دبیر کل ناتو طرح جدید این سازمان برای کاهش سهم آمریکا و افزایش میزان پرداختی آلمان را تائید کرد.

استولتنبرگ طرح جدید تقسیم هزینه‌های ناتو را تائید کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد طرح جدید در خصوص سهم هریک از اعضا در پرداخت هزینه‌های این سازمان مورد تائید قرار گرفته است.

دبیر کل ناتو روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران در پاریس گفت: موافقت ما با طرح جدید تقسیم هزینه‌ها (در بودجه مشترک ناتو) و اینکه آمریکا سهمی کمتر و آلمان سهم بیشتری بپردازد، صحت دارد. هریک از این کشور‌ها تقریبا ۱۶ درصد از بودجه ناتو را پرداخت خواهند کرد و بقیه هزینه‌ها میان دیگر اعضا (ناتو) تقسیم می‌شود.

استولتنبرگ همچنین وعده مدرن سازی بیشتر این نهاد را مطرح و بار دیگر تاکید کرد اتحادیه اروپا به تنهایی قادر به دفاع از خود نیست. پیشتر یک مقام ناشناس وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد کاخ سفید قصد دارد کمک‌های نظامی خود به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را کاهش دهد.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ژانویه سال ۲۰۱۷ او بار‌ها اعضای ناتو را برای عمل به تعهدات خود در زمینه هزینه‌های دفاعی سالانه این سازمان تحت فشار قرار داده و حتی از آن‌ها خواست تا سهم هزینه‌های دفاعی خود را تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند. ترامپ به طور ویژه، از آلمان به منظور پرداخت سهم بیشتری از هزینه‌های دفاعی ناتو انتقاد کرده است.

بنا به آخرین برآورد‌ها، آلمان سال گذشته ۱.۲۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای هزینه‌های دفاعی ناتو اختصاص داد. طبق گزارش‌ها برلین در نظر دارد سال آینده با افزایش مخارج دفاعی خود به ۱.۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی، آن را به ۴۹.۷ میلیارد یورو برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار