انعقاد تفاهم نامه همکاری در راستای طرح توسعه نوغان و اشتغال مددجویان کمیته امداد

تفاهم نامه همکاری در راستای طرح توسعه نوغان و اشتغال مددجویان کمیته امداد ۷ استان امروز در رشت منعقد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، احمد خانی نوذری ، مدیر کل راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: در راستای طرح توسعه و احیای صنعت چند هزار ساله ابریشم و همچنین توانمندی و اشتغال مددجویان کمیته امداد کشور، تفاهم نامه همکاری امروز با حضور نمایندگانی از استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی در رشت امضاء شده است.

او، با اشاره به اینکه بر اساس این تفاهم نامه راهبران شغلی، به عنوان پشتیبان زنجیره و تولید به کمک توسعه این صنعت دیرینه و اشتغال مددجویان و محرومان جامعه هدف کمیته امداد می‌آیند، افزود: جایگزینی واردات بر اساس ظرفیت، جلوگیری از خام فروشی و عدم وابستگی به نخ‌های ابریشم، چله و بافت، افزایش توان تولید، ایجاد اشتغال، رونق کسب درآمد از اهداف این تفاهم نامه است.

مدیر کل راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور، با بیان اینکه پارسال نیز تفاهم نامه همکاری طرح توسعه نوغان میان کمیته امداد و وزارت جهاد کشاورزی امضاء شده است، گفت: بر اساس آن پارسال ۸ هزار جعبه تخم نوغان میان مددجویان کشور توزیع و یک هشتم ابریشم تولیدی کشور با همت مددجویان تولید و روانه بازار‌های مصرف شده است.

احمد خانی نوذری افزود: در گام اول این تفاهم نامه که پارسال منعقد شده بود، افزایش تخم نوغان، توسعه نوغان و نهالستان توجه شده است، اما در گام دوم ودر تفاهم نامه امروز، ایجاد مجتمع اقتصادی برای رونق تولید و افزایش صادرات و همچنین بکار گیری راهبران شغلی مبتنی بر مدیریت متمرکز و مالکیت در راستای توسعه و اشتغال توجه شده است.

همچنین عباس اهرابی ، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) گیلان نیز، گفت: بر اساس تفاهم نامه امروز مقرر شده است ۵۰ مددجوی تحت پوشش این نهاد حمایتی با کمک اعطای تسهیلات بتوانند ۵۰ دستگاه ابریشم کشی و تبدیل نخ را خریداری کنند، تا علاوه بر پرورش نوغان، همچنین با تبدیل نخ هم بتوانند کسب درآمد کنند.

او  افزود: طرح‌های موفق اشتغالزایی با هدف ارتقاء سطح اقتصادی خانوار‌ها و توانمند کردن نیازمندان، محرومان و مددجویان تحت پوشش این نهاد حمایتی- امدادی علاوه بر حمایت‌های تسهیلاتی و مشاوره‌ای، با نقش‌آفرینی و حضور گسترده راهبران شغلی تا پایان سال با شتاب بیشتری اجرا می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) گیلان، با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به مددجویان برای ایجاد شغل از برنامه‌های مهم این نهاد حمایتی است، افزود: در ۷‌ماه امسال ۵۰۶ نفر از مددجویان از سوی ۸ نفر از راهبران شغلی شناسایی‌شده و در حال انجام اجرای طرح اشتغال هستند که این تعداد تا پایان سال به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

عباس اهرابی، از همکاری کمیته امداد با سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها از جمله اداره کل فنی و حرفه‌ای گیلان برای ارائه آموزش‌های شغلی و مهارتی به مددجویان خبر داد و گفت: مددجویان تحت پوشش کمیته امداد گیلان می‌توانند به صورت رایگان از این آموزش‌ها برخوردار شده و سپس برای ایجاد کسب و کار مورد نظر خود اقدام کنند.

او، با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغالزایی در مناطق روستایی استان وجود دارد، تصریح کرد: برای ارتقاء سطح اقتصادی زندگی مددجویان روستایی می‌توان در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، شیلات و صنایع‌دستی طرح‌های اشتغالزایی را اجرا کرد.

مجید فرزانه ، معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور، هم گفت: با وجود اینکه گیلان قطب تولید پیله ابرشیم در کشور است، اما، پیله های‌تر برای تبدیل به نخ به استان خراسان رضوی منتقل می‌شود که بر اساس تفاهم نامه امروز، از این پس پیله‌های ابریشم تولیدی گیلان با کمک مددجویان کمیته امداد در استان تبدیل به نخ می‌شود.

او ، به افزایش ۵۵ درصدی توزیع تخم نوغان در استان و احیای این صنعت دیریه اشاره کرد و افزود: پارسال ۹ هزار نوغاندار، بیش از ۴۸۰ تن پیله‌تر ابریشم تولید و روانه بازار کردند.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: آموزش به نوغانداران برای توسعه نوغانداری، توزیع نهال‌های رایگان و افزایش توتستان‌ها از جمله راهکار‌های مرکز توسعه نوغانداری کشور در راستای توسعه این صنعت است.

همچنین، پژمان اکرامیان راهبر شغلی و تولید کننده دستگاه ابریشم کشی گفت: با کمک نخبگان کشور توانستیم دستگاه‌های ابریشم کشی را برای تبدیل نوغان به ابریشم تولید کنیم.

او، هزینه خرید این دستگاه را ۱۶۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود:بر اساس تفاهم نامه امروز مقرر شد، این دستگاه‌ها با اعطای تسهیلات ارزان قیمت از سوی کمیته امداد، به مددجویان، در اختیار مددجویان قرار گیرد.

همچنین در ادامه افشین رحیمی، رئیس کانون کارآفرینان کشور هم گفت: با کمک نخبگان و راهبران شغلی در تلاشیم تا با شناسایی مددجویان و محرومان جامعه، با مشاوره، نظارت بر فرآیند تولید، آموزش و تامین مواد اولیه، به اقتصاد جامعه، به وِیژه نیازمندان کمک کنیم.

 

انتهای پیام/م.ع

تفاهم نامه همکاری در راستای طرح توسعه نوغان و توانمندی و اشتغال مددجویان کمیته امداد  امضاء شد

 

برچسب ها: کمیته امداد ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.