نجات میانکاله از خطر خشکسالی

ضلع غربی تالاب بین المللی میانکاله با همکاری محیط زیست و تشکل‌های مردم نهاد بهشهر از خطر خشکسالی نجات یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: ضلع غربی تالاب بین المللی میانکاله که در چند سال گذشته به دلیل کاهش بارش‌های فصلی، کاهش منابع آبی منتهی به تالاب و بعضا برداشت‌های غیرمجاز آب، به وسعت حدود ۷ هزار هکتار خشک شده بود، این فرصت را به برخی از سوءاستفاده کنندگان و متخلفان محیط زیست می‌داد که در نواحی خشک حاضر شده و حتی تجاوز به عرصه‌های زیست محیطی را داشته باشند.

همچنین متخلفان با تردد‌های غیرمجاز به وسیله خودرو و موتورسیکلت، چالش‌هایی را ایجاد کرده بودند.

با اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و ایجاد دایکت‌های خاکی، بخشی از این اراضی احیا شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: باتوجه به تخلفات زیست محیطی که با خشک شدن تالاب میانکاله رخ داده بود، با هم فکری و همکاری که بین تشکل‌های مردم نهاد در بهشهر با محوریت انجمن زیست محیطی اشرف البلاد انجام شد؛ طرحی را به اداره کل حفاظت محیط زیست با احداث دایکت خاکی پیشنهاد دادند و محیط زیست نیز بلافاصله آن را در ضلع غربی میانکاله اجرایی کرد.

او افزود: با اولین باران که پس از اجرای دایکت خاکی باریدن گرفت، سطح آب به بالای ۲۵ سانتی متر رسیده است که با این موفقیت، قطعا دایکت‌های دیگری به صورت تکمیلی احداث خواهد شد.

ابراهیمی گفت: این اقدام در کنار لایروبی انهار منتهی به میانکاله که از پارسال و امسال در بیش از ۸۰ کیلومتر انجام شده و ادامه دارد، سبب شد که با کمترین هزینه، با کمک مردم و محیط زیست یک الگوی بسیار خوبی را داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: اکنون هم تالاب دارای آب است، هم حضور پرندگان را داریم، هم به دلیل از بین رفتن احتمال خشکی منطقه و چالش ریزگردها، فضای بسیار مفرحی در سراسر تالاب ایجاد شده است.

انتهای پیام/ م

احیای ضلع غربی تالاب بین المللی میانکاله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار