مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه بااشاره به اینکه اکنون ۱.۳ میلیارد متر مکعب آب در ۱۲ مخزن سد استان ذخیره شده است، گفت : این مخازن جزو ظرفیت‌های خوب سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری و کشاورزی است.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،بهرام درویشی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت : زمین‌های بسیار مناسبی در حاشیه سد‌های استان وجود دارد که می‌توان با رعایت حریم کیفی، کار‌های بسیار ارزشمندی در مبحث گردشگری انجام داد و یا اینکه پروژه‌هایی که در قالب همین مطالعات جامع آب استان انجام شده است توسط سرمایه گذاران اجرا شود و دارای ارزش اقتصادی خوبی است.

او سد بیستون که در شرق شهر کرمانشاه واقع شده را در این ارتباط مثال زد و گفت : این سد می‌تواند علاوه بر رفع مشکلات صنایع شهر کرمانشاه و ایجاد فضای مناسبی برای گردشگری، درآمد خوبی از آن حاصل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با تاکید بر اینکه باید برخی قوانین بی‌مورد در مسیر سرمایه‌گذاری را از پیش‌روی سرمایه‌گذاران برداشت و فضای مناسب و شرایط را تسهیل نماییم، گفت: فرصت‌هایی که در بخش آب در استان کرمانشاه وجود دارد فرصت‌های بسیار مناسب و قابل توصیفی است.

درویشی، کرمانشاه را سرزمین آب و خاک و پتانسیل‌های نهان و عیان دانست و افزود: پتانسیل آب‌های سطحی استان نزدیک به ۵.۸ میلیارد مترمکعب و در آب‌های زیرزمینی ۱.۳ میلیارد متر مکعب است که این ظرفیت بسیار بالای جغرافیای آب و خاک استان را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه پروژه‌های بسیار مهمی در حوزه آب استان اجرا شده است که می‌توان از پروژه بزرگ و بین‌المللی سامانه انتقال آب حوزه مرزی غرب به حوزه کرخه نام برد که بیش از ۳۲ هزار هکتار از زمین‌های استان را نیز زیرپوشش خود قرار می‌دهد.

او افزود: در کنار این مهم ظرفیت‌های بسیار مهمی در استان وجود دارد و ما در گام نخست مطالعات جامع آب استان را انجام داده و بخش دیگری از آن را در دست اقدام داریم.

او با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از ورود سرمایه‌گذاران در این حوزه استقبال می‌کند، گفت: باید به دنبال تسهیل شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری باشیم و اولین گام در این مسیر از بین بردن بروکراسی و فضای سلب برخی مراتب اداری است که متاسفانه در حوزه آب و برق وجود دارد و باید این فضا شکسته شود.

او گفت: از کسانی که در حوزه آب تخصص دارند و می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند استقبال می‌کنیم.

او به عنوان نمونه به سامانه انتقال آب سد آزادی به اسلام آبادغرب برای مصارف شرب و پتروشیمی و حوزه گاوشان و تخصیص ۱۰۰ لیتر آب در ثانیه به دشت ماهیدشت اشاره کرد و گفت: در این بخش می‌توان بسیاری از صنایع نیمه تعطیل و تعطیل را در این شهرستان فعال کرد.

درویشی به موضوع گردشگری و به ظرفیت‌های بسیار خوب آن در مخازن سد‌ها و حاشیه سد‌ها نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه آبزی‌پروری بیش از ۵۵ هکتار زمین تملک شده در پایاب سد‌ها وجود دارد و ۴۶ میلیون متر مکعب حق آبه زیست محیطی اکنون جاری است و اگر واقعا سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شود بسیار پرسود خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه به بخش نیروگاهی و فراخوان احداث آن در پایاب سد شرفشاه و جامیشان شهرستان سنقر و کلیائی نیز اشاره و گفت: فراخوان سرمایه‌گذاری انجام شده و سرمایه‌گذار مربوطه نیز انتخاب شده است.

درویشی افزود: آب محور و زیرساخت همه فعالیت‌های اقتصادی است و شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در مخازن سد‌ها ظرفیت خوبی برای تخصیص آب به صنایع را دارد.

او با توضیح وجود ۱۵ میلیون متر مکعب آب تخصیص یافته صنعت در حاشیه سد زاگرس گفت: در جای جای سد‌های در دست بهره‌برداری در استان این ظرفیت‌ها وجود دارد.

او با اعلام آمادگی و وجود این ظرفیت از حضور سرمایه‌گذاران استقبال کرد و افزود: باید رویکرد را تغییر دهیم و زمینه‌های استمرار همکاری دولت و بخش خصوصی را فراهم نماییم.

 

 

انتهای پیام/د

بسترسازی برای استفاده از آب سد‌ها در حوزه کشاورزی

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.