دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور:

۴۵ میلیارد دلار کالا از مناطق آزاد و ویژه صادر شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور گفت: در برابر ۴۵ میلیارد دلار صادراتی که از مناطق آزاد و ویژه صورت گرفته تنها ۷.۵ میلیارد دلار واردات در این مناطق داشته‌ایم که این موضوع بسیار قابل توجه است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور پس از بازدید از منطقه ویژه پارس در نشست با مسئولان این منطقه گفت: پیشرفت اقتصادی کشور در گرو توجه به توسعه مناطق آزاد و ویژه و استفاده از ظرفیت‌های قانونی این مناطق برای ورود سرمایه گذاران و جهش اقتصادی است.

او، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس این منطقه را الگوی مناسبی از درآمد زایی مناطق ویژه و آزاد و نقش برجسته آن در اقتصاد کشور بر شمرد و افزود: همین فعالیتی که در این منطقه ویژه صنعتی صورت گرفته است به تنهایی کارنامه خوبی برای جمهوری اسلامی است اما مردم و حتی برخی از مسئولان از تلاش‌هایی که در این منطقه صورت پذیرفته است به خوبی آگاه نیستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور ادامه داد:متخصصان و کارگرانی که در این منطقه عظیم صنعتی و اقتصادی کار می‌کنند باید به نقش خود در اقتصاد کشور ببالند و همه با هم در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم در جنگ نابرابر اقتصادی آمریکا پیروز شویم.

مشاور رئیس جمهور گفت: نخستین بار است که در اقتصاد کشور تولید وصادرات غیر نفتی ما از صادرات نفتی پیشی می‌گیرد که بخش عظیمی از آن از مناطق ویژه و آزاد انجام می‌گیرد

بانک، با اشاره به جایگاه خاص منطقه ویژه پارس بین مناطق ویژه و آزاد کشور در حوزه صادرات، عنوان کرد:  ۱۷ میلیارد دلار از ۴۵ میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد و ویژه کشور از این منطقه صورت می‌پذیرد.

او ادامه داد: منطقه ویژه پارس الگوی خوبی است تا به برخی از منتقدان تشکیل مناطق آزاد و ویژه در کشور ثابت شود که این مناطق علاوه بر تسهیلات سرمایه گذاری نقش پر رنگی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند به طوری که تا کنون ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه صورت پذیرفته است که در سایه قوانین مناطق آزاد و ویژه این سرمایه گذاری این امر تسهیل شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور افزود: باید واقعیت کار عظیمی را که در پارس جنوبی صورت گرفته است بهتر به رسانه‌ها و نمایندگان مردم و حتی مسئولان کشور منتقل کنیم و باید اذعان کنم که در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم که امروز برخی به نقش مناطق ویژه و آزاد در اقتصاد کشور خرده می‌گیرند.

بانک بیان کرد: نزدیک به نیم میلیون نفر در مناطق آزاد و ویژه کشور مشغول به کار هستند و اقتصاد کشور به لطف این مناطق جهش مناسبی در زمینه صادرات غیر نفتی پیدا کرده است و تنها ۷.۵ میلیارد دلار واردات از این مناطق در مقابل ۴۵ میلیارد صادرات صورت پذیرفته است که این موضوع بسیار قابل توجه است.

او تاکید کرد: بحث افزایش عوارض گمرکی به ۲۰ درصد در مناطق آزاد و ویژه به زودی ابلاغ می‌شود که گام مهمی در بحث خودکفایی درآمدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایفا خواهد کرد.

برنامه‌ریزی برای تولید ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه پارس

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در این نشست با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری‌ در این منطقه صورت گرفته است، گفت: مهمترین مزیت منطقه ویژه پارس نسبت به سایر قطب‌های صنعتی در دنیا دسترسی آسان و ارزان به خوراک، نزدیکی به پایانه‌های صادراتی دریایی و زنجیره تولید محصولات است که این موضوع فرصتی بی نظیر پیش روی سرمایه گذاران قرار داده است.

سید پیروز موسوی افزود: رویکرد وزارت نفت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده از طریق توسعه زنجیره تولید در این صنعت است تا ضمن جلوگیری از خام فروشی برای کشور نیز درآمدزایی داشته باشد.

او ادامه داد: پیش بینی ما این است که تا سه سال آینده میزان تولید محصولات پتروشیمی از این منطقه به ۶۰ میلیون تن در سال برسد که این امر می‌تواند تحولی عظیم در اقتصاد کشور ایجاد کند.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس با اشاره به عملکرد این سازمان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به ویژه در زمینه اشتغال، ایجاد و توسعه زیر ساخت‌ها در محیط پیرامونی و توجه به مسائل آموزشی و فرهنگی بویژه طرح نخبه پروری و آموزش کارجویان در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را گامی مهم و امید آفرین در میان مردم این منطقه عنوان کرد و گفت: انجام اقدامات اصلاحی در حوزه محیط زیست در طرح‌های پتروشیمی و پالایشگاهی از دیگر مطالبات مردم در حوزه محیط زیست بوده است که این موارد نیز از سوی مدیریت ارشد محیط زیست و ایمنی( HSE) سازمان به صورت جدی نظارت و پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.