نشست استماعیه مجلس افغانستان با سرپرست وزیر مالیه به دلیل اعتراض بسیاری از نمایندگان به هم خورد و آقای قیومی مجبور به ترک مجلس شد.

نشست استماعیه مجلس با سرپرست وزیر مالیه به هم خوردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نشست استماعیه مجلس افغانستان با سرپرست وزیر مالیه به دلیل اعتراض بسیاری از نمایندگان به هم خورد و آقای قیومی مجبور به ترک مجلس شد.

نشست استماعیه امروز دوشنبه (4 قوس/ آذر) مجلس که قرار بود همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه در مورد قطعیه 97 معلومات ارائه کند، پس از آن برهم خورد که شماری از نمایندگان خواستار استجواب آقای قیومی در زمینه شدند.

بر بنیاد اصول وظایف داخلی مجلس افغانستان، در نشست‌های استماعیه نمایندگان حق سوال را ندارند و به همین‌خاطر شمار زیادی از نمایندگان به برنامه امروز مجلس اعتراض کردند.

سرانجام امیرخان یار، معاون اول که ریاست نشست امروز مجلس را برعهده داشت، برای تغییر نشست استماعیه به نشست استجوابیه رای‌گیری کرد که اکثریت نمایندگان به نشست استجوابیه رای دادند.

پس از این، همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه گفت که او مطابق با برنامه مجلس برای شرکت در نشست استماعیه آمادگی گرفته و برای نشست استجوابیه آمادگی ندارد. وی افزود که برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مورد گزارش قطعیه 97 در یک نشست دیگر حاضر به پاسخگویی خواهد شد.

قیومی از نشست امروز مجلس بدون ارائه توضیحات از تالار مجلس به دستور رئیس جلسه خارج شد.

عظیم محسنی، رئیس کمیسیون مالی و بودجه مجلس افغانستان، اعضای هیات اداری را به طرفداری از سرپرست وزیر مالیه متهم کرد و این موضوع را شرم‌آور خواند.

محسنی افزود که احتمالا منشی مجلس در ارسال مکتوب به وزارت دولت در امور پارلمانی در مورد دعوت سرپرست وزیر مالیه، فیصله کمیته روسا را تحریف و آقای قیومی را در نشست استماعیه دعوت کرده‌است.

امیرخان‌یار، معاون اول مجلس افغانستان گفت که این برنامه بر اساس فیصله کمیته روسا گرفته شده و هیات اداری مجلس در آن نقشی نداشته‌است.

نمایندگان معترض نیز تاکید کردند که اگر این تصمیم از کمیته روسا گرفته شده باشد نیز مشکوک و سوال برانگیز است زیرا این کمیته حق ندارد نمایندگان را از حق سوال محروم سازد.

به گفته آنان، در قطعیه 97 علاوه بر ده‌ها مورد تخطی، تنها 14 مورد تخطی قانونی در مورد تعدیل بودجه از سوی رئیس جمهور صورت گرفته و مشکلات در این گزارش ایجاب می‌کند سرپرست وزیر مالیه استجواب شود.

بر اساس گزارش قطعیه تقریبا تمامی 53 واحد بودجه‌ای در مصرف بودجه سال مالی 1397 از اصولنامه بودجه تخطی کرده و قرار است این نهادها از سوی مجلس به دادستانی کل معرفی شوند.

منبع: جمهور

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار