سردبیر رای الیوم نوشت آمریکا و صهیونیسم جهانی نمی‌خواهند عراق، قوی و پایدار باشد تا بتوانند ثروت‌های آن را چپاول و توصیه متفکر صهیونیست را عملی کنند.

عطوان: آمریکا و صهیونیسم جهانی به دنبال عراقی ناپایدار هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود، در یادداشت امروز خود نوشت: مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده از پایگاه آمریکا در عین الاسد (در استان الانبار) و نیرو‌های مستقر در این پایگاه دیدار کرد، بدون اینکه به نخست وزیر و رئیس جمهور عراق اطلاع دهد و بدون اینکه با این دو نفر دیدار کند به کردستان عراق سفر کرد.

سفر پنس، سفری مشکوک بود که آتش فتنه را شعله ور، وجهه خیزش مردمی را خدشه دار، به حکومت عراق توهین و دودستگی را در این کشور تشدید کرد.


بیشتر بخوانید:
بیانیه نخست‌وزیری عراق درباره سفر جنجال‌برانگیز معاون ترامپ
ائتلاف حیدر العبادی سفر معاون ترامپ به عراق را محکوم کرد


در ادامه این گزارش آمده است: همه مشکلات کنونی عراق ناشی از حمله آمریکا به این کشور و بازسازی آن بر اساس اصول فرقه گرایی صرف است تا کشور ضعیف باقی بماند و لقمه چرب و نرمی برای نفوذ خارجی آمریکا باشد.

دولت عادل عبدالمهدی و همه دولت‌های پیش از آن وقتی اجازه دادند ۵۲۰۰ نظامی آمریکایی در خاک عراق و در پایگاه‌هایی باقی بمانند که از خودمختاری برخوردارند، اشتباه راهبردی بزرگی مرتکب شدند. با این کار، به بهانه‌های مختلف حکومت در حکومت شکل گرفت که بارزترین این بهانه ها، دروغ مبارزه با داعش بود.

عطوان افزود: حمله دولت بوش در سال ۲۰۰۳ و اشغال عراق و چپاول ثروت‌های آن برای تحقق هدف ضعیف کردن عراق و از بین بردن نقش آن به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بزرگ بود تا به این ترتیب توصیه برنارد لوییس، متفکر صهیونیست اجرا شود. آمریکایی‌ها و صهیونیسم جهانی نمی‌خواهند عراق قوی، با ثبات و خالی از فساد و مفسدان باشد بلکه به دنبال عراقی ذلیل، گرسنه و فاسد هستند که فاقد هویت ملی جامع و متحد است. آن‌ها چنین عراقی می‌خواهند تا بتوانند هر کاری می‌خواهند برای رسیدن به اهداف خود انجام دهند.

در پایان این یادداشت آمده است: وقتی مقامات آمریکا به حاکمیت عراق احترام بگذارند و به سفر‌های دزدکی خود به عراق پایان دهند، می‌توانیم بگوییم در عراق دولت و نخبگان سیاسی، رئیس جمهور و مجلسی وجود دارد، اما به جز این هیچ فایده‌ای ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار