مسؤول سازمان علمی و پژوهشی سپاه انصارالحسین(ع) همدان گفت: طرح‌های نوآور و محصول ‌محور در این سازمان مورد حمایت قرار می گیرد.

سپاه از طرح‌های نوآور و محصول‌ محور حمایت می ‌کندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،ولی ابراهیمی، مسئول سازمان علمی و پژوهشی سپاه انصارالحسین(ع) همدان با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی در تالار قرآن همدان گفت: به مناسبت چهلمین سال تاسیس شجره طیبه بسیج نمایشگاهی از دستاوردهای مختلف تا موضوعات معرفتی دایر شده است.

او با بیان اینکه غرفه سازمان علمی و فناوری متعلق به ما است، افزود: در این غرفه به مناسبت چهلمین سال تاسیس بسیج ۴۰ مورد از آثاری که طی سال‌های گذشته از مخترعان و نوآوران حمایت شده بود را در معرض دید عمومی قرار داده‌ایم.

مسئول سازمان علمی و پژوهشی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان ادامه داد: برخی از این آثار نمونه اولیه و آزمایشگاهی هستند و هنوز به مرحله صنعتی نرسیده‌اند اما برخی هم نمونه صنعتی دارند و به تولید انبوه رسیده‌اند و با اشتغالزایی نیازمندی‌های کشور را برطرف کرده‌اند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در کنار نمایشگاه جشنواره جهادگران علم و فناوری برگزار شد و در آن از برترین‌های علمی در اقشار اندیشه‌ورز تقدیر شد، افزود: این جشنواره با هدف شناسایی، تجلیل و الگوسازی در بین آحاد بسیجی برگزار شد که ۴۰ نفر از برترین‌های علمی در اقشار مختلف تجلیل شدند.

او با بیان اینکه بسیج علمی یک ظرفیت و توانی دارد که با استفاده از آن سعی کرده‌ایم حداکثر بهره‌ مندی را از طرح‌ها داشته باشیم، اضافه کرد: برای حمایت از طرح‌ها دو شرط تعیین شده که یکی از آنها جنبه نوآوری و دیگری محصول ‌محور بودن است.

مسؤول سازمان علمی و پژوهشی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه سازمان از طرح‌های تکراری که دیگران در آن ورود داشته‌اند، حمایت نمی‌کند بلکه بعد نوآوری بسیار حائز اهمیت است، گفت: چون در شرایط تحریم هستیم و برخی از کالاها به سختی وارد کشور می‌شود، به همین منظور از طرح هایی حمایت می کنیم که تولید داخل باشد.

سلگی با اشاره به اینکه دومین شرط حمایت محصول‌ محور بودن ایده‌ها و ابتکارات است، افزود: ایده‌ای که منجر به تولید محصول شود مورد حمایت قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: تحقیقات و پژوهش‌های نظری را رد نمی‌کنیم چون پایه و اساس ابتکارات پژوهش‌های نظری هستند و این طرح ها نیز در جای خود مفید و موثر خواهند بود اما به دنبال این هستیم علم و دانش نمود عملی پیدا کند و  مشکلات جامعه را برطرف کند.

مسئول سازمان علمی و پژوهشی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل مشکلات استان اولویت‌هایی را تعریف کردیم گفت: در حوزه کشاورزی و تغییر اقلیم، بر روی مشکل آب تمرکز کردیم و ۲۰ تا ۳۰ طرح‌ به طرح‌های دیگری در این زمینه اختصاص یافت اما عمده طرح‌ها در حوزه آب و کشاورزی بوده است.

ابراهیمی با بیان اینکه برخی از طرح‌ها ممکن است خارج از حیطه کاری ما باشد اما آمادگی داریم از ظرفیت سازمان مرکزی نیز استفاده کنیم افزود: حمایت مالی ما از طرح‌ها اعطای ۵ میلیون تومان وام بلاعوض بوده که کمتر سازمانی در این زمینه ورود دارد.

او با اشاره به اینکه اگرهزینه‌های مورد نیاز طرح‌ها بیشتر از مبلغ تعیین شده ما باشد آنها را به سازمان مرکزی ارجاع می‌دهیم افزود: حمایت کارگاهی و مشاوره‌ای در کنار حمایت مالی که کامل‌ کننده یکدیگرهستند، مورد توجه قرار گرفته است.

مسئول سازمان علمی و پژوهشی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه طرح‌ها حمایت مالی، کارگاهی و مشاوره‌ای می‌شود تا محصول خوب و با کیفیت ارائه شود گفت: به عنوان مثال از دستگاه بسته‌بندی دستمال کاغذی حمایت کرده‌ایم که پرکردن و دوختن دستمال کاغذی را انجام می‌دهد، این نوع دستگاه‌ها وارداتی هستند اما دستگاهی که مخترع ما آن را ساخته در کشور وجود ندارد.

ابراهیمی با بیان اینکه کارگاهی که با این دستگاه کار می‌ کند بسیار راحت بوده و هم اینکه تمام قطعات دستگاه توسط مخترع ساخته شده است افزود: یکی دیگر از اختراعات در خصوص ریزجلبک‌هاست که در صنایع غذایی، دامی و دارویی می‌ تواند کاربرد خوبی داشته باشد که به تولید انبوه رسیده است.

او با بیان اینکه  کِرمی از سوی آقای رشیدی به نام «نیکا» که در درمان بیماران دیابتی و جلوگیری از قطع عضو ساخته شده است، گفت: این مخترع کرم نیکا را چند سال پیش ساخته که به تولید انبوه رسیده و مجوز سازمان غذا و دارو را هم دارد.

مسئول سازمان علمی و پژوهشی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با بیان اینکه دستگاه تقطیر از دیگر اختراعات حمایت شده که می‌تواند از مرکبات، اسانس تهیه کند که هنوز به تولید انبوه نرسیده است،عنوان کرد: اختراع دستگاه میکروموتور جراحی چشم از دیگر موارد است، این دستگاه نمونه خارجی دارد که نمونه داخلی با کیفیت بهتر و رفع معایب نمونه خارجی ساخته شده است.

ابراهیمی اضافه کرد: نمونه یکبار مصرف تیغه لارنگوسکوپ ساخته شده که نمونه خارجی آن چندین بار مصرف است و در آن احتمال انتقال بیماری از یک فرد به فرد دیگر بالاست.

اوعنوان کرد: اگر مسوولان از این طرح‌ها حمایت کنند که این حمایت تنها به موضوع مالی برنمی‌گردد، مخترعان طرح‌های خود را در کشور به منصه ظهور می‌رسانند اما اگر بی‌مهری‌ شود سعی می‌ کنند در جای دیگری طرح را معرفی کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه ما سعی کرده‌ایم وقتی طرح‌هایی معرفی می ‌شوند تا حد امکان شرایط لازم را برای آنها فراهم کنیم افزود: ممکن است طرح‌هایی از مبادی علمی و پژوهشی توسط کارگروه تخصصی و علمی ما رد شوند و نتوانیم حمایت کنیم که سعی می‌کنیم به صورت منطقی پاسخی به آنها بدهیم تا درصدد رفع مشکل باشند.

ابراهیمی  با بیان اینکه به همین منظور اقتصاد مقاومتی نگاه به ظرفیت‌های درون بسیار حائز اهمیت است تا آنها را حمایت و پرورش دهیم بیان کرد: مقام معظم رهبری موضوعی را از چرخه علم و فناوری مطرح می‌ کنند که ناظر بر اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/ب

 

40 مورد از آثار مخترعان و نوآوران در معرض دید عموم قرار گرفته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.