استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در عفونت‌های ویروسی کاربرد درمانی خاصی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،مهسا فخر زارعی مدیر داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: آنتی بیوتیک‌ها جزو دارو‌های مهمی است که برای مبارزه با عفونت‌های ناشی از باکتری ها، قارچ‌ها و برخی انگل‌ها به کار می‌رود.

فخر زارعی با بیان این که مصرف آنتی بیوتیک مانع انتقال بیماری به دیگران نمی‌شود، افزود: استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفلوانزا، عفونت ویروسی را درمان نمی‌کند و باعث بهبود علایم آزار دهنده بیماری نمی‌شود.

او نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها هشدار داد و اظهار داشت: آنتی بیوتیک‌ها باید فقط با تجویز پزشک تهیه و مصرف شود، زیرا مصرف خودسرانه و بدون نیاز به این نوع دارو می‌تواند باعث مقاومت باکتری به آنتی بیوتیک می‌شود.

فخرزارعی با تاکید بر مصرف دقیق و به موقع این نوع دارو‌ها، یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک را به هیچ عنوان پس از مدت کوتاهی از آغاز درمان و یا زمانی که احساس بهبودی می‌کنید، قطع نکرده و دوره درمان را به منظور از بین بردن کامل باکتری‌ها کامل کنید.

مدیر داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توضیح داد: کاهش دوره درمان اغلب فقط باکتری‌های آسیب پذیر را از بین می‌برد و اجازه می‌دهد باکتری‌های مقاوم زنده مانده و تکثیر یابند.

انتهای پیام/د

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در عفونت‌های ویروسی کاربردی ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.