به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز خط آهن کشور از مسیر جدید ریلی به استان آذربایجان شرقی رسید. با بهره برداری از این خط ریلی میانه – بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در صورت اتصال به تبریز، سفر به مرکز این استان از تهران تا ۵ ساعت کوتاهتر میشود.
طرح احداث راهآهن دوخطه میانه- بستانآباد- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که مسیر میانه– بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است و در ۶ قطعه و بخشی ازقطعه هفتم، از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده، به ایستگاه راهآهن بستانآباد متصل میشود.
چندی پیش عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان اینکه ساخت پروژه راه آهن میانه به بستان آباد در دهه ۸۰ آغاز شده بود، گفت: با توجه به انباشته شدن پروژههای نیمه تمام در حوزه ریلی، وزیر راه و شهرسازی دستور داد که تمامی پروژههای نیمه تمام در بخش ریلی تا پایان این دولت به اتمام برسد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: با توجه به تاکیدات وزیر راه و شهرسازی در چند سال گذشته ۵ پروژه در بخش ریلی از جمله راه آهن قزوین – رشت، مراغه- ارومیه، ملایر- کرمانشاه، تهران- همدان و میانه- بستان آباد به اتمام رسیده است.
او افزود: طی سالهای گذشته با توجه به هزینههایی که در پروژههای حوزه ریلی انجام و تمام آنها نیمه تمام رها شده بود سعی کردیم با بهره برداری از این پروژهها، از آنها در راستای تسهیل در رفت و آمد مردم استفاده کنیم.
خطیبی با بیان اینکه تا کنون در پروژه میانه – بستان آباد ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ارزش ریالی این پروژه در شرایط اقتصادی کنونی معادل ۵ هزار میلیارد تومان است که ظرف مدت ۲ تا ۳ سال این پروژه را به اتمام رساندهایم.
بیشتر بخوانید: بهره برداری نخستین مسیر ۲ خطه ریلی کشور
بر اساس این گزارش راهآهن میانه- تبریز یکی از بخشهای مهم کریدورهای بینالمللی است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا میکند.
اجرای راهآهن میانه-بستان آباد-تبریز به صورت دو خطه برای اولین بار است که در کشور انجام میشود.
یکی از دلایل اجرای دو خط همزمان در این طرح ریلی، توجیه فنی-اقتصادی و ظرفیت قابل قبول آن مبنی بر جابهجایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق طرح است.
اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز درباره جزئیات هریک از این پروژهها گفت: راهآهن میانه – بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر امروز با دستور رئیس جمهوری به بهرهبرداری رسید و خانواده شهدا به وسیله قطار به مشهد مقدس سفر کردند. احداث راهآهن میانه – بستان آباد – تبریز باعث کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر و کاهش ۵.۵ ساعته سفر از تبریز تا تهران میشود که با افتتاح فاز اول این پروژه حدفاصل میانه تا بستانآباد، مسافران کاهش ۴ ساعته زمان سفر را تجربه میکنند.
او افزود: ارزش راهآهن میانه – بستانآباد – تبریز بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم تا پایان سال آینده به ایستگاه خاوران واقع در شرق شهر تبریز متصل شود.
او گفت: البته گام باقیمانده اتصال به ایستگاه تبریز است که امیدواریم با تأمین منابع مورد نیاز این هدفگذاری نیز تحقق یابد.
بهره برداری از این طرح ریلی در افق طرح، صرفهجویی سالانه ۱۶ میلیون لیتر مصرف سوخت، سالانه ۱۴۰ میلیارد ریال کاهش آلایندهها، اشتغالزایی مستقیم برای ۲۰۰ نفر، کاهش خسارتهای حوادث رانندگی و رونق اقتصادی ۸ هزار میلیارد ریالی را به همراه دارد که همزمانبا افزایش قیمت سوخت میزان صرفه جویی بنزین در این بخش بسیار با صرفه خواهد بود.
انتهای پیام/
مردم تو مسافرت بايد ماشين شخصي داشته باشن والا اين چه مسافرت رفتنيه ؟