دبیرکارگروه زلزله کشور در قزوین گفت: با افزایش تاب آوری در برابر حوادث ناشی از زلزله باید برای مقابله با تهدیدات حوادث غیر مترقبه آماده باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی بیت اللهی دبیرکارگروه زلزله کشور در کارگاه تخصصی الزامات پدافند غیرعامل در راستای تاب آوری شهری در برابر مخاطرات گسل‌ها و وقوع زلزله در قزوین گفت: خطر زلزله و ضرورت تعیین حریم گسل‌های زلزله بسیار اهمیت دارد و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

بیت اللهی افزود: قزوین در قسمت شمالی و مناطق گران قیمت دو گسل کاری دارد و متاسفانه توسعه شهری به آن سمت است و در کشور هم هرجا گسل وجود دارد بدلیل توسعه شهری خانه‌ها گران‌تر است.

او اضافه کرد: این مرغوبیت به این دلیل است که این واحد‌ها در مرز بین دشت و کوه و مناطق خوش آب و هوا قرار دارد و برج سازی و ساخت و ساز بیشتر می‌شود که باید از توسعه آن جلوگیری کنیم.

دبیر کارگروه زلزله کشور یادآورشد: تاب آوری از واژگان نوینی است که همه کار‌ها شامل ساخت و ساز و جلوگیری از ساخت روی گسل‌ها موجب تاب آوری می‌شود.

بیت اللهی افزود: یک قابلیت این است که سیستم در برابر مخاطرات پایدار بماند و اگر آسیب دید بسرعت به حالت گذشته بازگردد و بازگشت پذیر باشد.

بیت اللهی اظهارداشت: احتمال خسارت و آثار ناشی از خسارت و کاهش زمان برای جبران خسارت از اهداف تاب آوری است و معیار‌های سنجش تاب آوری شامل پایداری، جایگزینی، درایت و چابکی از معیارهاست.

او بیان کرد: تاب آوری دارای ابعاد فنی، سازمانی، اجتماعی و اقتصادی است، اما باید با زلزله بتوان زندگی کرد.

بیت اللهی گفت: در قزوین انتظار داریم اقدامات نهادینه داشته باشیم و خطر زلزله و مفهوم آن و شتاب زلزله و برآورد آن مهم است.

او اظهارداشت: اگر سرعت بالا باشد شتاب هم بالاست و هر گسل یک ضریب فعالیت دارد و باید مورد توجه باشد.

دبیر کارگروه زلزله کشور بیان کرد: عمق زلزله هم در مباحث کارشناسی مهم است و هر چقدر زلزله بزرگ و عمقش بیشتر باشد آثار تخریبی آن کمتر است.

بیت اللهی اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد عمق زلزله قزوین کم است و تخریبش بالاست، زیرا هر چقدر گسل طولش بیشتر باشد تخریب بیشتری دارد و گسل‌های قزوین این گونه است.

او درباره دوره بازگشت زلزله هم گفت: وقتی صحبت از دوره بازگشت ۱۰۰ ساله برای زلزله ۷ ریشتری داریم یعنی در هر قرن باید منتظر یک زلزله ۷ ریشتری بود و دوره بازگشت برای زلزله ۶ ریشتری برای هر ۱۰ سال محاسبه می‌شود.

دبیرکارگروه زلزله کشور یادآورشد: دوره بازگشت به قدرت زلزله هم بستگی دارد و ابعاد ناحیه در برآورد دوره بازگشت مهم است.

منبع : مهر

انتهای پیام/ک

تاکید بر تاب آوری شهری در برابر مخاطرات گسل‌ها و وقوع زلزله

برچسب ها: زلزله ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.