رضایی:

اقتصاد آزاد سم مهلک کشور است/ مهم ترین مسئله کشور اقتصاد است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: من معتقد به آزادی اقتصادی هستم اما به هیج وجه اقتصاد آزاد را قبول ندارم و آن را سم مهلک می‌دانم.

محسنبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه آذر ماه جامعه اسلامی مهندسین که عصر امروز در محل این تشکل از جایگاه جامعه اسلامی مهندسین در فضای سیاسی کشور گفت.

او با بیان اینکه امروز مسئله مهم کشور اقتصاد است، گفت: تقریباً حدود دو دهه است که دولت‌ها، مجلس‌ها و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی حل مشکلات اقتصادی بودند.

رضایی افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که به امنیت و معیشت مردم گره خورده، اقتصاد است اما با این وجود، توجه به یک راهکار و منطق روشن و مطمئن نرسیده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه همه مدل‌های مرسوم در اقتصاد اجرا شده است، اظهار داشت: در تمام دولت‌ها مدل‌های مختلف مرسوم انجام شده است؛ اما تحول جدی و روشنی شاهد نبودیم.

رضایی ادامه داد: همواره در چهار سال دوم دولت‌ها نرخ ارز دو برابر شده و ارزش پول ملی کاهش یافته است.

او تاکید کرد: در سه سال آینده نقدینگی دو برابر می‌شود و رئیس بانک مرکزی گفته است که امروز ۱.۶ میلیارد تومان به ۳.۵ میلیارد خواهد رسید. اگر تولید و اشتغال به این میزان رشد نکند لشکر فقرا بار دیگر آماده اشتعال می‌شود.

رضایی با بیان اینکه ایران کشور چالش‌هاست، افزود: گفت‌وگوی ملی بین احزاب و جناح‌ها خوب است اما باید دید چه اتفاقی برای مردم خواهد افتاد.

رضایی تصریح کرد: من معتقد به آزادی اقتصادی هستند اما به هیج وجه اقتصاد آزاد را قبول ندارم و آن را سم مهلک می‌دانم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مثلاً وقتی به مدل‌های سیاسی و اقتصادی در غرب نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این موضوعات در زادگاه خود با مشکل مواجه شده‌اند؛ مثلاً لیبرالیسم و دموکراسی که زادگاه هر دو در آمریکا است، الآن در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

رضایی تاکید کرد: همان طور که ولایت فقیه و مردم سالاری دینی به چالش‌ها پایان داد و در این چهل سال چالشی نتوانست پایه‌های نظام را متزلزل کند باید به این فکر باشیم که بتوانیم مدلی ارائه کنیم که این پایه‌ها را در خود جای دهد.

او ادامه داد: باید فضا را برای ورود مردم به اقتصاد آماده کنیم؛ این نگاه یک نظام فراتر از نظام بنگاهی است که نظام سرمایه‌داری ارائه می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصل بر این است که جوامع ما باید فرصت پیدا کنند و این اتفاق بدون فرصت دادن به مردم ممکن نیست.

رضایی اظهار داشت: امروز هزینه‌های زیادی به دلیل عدم تفکیک سیاست از اقتصاد می‌پردازیم و برای جلوگیری از این اتفاق باید ولایت دینی و مردم سالاری را در امور خود قرار دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: طرفدار آزادی اقتصادی هستم، ولی هیچ گاه اقتصاد آزاد را قبول نداشتم و ندارم.

او افزود: اندیشه‌های لیبرالی که در اقتصاد ما ریشه کرده‌اند نمی‌گذارند اقتصاد مقاومتی به سرانجام خود برسد؛ اگر مردم را در اقتصاد وارد کنیم می‌توانیم با تقویت رقابت‌های استانی و منطقه‌ای، اقتصاد کشور را تقویت کنیم و اگر این کار‌ها را نکنیم، با تغییر ریاست جمهوری و مجلس اتفاق خاصی نمی‌افتد.

رضایی با بیان اینکه حمکرانی اقتصادی بسیار مهم است، گفت: حکمرانی اقتصادی دو قسمت دارد، یکی رهبری اقتصادی و دیگری مدیریت اقتصادی که باید در راستای یکدیگر باشند و هدف هر کدام از این‌ها اجرای سیاست‌های اقتصادی کشور باشد و اگر غیر از این باشد، شکاف زیادی بین مدیر و رهبر اقتصادی به وجود می‌آید که می‌تواند برای نظام اقتصادی آسیب‌زا باشد.

او در پایان اظهار داشت: مهم پیدا کردن الگوی اقتصادی است که باید اولاً با الگوی اقتصادی که الآن است متفاوت باشد و ثانیاً مردم را در خود جای دهد و تحولات سیاسی را از تحولات اقتصادی جدا کند و تاثیر رخداد‌های سیاسی از رخداد‌های اقتصادی را به حداقل برساند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه نشست ماهانه جامعه مهندسین در جمع خبرنگاران گفت: به زودی دستگاه‌های امنیتی اطلاعات جدیدی در خصوص لیدرهای اغتشاشات اخیر اعلام می‌کنند؛ به ویژه در مورد کسانی که از خارج کشور با آنها ارتباطاتی وجود داشته است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف گفت: این لوایح در دستور بررسی کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار