همه‌چیز درباره نشست منامه و سیاست‌های ضد ایرانی، آمریکا و کشورهای عربی که شکست خورد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  همه‌چیز از یادداشت سفیر بحرین در آمریکا شروع شد. روزنامه واشنگتن‌تایمز نخستین آتش بیار معرکه ائتلاف عربی- آمریکایی- صهیونیستی شد تا کار را برای فشار جدید به ایران، اما این بار از سوی برخی کشور‌های عربی آغاز کند. عبدا... بن راشد آل خلیفه با انتشار یادداشتش که کاملاً مشخص بود از روی دست سعودی‌ها نگاه کرده، ارائه‌کننده نسخه عربی سیاست چماق و هویج علیه ایران شد. سفیر بحرین در آمریکا با انتشار یادداشتی ضد ایرانی در این روزنامه آمریکایی از مواضع کشورش درباره نشست امنیت دریانوردی بین‌المللی سخن گفت و از تهدیدات فزاینده ایران نوشت.

نسخه عربی «چماق و هویج» هم خریدار نداشت!


بیشتربخوانید: چرا آل سعود پرچم سفیدِ تسلیم را بلند کرد؟/ فصلِ عقب‌نشینی عربستان از یمن


خط‌ونشان‌های قبل از اجلاس منامه

سفیر بحرین در آمریکا در شرایطی این یادداشت را منتشر کرد که کشورش در آستانه برگزاری این نشست قرار داشت و قرار بود در روزهای۲۹ و ۳۰ مهر میزبان یک نشست با موضوع امنیت دریانوردی بین‌المللی باشد. عبدا... بن راشد آل خلیفه در این یادداشت که از واژه مجعولی به‌جای خلیج‌فارس استفاده کرد، نوشت: پادشاهی بحرین، متحد مهم ایالات‌متحده در جنگ با تروریسم است. ما مخالف تجاوزگری رژیم ایران هستیم و با شرکایمان برای حفظ جریان آزاد تبادل کالا‌ها در جهان همکاری می‌کنیم. هدف از نشست منامه، تقویت صلح و امنیت منطقه و جهان است. ما از استقرار و حضور ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین خرسندیم و از همکاری با آمریکا به‌منظور حفاظت از کشتیرانی در خلیج (فارس) و مهار رژیم خطرناک ایران، حمایت می‌کنیم.

سفیر بحرین در آمریکا در جای‌جای نوشته‌اش از ادبیاتی سخیف و ضد ایرانی استفاده کرد و ادامه داد: باید موضع واحد بین‌المللی در برابر تهدیدات فزاینده حکومت ستیزه‌جوی ایران در زمینه امنیت دریانوردی اتخاذ شود. بحرین متوجه تهدیدات ایران است و مانند رئیس‌جمهور ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه (آمریکا) این را می‌داند که تمایز قائل شدن بین رژیم ایران و مردم ایران، یک موضوع مهم است.

سرپوش بر ناکامی‌های آمریکادر خلیج‌فارس

ایـن نشســت بــا همــه حــــواشــــــی و حرف‌وحدیث‌هایش برگزار شد و با حواشی بسیار به پایان رسید. حواشی‌ای که همچنان ادامه دارد، خصوصا از سوی تحلیلگران بین‌المللی و اندیشمندان جهان عرب با واکنش مواجه است و این رویداد به یک نمایش سیاه‌بازی تشبیه شده که تلاش کرد با ادامه ایران هراسی در جهان عرب بر ناکامی آمریکا در تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس سرپوش بگذارد.

ادبیات آشفته، بلاتکلیفی سیاسی

آشفتگی در ادبیات شرکت‌کنندگان در این نشست هم قابل‌توجه بود. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات بار دیگر موضوع موشک‌های بالستیک ایران را پیش کشید و گفت: مساله موشک‌های بالستیک ایران باید از طریق دیپلماسی مشترک منطقه‌ای حل شود. طرح این موضوع در شرایطی است که جمهوری اسلامی بار‌ها اعلام کرده است که موضوع موشکی غیرقابل‌مذاکره و خط قرمز ایران در مذاکرات بین‌المللی است.

گاهی به نعل، گاهی به میخ

عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه نیز با سیاست گاهی به نعل و گاهی به میخ زدن با طرح مجدد ادعای واهی حمله ایران به تأسیسات آرامکو از امکان گفت‌وگوی مجدد با تهران صحبت کرد. او در این نشست گفت: سیاست جلب رضایت ایران کارساز نیست و نباید به ایران اجازه داد به سیاست خارجی خود ادامه دهد. بعد از حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در ۱۴ سپتامبر اکنون منطقه با گزینه انتخاب میان خیر و شر روبه‌روست. عربستان مخالف گفتگو با تهران نیست، اما بازدارندگی همچنان باید ادامه داشته باشد. کاملا روشن است که حملات ۱۴ سپتامبر با سلاح ایرانی انجام شد و این حملات از سمت شمال بود، نه جنوب. ایرانی‌ها نمی‌توانند خود را از این مساله کنار بکشند و ریاض منتظر نتایج تحقیقات بین‌المللی در این زمینه است.

بازی‌سازی بحرینی

خالد بن‌احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین هم برای کامل کردن این سیاه بازی، ماجرای رابطه ایران با حوثی‌ها را پیش گرفت و گفت:ایران، حوثی‌ها را ایجاد و از آن‌ها حمایت کرد. ما نیازمند یک برنامه جامع برای توقف دخالت‌های ایران در منطقه هستیم، ما ۴۰ سال است که از دخالت‌های ایران رنج می‌بریم، اما خواهان تغییر نظام ایران نبوده و نیستیم. برای ازسرگیری همکاری با ایران بی‌اعتماد هستیم.

تغییر ادبیات فرانسه

اما در این میان اظهارات فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه از همه جالب‌توجه‌تر است. دولت فرانسه در هفته‌های گذشته تلاش کرد تا بتواند زمینه مذاکره آمریکا با ایران را فراهم کند و در وضعیت برجام تغییر صورت دهد، اما ناکام ماند و حالا با تند شدن ادبیاتش آن‌هم در جمع شیخ‌نشینان عرب، غیرقابل‌اعتماد بودن اروپایی‌ها را بیش از گذشته نشان داد. او در این نشست گفت: همچنان به مذاکره با ایران ادامه خواهیم داد، اما از این‌که آمریکا در امور منطقه بیش از این مداخله و با ایران مقابله نمی‌کند، انتقاد داریم.

مشکلات خودساخته را به ایران نسبت ندهند

دستگاه دیپلماسی خارجی ما نیز در برابر نشست منامه سکوت نکرد و واکنش نشان داد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات واهی و اتهام‌های دروغین از سوی برخی شرکت‌کنندگان در اجلاس گفت‌وگوی منامه در بحرین، ضمن بی‌ارزش خواندن این اظهارات، اتهامات وارده به کشورمان را مردود خواند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: کشور‌هایی که خود مولد و مروج تروریسم و افراط‌گرایی بوده و با زیر پا گذاشتن اصل حسن‌همجواری در امور داخلی دیگران مداخله کرده و امنیت منطقه را به‌واسطه جلب نیرو‌های بیگانه تضعیف کرده‌اند، نمی‌توانند با فرافکنی مشکلات خودساخته را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دهند.

نمایش خیابانی عربستان

تحلیلگران جهان عرب معتقدند، عربستان سعودی بازیگر دیگر این نشست تلاش کرد با ادامه اتهام زنی به ایران ماجرای حملات گسترده به تأسیسات نفتی آرامکو را بار دیگر متوجه ایران کند تا بلکه راه فراری برای افتضاح سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود بیابد و جالب ماجرا این که در نشست منامه علاوه بر موضعگیری‌های خصمانه کشور‌های امارات، بحرین و عربستان علیه ایران از آمادگی شیخ‌نشینان برای گفتگو با تهران سخن گفته شد. سیاست چماق و هویجی که امتحانش را در برابر سیاست‌های قاطع بین‌المللی جمهوری اسلامی پس داده و بیشتر به یک نمایش خیابانی شبیه است.

امارات یکی از بازندگان اصلی

در ماجرای نشست منامه، امارات یکی از بازندگان اصلی بود. شیخ‌نشینی که بعد از حملات آرامکو تلاش کرد با رفع کدورت به ایران نزدیک شود تا بلکه سرمایه‌گذاران ایران دوباره به امارات برگردند و با رونق تبادلات اقتصادی ارزش کالا‌های اساسی برای امارات کاهش پیدا کند، اما این بار هم فریفته شد و در زمین عربستان و آمریکا بازی کرد و مسیر گفت‌وگویش را با ایران دشوار کرد.

بحرین، پلیس بد جدید منطقه

در این میان نقش بحرین قابل‌توجه و تحلیل است. این روز‌ها بحرین تلاش دارد با اجرای نقش پلیس بد خودی در منطقه نشان دهد.
از سوی دیگر بحرین مدتی است که به محلی برای برگزاری نشست‌های ضد ایرانی و لابیگری آمریکا و صهیونیست‌ها تبدیل‌شده و رفت‌وآمد شخصیت‌های سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است تا آنجا که بسیاری به‌طعنه می‌گویند «بحرین حرم امن صهیونیست‌ها شده است» خوش‌خدمتی‌ای که بعید است عاقبت روشنی برای آل خلیفه داشته باشد. بحرین در بدترین شرایط ممکن دست دوستی با رژیم اشغالگر قدس را داده است. در زمانی که صهیونیست‌ها با بحران‌های جدی اقتصادی، نظامی و سیاسی مواجه هستند و تلاش دارند با چنگ زدن به کشور‌های عربی منطقه راه نجاتی برای برون‌رفت از این بحران پیدا کنند.

از سوی دیگر، بحرین دچار یک اشتباه جدی محاسباتی شده و در ایامی همه سیب‌هایش را در سبد آمریکایی‌ها چیده است که مشکلات جدی در فروش تسلیحات نظامی توسط آمریکا در منطقه او را به یک برده تسلیحاتی تبدیل خواهد کرد و به‌زودی با فهرست بلند‌بالایی از تسلیحات نظامی آمریکایی مواجه خواهد شد که چاره‌ای جز خرید آنها ندارد. از سوی دیگر سرعت تحولات منطقه به‌قدری شتاب گرفته است که بعید به‌نظر می‌رسد در تحولات آتی خلیج‌فارس بحرین بتواند از فرصت‌هایی که برای نیل به آن برنامه‌ریزی کرده، انتفاعی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی نصیبش شود. کنفرانس منامه با حجم بالای تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب به دنبال ایجاد فضای مذاکره با ایران تحت سیاست فشار حداکثری بود. هرچند شیخ‌نشینان عرب امیدوار بودند آمریکا از این نشست در بالاترین شکل ممکن حمایت کند، اما فرانسه فقط به حضوری ضعیف در این نشست کفایت کرد.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار