کارشناس مسائل بین الملل گفت: لازم است نحوه تعامل با اروپا را جدی تر بررسی کنیم.

باید در تعاملات آتی با اروپا محتاط تر باشیمابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق و کارشناس مسائل بین الملل  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره بدعهدی اروپایی و تهدید ایران به اسنپ بک اظهار کرد: مواضع اخیری که وزیر امور خارجه فرانسه در قبال ایران در پیش گرفته بیانگر این است که اروپایی‌ها  ضعیف تر از آن هستند که بتوان در تعهدات بین المللی روی آنهاحساب باز کرد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا تاکنون نشان داده ناتوان از حفظ توافقی است که برای آنها اعتبار بین‌المللی به همراه داشته است. همچنین می توان گفت که آلمان و فرانسه به عنوان دو قدرت مطرح در اتحادیه اروپا نقش ضعیف و منفعلانه‌ای در برابر برجام بازی می‌کنند و به نظر می رسد که این امر به موقعیت ایالات متحده  و نفوذ این کشور در قاره سبز مربوط می شود.

او ادامه داد: فرانسه با وجود داشتن ادعای رهبری سیاسی در اتحادیه اروپا، از قدرت اجرایی کمی برخوردار است و قادر نیست به حداقل تعهدات خود عمل کند و وقتی تهدید  به  بازگرداندن تحریم ها می کند  باید یک جواب به آنها داد و پاسخ این است که دیگر  تحریمی باقی نمانده است.

سفیر اسبق کشورمان گفت: به عقیده من دلیل بدعهدی طرف های برجامی به این موضوع باز می گردد که اتحادیه اروپا بدون آمریکا قادر نیست نقشی را نه در تحولات داخلی و نه خارج از این اتحادیه و عرصه بین الملل ایفا کند، همچنین کماکان وابستگی مستقیم و حمایت‌های امنیتی و پشتیبانی اقتصادی این کشور دارد.

او عنوان کرد: تحلیلگران و کارشناسانی که می خواهند در مورد روابط ایران و غرب برنامه ریزی و تصمیم گیری کنند باید به این عدم اراده و نداشتن استقلال رای آنها توجه داشته باشند چرا که  این نوع  ملاحظات بسیار مهم بوده و غفلت از آنها برای ما خسارات سنگینی در بر خواهد داشت.

ظهره وند خاطر نشان کرد:  اخیرا شاهد هستیم که فرانسوی‌ها در غرب آسیا و خلیج فارس مانور می‌دهند .در واقع این مانور یک شو و نمایش سوری است و گرنه در عمل از قدرت فرانسه هیچ اثری باقی نمانده است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: دولت فرانسه در حال حاضر قادر به تامین مطالبات مردم خود نیست و می توان گفت که فرانسه در سراشیبی قرار دارد و شاید جمهوری پنجم این کشور آخرین جمهوری باشد و ما تغییرات جدی را در داخل نظام سیاسی فرانسه شاهد باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار