد که این افراد دارای تومورهایی در پروستات بوده اند ، ولی این موضوع که کدام یک از این تومورها به خود حالت تهاجمی می گیرند و ما باید برای درمان آن ها اقدام کنیم یا تحت نظر گرفته شود موضوع بحث علمی این کنفرانس است که شناسایی،تشخیص و تقسیم بندی صحیح آن در دنیا وجود دارد.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران بیان کرد:در سال های اخیر خوشبختانه در ایران به علت افزایش سطح آگاهی مردم بسیاری از مردان قبل ازتجویز پزشک درخواست انجام آزمایشات پروستات می کنند که این امر نشان دهنده بالا رفتن سطح آگاهی مردم درخصوص سرطان پروستات است.

سمیعی اظهار کرد:افزایش سطح آگاهی مردم اولین پله برای پیشگیری از سرطان است . هر چند که سطح آگاهی و اطلاعات در کشور ما افزایش یافته اما ایده آل نیست.ما باید این آگاهی را تا دورترین نقاط کشور اعم از شهرها و روستاها اشاعه دهیم تا مردم نکات لازم برای حفظ سلامتی خود را بدانند.

او عنوان کرد:آمارهای موجود درسرطان ایران که توسط وزارت بهداشت براساس گزارش نمونه برداری و یا جراحی پروستات ثبت شده نشان می دهد که تومور در پروستات جز دومین یا سومین تومورهای شایع در مردان است که این آمار در دنیا هم به همین گونه اعلام شده و میزان بروز آن در ایران متوسط جهانی است.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران با رد ادعای سونامی سرطان در ایران گفت:بعضا دررسانه ها دیده می شود که از سرطان با عنوان سونامی یاد می کنند ، این موضوع را تکذیب می کنیم چون طبق آمار مستند ما میزان بروز سرطان در ایران با متوسط جهانی تقریبا برابری می کند.

سمیعی ادامه داد : نکته نگران کننده در مورد سرطان این است که طی چند سال اخیر افزایش آمار مبتلایان به سرطان شیب تندی داشته و همین امر نشان می دهد که ممکن است در سال های آینده با میزان بروز سرطان بیشتری در کشور مواجه باشیم.

او اظهار کرد : سونامی به معنای بیش از حد تصور و خارق العاده است و زمانی می توانیم بگوییم که در ایران با سونامی سرطان مواجه هستیم که آمار کشور ما در جوامع بین اللملی و کشور های سطح فوقانی ، میانی و حتی پایین از نظر بهداشت عمومی فراتر از حد تصور باشد ولی چنین مسئله ای در ایران نیست و امیدواریم با همکاری رسانه ها سطح آگاهی مردم به نحوی افزایش پیدا کند که در مراحل اولیه بیماری را تشخیص و درمان را شروع کنیم.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران با اشاره به این موضوع که اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود صد در صد قابل درمان خواهد بود گفت : بر اساس آمار تومور محدود به پروستات در مراحل اولیه بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد به بهبودی می رسد در حالی که درگیری دور دست این تومور خارج از پروستات در نقاط دیگر بدن باعث می شودکه ۶۰ الی ۷۰ درصد بیماران را از دست بدهیم همین آمار نشان دهنده اهمیت شناسایی ،پیشگیری و تشخیص زودرس در این بیماری است.

سمیعی در مورد تاثیرات سبک زندگی صحیح در پیشگیری از ابتلا به سرطان بیان کرد : براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی از سبک زندگی سالم اگر افراد تحرک مناسب داشته باشند ، الکل و دخانیات مصرف نکنند وبا تغذیه صحیح و مناسب  وزن ایده آل خود را حفظ کنند ۳۸ الی ۴۰ درصد می توانند از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند.

او ادامه داد : متاسفانه ابتلا به سرطان فقط به خاطر رعایت نکردن سبک زندگی سالم نیست و عواملی مثل ژنتیک نیز می توانند در بروز سرطان در افراد مختلف تاثیرگذار باشد هر چند که با رعایت سبک صحیح زندگی تا ۴۰ درصد می توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد و همین آمار کفایت می کند تا اقدامات آموزشی،بهداشتی و درمانی در این بیماری جدی گرفته شود.

دبیر انجمن علمی سرطان ایران در خصوص وضعیت پوشش بیمه و دارو برای بیماران سرطانی گفت : خوشبختانه وضعیت پوشش بیمه ،دارو و تجهیزات در کشور ما شرایط نسبتا خوبی را دارا است ولی ایده آل نیست هرچند که این مشکل نه تنها در کشور ما بلکه مشکلی جهانی است چون برای درمان های سرطان نیاز به سرمایه گزاری های کلان داریم و در همه دنیا دولت ها،گروه های خیریه و مراکز خصوصی در کنار هم پوشش مناسب برای تشخیص و درمان بیماران سرطانی را فراهم می کنند.

سمیعی افزود : در حال حاضر شرایط فعلی جامعه را نمی توان نادیده گرفت مسلما گرانی ارز و شرایط اقتصادی تاثیرات منفی بر روی دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران سرطانی گذاشته است و وزارت بهداشت با محدودیت هایی در تامین دارو و تجهیزات مواجه است اما امیدواریم که این مشکلات به زودی رفع و شرایط برای این بیماران بهتر شود.

او ادامه داد : بیمه ها به تنهایی پاسخگوی مشکلات بیماران سرطانی نیستند و مشکلات درمان و سرمایه گزاری در توسعه مراکز ،تجهیزات و داروهای جدید در ایران اخیرا بیشتر شده اما امیدواریم آنچه که در شان ملت و دولت ما است در این زمینه تامین و در اختیار بیماران سرطانی قرار داده شود.

 

انتهای پیام/ش

 

گفتگو با دبیر انجمن علمی سرطان ایران

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار