شرایط کنونی در حوزه هنر‌های نمایشی راضی کننده نیست/۱.۶ میلیون مترمربع فضای فرهنگی در کشور مورد نیاز است
صالحی گفت: هرچند هنر‌های نمایشی در کشور مسیر رو به رشدی را در ارتباط با عناوین، دفعات نمایش و تعداد تماشاگران داشته، اما شرایط کنونی راضی کننده نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز عملیات عمرانی نخستین پردیس تئاتر مشهد، گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری سرانه فضای هنری و فرهنگی در کشور را دستکم یک متر مربع برای پنج نفر می‌داند و این آمار نشان می‌دهد در حوزه مجتمع‌ها و مکان‌های هنری و فرهنگی گرفتار فقر دسترسی هستیم.

او تصریح کرد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع فضای فرهنگی و هنری در کشور مورد نیاز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شرایط کنونی در حوزه هنر‌های نمایشی راضی کننده نیست، گفت: پارسال هفت هزار و ۲۰۰ هنر نمایشی به تعداد ۸۶ هزار نوبت در استان‌های مختلف اجرا شد که هشت میلیون نفر آن‌ها را تماشا کردند.

صالحی افزود: طبق آمار سال ۱۳۹۶ از ۶۰ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۵ سال در کشور سه میلیون و ۱۰۰ نفر تئاتر تماشا کردند و باقی این جمعیت در طول یک سال به تماشای تئاتر نرفتند.

او تصریح کرد: جمعیت قابل توجهی در ایران از دیدن هنر‌های نمایشی محروم هستند و ارتباطی با این نوع هنر ندارند در حالی که سطح پویش‌ها در هنر‌های نمایشی، امکانات، تنوع سبک‌ها و تاثیرگذاری آن‌ها رشد بسیار داشته است.

بیشتر بخوانید: عملیات احداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد آغاز شد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از عوامل جدی در میزان اندک تماشاگران هنر‌های نمایشی در کشور، محدودیت سالن‌های نمایش است، زیرا وجود یکهزار و ۵۷ سالن نمایش در کشور کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد و این مهم از فرصت عرضه هنر‌های نمایشی می‌کاهد.

صالحی ادامه داد: هم اکنون ۶۲۱ مجتمع فرهنگی – هنری با وسعت یک میلیون متر مربع در کشور وجود دارد و ۲۷۸ مجتمع با وسعت ۸۰۰ هزار مترمربع نیز در حال ساخت است بنابراین تا رسیدن به ۱.۶ میلیون مترمربع فاصله بسیار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای سبز دریچه تنفس بدن و فضای فرهنگی و هنری دریچه تنفس روح انسان است بنابراین اگر کمبود اکسیژن برای بدن را درک کردیم اکنون وقت آن رسیده است که به درک کمبود اکسیژن برای روح برسیم.

او تصریح کرد: در سال ۱۳۷۰ موج توسعه فضای سبز در کشور براه افتاد، زیرا این بینش و نیاز به وجود فضای سبز در کشور بوجود آمد و متولیان نسبت به توسعه آن همت کردند و اکنون شاهد دستاورد این بینش در شهر‌های کشور هستیم به طوری که در مشهد سرانه فضای سبز به ۱۳ مترمربع رسیده است.

صالحی افزود: راه‌اندازی پردیس تئاتر مشهد نیز از اتفاقات خوب به منظور توسعه فضا‌های فرهنگی - هنری در کشور است و امیدواریم مجموعه‌های دیگر مانند شهرداری نسبت به راه‌اندازی این گونه مجموعه‌ها اقدام کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان اینکه مشهد دارای هشت سالن تئاتر با یکهزار و ۳۰۰ صندلی است گفت: با پیگیری شورای شهر و شهرداری قرار است این تعداد صندلی به ۲ برابر افزایش یابد به طوری که مرحله نخست پروژه پردیس تئاتر مشهد طی ۱۷ ماه به بهره‌برداری رسیده و ۷۰۰ صندلی به این تعداد افزوده می‌شود.

او تصریح کرد: مشهد  پایگاه قدیمی هنر‌های نمایشی ایران از دهه ۱۳۵۰ تاکنون بوده و لازم است با توسعه امکانات زیربنایی آن به قطب هنر‌های نمایشی در کشور و جهان اسلام تبدیل شود.

نخستین پردیس تئاتر مشهد با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع و برآورد هزینه ۱۵۰ میلیارد تومان طی ۵۲۰ روز در بوستان وفا واقع در بولوار فکوری این شهر ساخته می‌شود.
 
انتهای پیام// ز.م
 

آغاز عملیات عمرانی نخستین پردیس تئاتر مشهد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.