نماینده مجلس گفت: برداشت‌های نابجا از صندوق توسعه ملی، تقریبا این صندوق را مضمحل کرده است.

برداشت های نا به جایی از صندوق توسعه ملی صورت می گیرد/صندوق توسعه ملی در حال حاضر مضمحل شده استعزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برداشت دولت‌های مختلف از صندوق توسعه ملی اظهار کرد: از اواخر دولت اصلاحات که درآمد‌های ارزی کشور رشد مناسبی پیدا کرده بود، برداشت از صندوق توسعه ملی انجام می‌شد.

او افزود: معتقدم درآمد‌های ارزی را نباید به هیچ عنوان در هزینه‌های جاری مانند حقوق کارمندان صرف کرد، بلکه باید مازاد ارزی را که از پروژه‌های عمرانی باقی می‌ماند در حسابی به نام صندوق ذخیره ارزی قرار دهیم که این اتفاق در طرح صندوق ذخیره ارزی افتاد و ما توانستیم میلیارد‌ها دلار در این حساب به صورت ذخیره داشته باشیم.

یوسفیان ملا ادامه داد: به دلیل اینکه صندوق ذخیره ارزی فقط برای ذخایر ارزی دولت بود، تصمیم گرفته شد که این صندوق به کیفیتی برسد که در طول سال بتوان از آن استفاده کرد، اما این استفاده به گونه‌ای نباشد که پول در حساب صندوق ارزی بلوکه شود, از این جهت باید صندوق ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی تبدیل می‌شد تا پول‌ها به صورت وام و هزینه اداره شده، مورد استفاده قرار گیرد.

او با بیان اینکه ایجاد صندوق توسعه ملی یک حرکت بسیار بجا بود، گفت: فرق صندوق توسعه ملی با حساب ذخیره ارزی در این است که نه تنها پول ثابت نمی‌ماند بلکه در صندوق توسعه ملی ارز خارجی صرف واحد‌های تولیدی می‌شود و از طرف دیگر با سود به صندوق بر می‌گشت.

این نماینده مجلس عنوان کرد: متاسفانه دولت‌ها از طریق طرح ها، لوایح و برخی حوادث طبیعی درخواست مجوز برای برداشت از صندوق توسعه ملی خارج می‌کنند که این برداشت‌ها در حال حاضر تقریبا صندوق را مضمحل کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: متاسفانه برداشت‌های نا بجایی از صندوق توسعه ملی صورت گرفته که همه دلسوزان را نگران کرده است، ما در صندوق می‌توانستیم خیلی اقدامات همچون مانند رونق تولید کشور انجام دهیم، معتقدم اگر در جایی مقام معظم رهبری با برداشت موافقت می‌کنند این پول حتما به صندوق بازمی‌گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار