معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مشاهده بیماری فوما در مزارع کلزا مازندران، بر لزوم مبارزه شیمیایی با این بیماری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به بازدید‌های میدانی مدیران حفظ نباتات و زراعت و کارشناسان حفظ نباتات از مزارع کلزای شهرستان‌های بهشهر، گلوگاه، نکا و میاندورود و مشاهده علائم بیماری فوما در برخی از مزارع، به ویژه اراضی کلزای زودکاشت، بر لزوم مبارزه شیمیایی با بیماری فوما در مزارع کلزا تاکید کرد.

او افزود: برای پیشگیری از توسعه بیماری و خسارت ناشی از این بیماری ضروری است کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت دانه‌های روغنی شهرستان‌ها ضمن حضور گسترده در عرصه کلزاکاری، کلزاکاران را برای مبارزه بموقع در زمان ۲ تا ۶ برگی کلزا راهنمایی کنند.

بهادری درباره قارچکش‌های توصیه شده برای کنترل بیماری فوما در مزارع کلزا، گفت: استفاده از قارچکش‌های پروپیکونازول (تیلت)، تبوکونازول (فولیکور) و کاربندازیم (باویستین) هر کدام به مقدار یک لیتر/کیلو در هکتار برای مبارزه شیمیایی با بیماری فوما در مزارع کلزا مورد تاکید است.

بیماری فوما یکی از بیماری‌های مراحل اولیه رشد کلزا است که علائم بیماری به صورت جوش و تاول‌های سیاه رنگ نمایان می‌شود.

بیماری فوما در مراحل پیشرفته سبب مرگ گیاهچه کلزا می‌شود و در صورت شدت بیماری با نظر کارشناسان گیاهپزشکی می‌توان اقدام به کنترل شیمیایی کرد.

در کشت کلزا توجه به رعایت تناوب زراعی، بستر‌سازی مناسب، کاشت به موقع، رعایت میزان بذر توصیه شده در هکتار، استفاده از علف‌کش‌های قبل از کاشت، تغذیه مناسب گیاه، استفاده از ردیفکار‌ها برای کشت یکنواخت، احداث زهکش در اراضی آبگیر، بازدید هفتگی از مزارع کلزا و مشاوره کارشناسان از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تراکم عوامل خسارت زا است.

انتهای پیام/ س

ضرورت مبارزه شیمیایی برای مقابله با بیماری فوما در مزارع کلزا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.