الویری درباره چالش‌های پیش رو جهت ارتقا بهره‌وری و میزان کار مفید ایرانیان در هفته توضیحاتی داد.

ایران جزء ۵ کشور آخر جهان در میزان بهره‌وری/ میزان کار مفید هر ایرانی ۱۵ ساعت در هفتهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در اولین دوره همایش ملی بهره‌وری در مدیریت شهری با اشاره به تأخیر در برگزاری همایش گفت: یکی از مواردی که نمی‌توانیم هیچگاه به دنبال ارتقاء بهره‌وری باشیم، در برگزاری همین همایش خود را نشان داد.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: وقتی نمی‌توانیم همایش بهره‌وری را سر ساعت آغاز و به سرانجام برسانیم، دیگر از دستگاه‌های مدیریتی چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم.

الویری با تأکید بر اینکه برای ارتقاء بهره‌وری مسیر گسترده‌ای داریم، گفت: شهرنشینی به خصیصه توسعه یافتگی جهت دست یافتن برای توسعه تبدیل شده و تلخ است که ایران در رده بندی سازمان جهانی بهره‌وری در بین ۵ کشور آخر قرار گرفته است.

او ادامه داد: وقتی به آمار و رتبه بندی کشور‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم کشور‌هایی از آسیای شرقی و اقیانوسیه بالاتر از ما قرار گرفته‌اند، در حالی که تا ۲۰ سال گذشته نه عضویتی در سازمان بین المللی بهره‌وری داشتند و نه برنامه ای، اما امروز به رشد اقتصادی دست پیدا کردند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: از لحاظ شاخص بهره‌وری در مقایسه با کشور‌های منطقه نیز در رتبه پایین‌تری قرار گرفتیم و طبق آمار مرکز ملی آمار در بهمن سال ۹۷ میزان کار مفید هر شهروند ۱۵ ساعت در هفته بود که اگر تقسیم کنیم می‌شود ۲ و نیم در روز که ما باید در برنامه ششم توسعه کشور به مسئله بهر‌ه‌وری بیش از گذشته توجه کنیم.

الویری ادامه داد: بهره‌وری باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا هیچ چیز جز بهره‌وری نمی‌تواند اهداف مدیریتی را محقق کند.

او با اشاره به تحریم‌ها گفت: برخی موانع مانند تحریم‌ها وجود دارد که اهمیت و جایگاه بهره‌وری را افزایش نمی‌دهد و باید گفت بهره‌وری مهم است، زیرا منابع مالی و انسانی مدیریت شهری محدود است و در مقابل آن جمعیت شهر‌ها افزایش پیدا کرده است.

رئیس شورای عالی با اشاره به افزایش قیمت خدمات در مدیریت شهری گفت: با افزایش قیمت خدمات مدیریت شهری دچار چالش می‌شود اینجا نیاز است مدیران هم اندیشی کنند، زیرا در سایر کشور‌ها بین مدیران سطح یک آن‌ها جلساتی برگزار می‌شود، اما در ایران برگزاری جلسه بهره‌وری سابقه‌ای نداشته است.

الویری تأکید کرد: جا دارد برای ارتقاء بهره‌وری مدیریت شهری بستر را فراهم کند و ما با برگزاری این دست همایش‌ها می‌توانیم توجه مدیران را جهت ارتقا بهره وری جلب کنیم.

او با تأکید بر اینکه بحث مشارکت در بهره‌وری مهم است، گفت: موضوع مشارکت شهروندان بسیار حساس و دشوار است و ما برای ارتقاء بهره‌وری نیاز به مشارکت شهروندان داریم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به وضعیت تولید زباله و مدیریت آن گفت: ما روزانه ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کنیم که این آمار سه برابر آمار جهانی است و مثال دیگری که می‌توان زد این است که در مناطقی از پایتخت روزانه سه نوبت تخلیه مخازن پسماند انجام می‌شود، در حالی که در بسیاری از کشور‌ها هفته‌ای دو نوبت جمع آوری زباله را داریم.

الویری تصریح کرد: تفکیک و امحای پسماند نیز از دیگر موضوعات جدی است و باید بگویم در بحث تولید زباله اتفاقات تلخی در شهر‌ها رخ می‌دهد و اگر از این موضوع بگذرم به مصرف انرژی اشاره می‌کنم که اوضاع آن در کشور بسیار نابسامان است.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: در حال حاضر ایران جزء ۱۴ کشور پر مصرف بنزین است و این در حالی است که منابع ما در حال از بین رفتن هستند.

او با اشاره به آموزش‌های هدفمند جهت ارتقا بهره‌وری گفت: آموزش هدفمند در بهره‌وری موثر است و ما باید ببینیم که آیا نحوه آموزش افراد تحصیل کرده در کشور به سمتی بوده است که به کمک مدیریت شهری جهت ارتقا بهره‌وری بیاید یا خیر؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار