در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مادران شاغل بخوانند؛ کودک را به مهد بسپاریم یا مادربزرگ و پدربزرگ؟

یک روانشناس درباره معایب و مزایای نگهداری از کودک توسط مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها توضیحاتی داد.

مادران شاغل بخوانند؛ کودک را به مهد بسپاریم بهتر است یا مادربزرگ و پدربزرگ؟سمانه بهزادپور روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معایب و مزایای نگهداری از کودکان توسط مادربزرگ‌ها اظهار کرد: باتوجه به تغییر شرایط جامعه امروز زنان نیز همپای مردان حتی زمانی که فرزندشان متولد می‌شود کار می‌کنند.

این روانشناس بیان کرد: گاهی برخی از والدینی که شاغل هستند به دلایل مختلفی فرزند خود را به پدربزرگ و مادربزرگ می‌سپارند و این مسئله که آیا این کار درست است یا نه برای همه یکسان نیست.

وی ادامه داد: گاهی مادربزرگ و پدربزرگ از نظر سنی جوان هستند و به هنگامی که والدین کودک حضور ندارند با نوه خود مشغول بازی می‌شوند، چراکه کودک نیاز به بازی دارد و این نکته خوبی است.

بهزادپور با بیان اینکه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها نمی‌توانند جای پدر و مادر را بگیرند، افزود: والدین باید بدانند کیفیت رابطه خود را با فرزندانشان حفظ کنند و جاه طلبی‌های شغلی خود را کم کنند تا زمان بیشتری را با فرزندشان سپری کنند.

این روانشناس اضافه کرد: مادران باید زمان‌هایی که با کودک خود هستند با فرزندانشان بازی و او را نوازش کنند تا کودک حضور مادر را حس کند، همچنین مادر می‌تواند به هنگام حضورش در محل کار از طریق تماس تصویری به کودک خود بفهماند که حتی از محل کار هم به فکر اوست.

وی افزود: گاهی اوقات زوجین از نظر مالی قادر به سپردن کودک خود به مهدکودک نیستند و در این شرایط مجبورند از پدر و مادر خود برای نگهداری از فرزندشان کمک بگیرندف در حالی که سنی از پدر و مادرشان گذشته و توانایی بازی و برقراری ارتباط با نوه خود را ندارند، لذا در این موقعیت نقش والدین پررنگ‌تر می‌شود و باید وقت بیشتری را با کودک خود سپری کنند.


بیشتر بخوانید: ترفندهایی جدید برای تربیت کودکان شاد


بهزادپور ادامه داد: نکته قابل توجه چند تربیت شدن کودک است، چراکه گاهی پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها برخلاف قوانین والدین کودک با او رفتار می‌کنند و در برخی از مواقع خواسته‌های نا به جا کودک را برآورده می‌کنند، در چنین موقعیتی والدین باید قوانین خود را در زمینه تربیت فرزندشان به مادر و پدر خود بیان کنند تا کودکشان دچار چند تربیتی نشوند.

این روانشناس درباره فاصله بین نسل‌ها گفت: البته آشنایی کودک با تجارب پدربزرگ و مادربزرگ مفید است، چراکه در ارتباط با پدربزرگ و مادربزرگ تجارب تازه‌ای کسب می‌کند.

بهزادپور تصریح کرد: به طور قاطع نمی‌توان گفت که نگهداری از کودکان دارای مادر شاغل در مهد کودک‌ها بهتر از نگهداری توسط مادر بزرگ و پدربزرگ است، چراکه این مسئله بستگی به توانایی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها دارد که چقدر می‌توانند ضمن رعایت قوانین والدین کودک با نوه خود بازی کنند.

وی ادامه داد: پدربزرگ و مادربزرگی که بیمار هستند، توانایی برقراری ارتباط با کودک را ندارند و کودک در اغلب اوقات تمام وقتی که در خانه آن‌ها حضور دارد را جلوی تلویزیون سپری می‌کند (تلویزیون برای کودک زیر ۲ سال ممنوع و برای ۲ تا ۵ سال نهایت ۱ ساعت در روز است) که شرایط خوبی نیست و مهد کودک در چنین موقعیتی بهتر است.

انتهای پیام/

معایب و مزایای نگهداری از کودکان توسط مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
من فرزند سوم و آخر یک مادر شاغل هستم، و همیشه به تحصیلات و شغل مادرم و نقشش در اجتماع افتخار کردم، و بارها شاهد بودم که دوستانم با مادر خانه‌دار، آرزوی داشتن مادری مانند مادر من رو داشتن،زنی قوی، مستقل و تاثیرگذار در اجتماع. بله، همیشه غذای گرم روی اجاق نبود و لباسمون اتو کشیده نبود، اما ما بچه‌ها خودکفاتر بار اومدیم و پدرم هم در کارهای منزل مشارکت می‌کرد، و دستکم وابسته به حضور دائمی مادرم نبود برای امور شخصیش. یادمه زمانی که دانشجو بودم و در خوابگاه می‌موندم، دختران مادران خانه‌دار رو میدیدم که از تهیه‌ی یک وعده غذای ساده یا تمیز کردن محیط اطرافشون عاجز بودن و انجام کارهای شخصیشون اشکشون رو درمیاورد، چون تا اون سن مادرشون این کارهاشون رو به عهده گرفته بود. پسران این مادران از جان گذشته هم معمولا همینطور بار میان، مردانی که جوراب خودشون رو هم نمی‌تونن پیدا کنن، مردان کلیشه‌ای فیلمها و سریالهای ایرانی. مردانی که عاشق زنان فعال در اجتماع میشن، و با زن کدبانو و خانه‌داری که مادرشون انتخاب کرده ازدواج می‌کنن. مردانی که از کار می‌رسن به خونه، و منتظر میشینن تا همسرشون هم از کار برگرده و جلوشون چای و نهار بچینه.
زن شاغل، درست به اندازه‌ی مرد شاغل نیاز به حمایت و جدی گرفته شدن داره، هیچ جامعه‌ای بدون جدی گرفتن کار و پیشرفت زنان، پیشرفت نمی‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۰:۳۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه یه عده کوته فکر مطالبی که تو تیترش نوشته برای مادران شاغل رو میخونن و نظرات کوته فکرانه میدن یا حرف بعضیا رو جواب بی ادبانه میدن. متاسفانه این افراد یا عقده ای هستن و درحسرت خیلی چیزا موندن یا هم از طرف همسرشون دچار شکست شدن که نظریات کوته فکرانه میدن نه عاقلانه .
Iran (Islamic Republic of)
کوچک علوی
۱۶:۴۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بچه دارشدن و نرسیدن به وضع روحی و جسمی و اخلاقی کودک فقط بخاطر جاه طلبی‌های شغلی مادران است وگرنه پدر که وظیفه کار در بیرون منزل رادارد.
مادران باید بخاطر جامعه و کودکان کار بیرون را کم و جاه طلبی خود را کنترل کنند تا زمان بیشتری را با فرزندشان سپری کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ژوان
۱۴:۴۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینا به کنار هر کی با شرایط خودش میدونه بچشو به کی بسپره اصن بره سر کار یا نه اینترنت کی وصل میشه بابا هزارتا کارو گرفتاری داریما جزوه نمونه سوال تحقیق عجبا شهر ما همه چی امن و امانه مسئول محترم از چی می ترسی چقدر باید برا حقوق اولیه برا زندگی برا نفس کشیدن بشما مدیون باشیم زشته بخدا یکم فکر کنید خودتون خوب میدونین چه خبره گوشاتونو پنبه نگیرید اه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۰۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
این حرفی بود که پدربزرگها و مادر بزرگها میخواستن بهتون بزنن // ولی خجالت میکشیدن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۰۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
نمیتونی بچه ات را جمع کنی // نرو سرکار // غلط کردی بچه دار شدی // الدنگ
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۰۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اخه پدر بزرگها و مادر بزرگها نوکر شما هستن // بجای اینکه بهشون کمک کنید بار زندگی و مشکلاتتان را روی دوش انها میاندازید // انها مسن هستن و حال بچه داری ندارن
Iran (Islamic Republic of)
وحیده
۱۲:۴۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
من قبل از ازدواج شاغل بودم و مسیر منزل تا کارم دور بود بعد از ازدواج و تولد فرزندم چون برایم سخت بود با وجود بچه این همه راه رو برم و انتقالیم حل نشد از کاری که خیلیا آرزوشون رو داشتن استعفا دادم و تا 4 سالگی بچم تو خونه بودم و این 4 سال خیلی افسرده شدم خوشبختانه دوباره برای همون شغلآزمون استخدامی گذاشتن و من دراومدم و دوباره به سرکار برگشتم و در شهر خودم کار میکنم. از 4 سالگی بچه رو گذاشتم مهد . متاسفانه خیلی دیر به مهد عادت کرد بعد یه مدت اوضاع خوب شد. حالا تصمیم دارم برای اینکه بچه ام در آینده در صورت نبود والدین تنها نمونه دوباره بچه دار بشم. و احتمالا از 1 سالگی بزارم مهد چون مادرم در شهر دیگه زندگی میکنن. امیدوارم همسرم هم در این نگهداری از فرزند کمکم کنه. چرا باید همه مسوولیتها به پای زن باشه در حالیکه اسم فامیل پدرش روی بچه است و میشه گفت پدر مالک و ولی بچه است چرا باید مادر فداکاری کنه . من به خاطر فرزندم فداکاری کردم و از شغلم استعفا دادم ولی بچه که بزرگ بشه قدر نمیدونه که. پس نگید اگه یه مادر شاغل بچه دار شد و بچه رو گذاشت مهد خودخواهی است. مگه با بچه دار شدن چه گلی به سرمون میزنن که خودخواهی باشه. اتفاقا من برای بار دوم هم با اینکه خیلی انرژیم با وجود بچه گرفته میشه ولی به خاطر بچه اول فداکاری میکنم . تا اون تو آینده احساس تنهایی نکنه منزوی نشه.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۵۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اگه فداکار بودی دوباره سرکار نمیرفتی که انتظار داشته باشی شوهرت بچه رو واست نگهداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
چرا باید مادر فداکاری کنه،،، به همون دلیلی که مرد باید قبل طلوع پاشهدبره سر کار و تا 9 10 شب کار کنه بعد بگن وظیفه شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
من پیش مادر بزرگم میموندم به نظرم خیلی بهتر از مهد هستش. مادربزرگها و پدربزرگها خیلی مهربونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
پرستاری بیچاره که شب تا صبح پیش بچشون نیستند
صبح هم خسته و خواب آلوده میان خونه
کی قدر میدونه؟
خودشون بالاسر مریض مردم
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۱:۰۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
شما اگر پرستاری و این جملات و تفکراتی ک گفتی(مثل من الان بالاسر مریض مردمم!ولی بچم پیش مامان بزرگشه ولی کو قدرشناس مریض باید پاشه دستمو ببوسه)توی ذهنت میاد ازت خواهش و التماس میکنم ک همین فردا از شغل مقدس پرستاری استعفا بده چون اصلااا برای این شغل ساخته نشدی شما و علاقه ایی هم بهش نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بچه برادرمن۱۵ماهشه مامانش از یک سالگیش میره اداره سرکار و بچه صبحاپیش مامان منه....به واضح میشه احساس عدم امنیتش رو دید.مادربزرگ هیچوقت جای مادر رونمیگیره.هیچوقت.کسی که بچه دارمیشه باید کارش رو کمترکنه.درغیراینصورت بچه دارشدن واقعاخودخواهی محضه
Iran (Islamic Republic of)
نازلی
۱۲:۳۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
شما احتمالا خواهرشوهر هستی که این نظرو نوشتی لطفا خواهرشوهربازی درنیار
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۵۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
الحق که خواهرشوهری.و بچه دار نمیشی الان زورت گرفته‌من یقین دارم
-
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
به نظرمن پیش مادرش باشه بهتره چون درقرآن ذکرشده جایگاه زن قعرالبیت هست ومرددربیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
حرف شما درست ولی جامعه صبح تا شب در معرض شعار ها و اعنالی هست که مردمو خلاف حرف شما به پیش میبره... کیه که گوش بده البته بهرحال پول ارزشش از ادم بیشتره دیگه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۷:۰۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۸
کجای قرآن قعرالبیت نوشته چرا به خدا دروغ می بندی؟ خجالت بکش تعجب می کنم از اون کسی که نظرت را انتشار داده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
البته مهد کودک داریم تا مهد کودک !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
دقیقا ، بچه من سه روز رفت مهد نمی دونم چکارکردن الان نزدیک 5 ماهه گذشته از جلوی مهد رد میشه میگه منو نبری مهد
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۴۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
امنیت کنار مادر بزرگ و پدر بزرگ بیشتره.........
-
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
با عرض سلام خدمت رکارشناس محترم
به نظر بنده اگر قرار باشد ما فرزندان خود را به مهد بسپاریم، اولین اقدام باید ارزیابی استاندارد بودن مهد است. متاسفانه در اکثر مهد ها رعایت استاندارد ها مهد انجام نمی شود. کودکی در فصل سرما مریض شده دلیلی برای حضور در مهد ندارد چون این اقدام باعث انتشار بیماری خواهد شد و متاسفانه این اقدام صورت نمیگیرد. از طرفی دیگر بعضادیده شده مسئولین مهد وقت کافی برای بازی کردن با کودک را نداشته و رفتار مناسب نیز ندارند. گودک این موراد از نظر روحی ضربه خواهد خورد. البته این رفتار بر تمام مسئولین صادق نیست. پس ابتدا باید استاندارد های محیطی و رفتاری مهد کودک ها مهیا شود تا ما با خیال راحت فرزندانمان را به مهد بسپاریم.
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
بنده مقتقدم پدر بزرگ و مادر بزرگ در نبود مادر بهترین گزینه برای نگهداری از کودک است مگر در شرایط استثنا
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۰۸:۲۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
تیتر جنسیت زده است. فقط مادران مسئول نگهداری از فرزندان نیستند. لطفا در نوشتن متون دقت بیشتری داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
APC
۰۲:۳۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
مادران نقش "بسیار" پررنگی در نگهداری از فرزندان دارند :-]
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
توقع داريد پدر كارش رو ول كنه بياد بچه داري كنه؟؟ چرا تو جامعه داره نقشها عوض ميشه...
Iran (Islamic Republic of)
لک لکه شیدا
۰۷:۱۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
ساعت ۷ونیم صبح داره میشه خوابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
چرا خبر‌دروغ به مردم میدین؟

هیچکس تو این کشور لعنتی پاسخگو نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نت چرا وصل نمیشه
چرا واسه حقمون باید التماس کنیم؟
چرا؟
چرا؟
چرا؟
رای میخواید دیگه؟ فقط اون موقع وعده وعید می دین؟
بقیه روزهای سال مردم براتون پشیزی ارزش ندارن؟
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۰۶:۵۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
مادر شاغل جمع نقیضین هست. بجز برخی موارد استثنا با ساعات محدود، زنی که شاغله دیگه مادر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
تو این گرونی چه طوری یه مرد میخواد شکم این همه آدم سیر کنه؟
زن هم حق و حقوقی داره
چرا باید تو خونه محبوس باشه
مردا بیرون هرکاری دلشون میخواد بکنند؟
عرضه داشتند اجازه نمی‌دادند زن ها پیش رفت کنند
درس بخونند
کار کنند
تو اجتماع باشن
کمی شعور داشتی
مرد میفهمیدی مرد هم باید در امور خانه و بچه داری به زن کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
یک مقداری جاه طلبی هاومخارج بیهوده وغیرضرورراکم کنیم ودنبال چشم وهم چشمی نباشیم میشه مادرفقط خانه داری کندالبته مخالف کارکردن خانمهانیستم بعضی شغلهافقط زنانه است پزشک خانم پرستار و...امابعضی جاهایی که نباید حضورداشته باشند حضوردارندآنهم باساعت کاری بالاوترافیک رفت وبرگشت که دیگرتوانی برای مادرباقی نمی ماندساعت کاری خانمهابایدکم شودوکنترل شود
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۲:۱۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
زنان شاغل نصف روز رو پیش بچشون نیستن بقیه روز رو که هستن. زنانی که هم شاغل نیستن کل وقتشون رو صرف بچشون نمیکنن که.یعنی از نظر شما کسی که نصف روز رو پیش بچش نیست مادر نیست واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
متاسفانه کار کردن خانم شرایط سختی رو برای بچه ها به وجود میاره مخصوصا اینکه حتی بعد از برگشتن از کار باز هم توان برقراری ارتباط با فرزند خود رو ندارند.با توجه به تجربه عملی که در نزدیکان دیدم و خانم هایی که شاغل بودن از دکتر تا معلم و بررسی فرزندان اونها با اینکه مادر در محیط شغلی موفق بوده و حتی افتخاراتی کسب کرده متاسفانه رابطه فرزندان با مادر خوب نیست و حتی بعضی از فرزندان از خانواده جدا شده اند (هرچند اگه از مادر سوال کنید میگه من بین کار و خانه تعادل برقرار کردم و از نظر خودش در خانه هم موفق بودم.اما در عمل اینطور نیست)
Iran (Islamic Republic of)
APC
۰۲:۴۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
حرف حق...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
خواهشا پیگیری کنید تا اینترنت همراه اول مشهد وصل بشه، خواهش.
Iran (Islamic Republic of)
سید رسول علوی
۰۳:۲۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنت رو بگید وصل کنن
باقیش با مامان و بابا بزرگا...
Iran (Islamic Republic of)
سید رسول علوی
۰۳:۲۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اینترنت رو بگید وصل کنن
باقیش با مامان و بابا بزرگا...
Iran (Islamic Republic of)
جاوید
۰۱:۲۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
فکر کنم یه به کم داشت تا معنی بهتری بده. :)
مادران شاغل بخوانند؛ کودک را به مهد بسپاریم یا به مادربزرگ و پدربزرگ؟

در ضمن خسته نباشید ادمین ها.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۱:۰۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
سلام.
اطلاعی کاربردی خوبی هست.
به نظرم باید بیشتر روی این قبیل موضوعات ترمرکز بشه.
چرا که من افرادی دیدم با عدم رعایت این مسئله بچه شونو به بیماری روانی هیجانی و توهم زایی دچار کردن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
اﮔﺮ ﻫﻔﺘﻪ اﻱ ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﻧﻮﻩ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮒ و ﻣﺎﺩﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﺭا ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻨﺎﺳﺑﻪ. ﻧﻮﻩ ﺧﻴﻠﻲ ﺷﻴﺮﻳﻨﻪ.ﺧﺪا ﺑﺮاﻱ ﭘﺪﺭ و ﻣﺎﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻪ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
عرضم بر حضورتون که، بچه رو باید پدر مادر، مخصوصاً مادر بزرگ کنن. به فکر خانواده و بچه تون باشید بجا شغل...
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۰۰:۳۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸
تشکر خیلی مفید بود ..
آخرین اخبار