همزمان با ششمین دوره‌ کتابگردی، مدیر کتابفروشی اندیشکده مهرآرا خواستار پیگیری قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان شد.

پیگیری معافیت مالیاتی کتابفروشان

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  ستاد خبری بیست‌وهفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در ادامه‌ برنامه‌ ششمین دوره‌ کتابگردی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمود آموزگار و اهالی فرهنگ و ادب از شهر کتاب هیرمند در مجتمع بوستان پونک دیدار کردند.

احمد مسجدجامعی با تفالی به چند کتاب جیبی یادی از موسسان شهرکتاب هیرمند کرد و وضعیت فروش کتابفروشی را با توجه به نزدیکی آن به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و وزارت علوم و تحقیقات فناوری جویا شد.

مسئول شهر کتاب هیرمند نیز در پاسخ، حضور دانشجویان را پُررنگ دانست و از فروش بالای کتاب‌های روان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی و ادبیات خبر داد.

در این دیدار کتاب «تاریخ پوشاک اقوام ایرانی» از سوی مدیریت شهر کتاب هیرمند به احمد مسجدجامعی هدیه داده شد و مسجدجامعی نیز کتاب «مردی به نام اوه»، «معماری اسلامی» و چند کتاب جامعه‌شناسی و روان‌شناسی را خریداری و به خبرنگاران هدیه کرد.

در ادامه‌ برنامه‌ کتابگردی از اندیشکده مهرآرا که سه سال است در پونک احداث شده بازدید شد. این کتابفروشی توسط یک دانشجوی معلول کارشناسی‌ارشد تاریخ با همکاری مادرش راه‌اندازی شده است.

مدیر اندیشکده مهرآرا عدم اجرای معافیت مالیاتی را از مشکلات صنف کتابفروشی‌ها دانست. احمد مسجد جامعی در این مورد گفت: در ایام نمایشگاه کتاب تهران این مورد مطرح شد و قرار بر این شد، معافیت مالیاتی کتابفروش‌ها در مجلس مصوب شود و این اتفاق افتاد اما به نظر می‌رسد به امور اقتصاد و دارایی ابلاغ نشده است.

همچنین احمد مسجد جامعی از مدیرعامل موسسه خانه کتاب خواست تا معافیت مالیاتی صنف کتابفروشی‌ها را پیگیری کند. در این دیدار مسجدجامعی پس از تفال به دیوان حافظ، کتاب را امضا و خریداری و به مدیر کتابفروشی اهدا کرد.

علیرضا شهبازی مقدم، مدیر اندیشکده مهرآرا نیز کتاب «خراسان و حکمرانان» را که به قلم پدرش نوشته شده بود به مسجدجامعی اهدا کرد. نیکنام حسینی‌پور نیز مجموعه شعر «در راه انتظار» امید ملکی را خریداری و به همراهان کتابگردی هدیه داد.

ایجاد شهر دوستدار کتاب در غرب تهران

در ادامه‌ برنامه‌ ششمین دوره‌ی کتابگردی، احمد مسجدجامعی؛ عضو شورای شهر تهران و نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمود آموزگار، اهالی فرهنگ و ادب از کتابفروشی آفرینش در بلوار فرحزاد دیدار کردند.

آیدین جلالی مدیر کتابفروشی آفرینش در این بازدید، با بیان اینکه این کتابفروشی بیشتر کتاب‌های ویژه‌ی کودک و نوجوان را عرضه می‌کند، افزود: کتاب‌‌های خردسالان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ژانر داستانی وحشتناک از بیشترین اقبال در میان مخاطبان برخوردار است.

احمد مسجدجامعی در این بازدید، خرید دو کتاب «مصیبتی به نان دود» و «آبی بسازیم به نام آبستان» را به شهرداری تهران به دلیل مرتبط بودن با فعالیت‌های این نهاد پیشنهاد داد.

وی همچنین با الهام گرفتن از ۸۰ کتاب موجود ویژه‌ی نابینایان به خط بریل در این کتابفروشی گفت: امیدوارم این اتفاق در ۲۲ کتابفروشی در ۲۲ سرای شهرداری تهران نیز رخ دهد.

مسجدجامعی همچنین با توجه به فروش بالای کتاب‌های ژانر وحشت در کتابفروشی آفرینش پیشنهاد داد، غرفه‌ ویژه‌ ژانر وحشت برای نوجوانان ایجاد شود. وی همچنین ۱۰۰ نسخه از کتاب در دست چاپ جانباز دفاع مقدس عبدالرحیم رسولی را که به دلیل جراحات به فراموشی دچار شده و بعدها بهبود یافته را پیش‌خرید کرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فضای کتابفروشی‌های شهر باید برای جانبازان و معلولان مناسب‌سازی شود، اظهار داشت: از مزایای کتابگردی، آشنایی مردم با ناشران و نویسندگان است و کتابفروشی‌های محلی فضایی برای گفتگوی ناشران و نویسندگان با خوانندگان را فراهم می‌کند و تاکید بر ایجاد کتابفروشی‌های محله‌ای و پاتوق کتاب و ایجاد فضای عمومی در کتابخانه‌ها در همین راستاست.

وی از فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری خواست تا سازوکار ایجاد چنین فضاهایی را تسهیل کنند و ادامه داد: شهرداری منطقه دو تهران بخوبی این فضا را ایجاد کرده و امیدواریم در دیگر مناطق تهران نیز شاهد راه‌اندازی پاتوق‌های کتاب باشیم.

مسجدجامعی تصریح کرد: مشکل بزرگ صنعت نشر، شبکه‌ی توزیع است که با گسترش کتابفروشی‌های محله‌ای و پا گرفتن پاتوق کتاب این مشکل برطرف می‌شود.

وی در حاشیه‌ بازدید از کتابفروشی آفرینش گفت: زمین کنار ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشانی بلوار فرحزاد، تقاطع دادمان، روبروی بیمارستان آتیه طی مذاکرات شهرداری تهران با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است به شهر دوستدار کتاب تبدیل شود و مبلمان آن متناسب با رده‌ سنی کودکان و نوجوانان تبدیل به فروشگاه شود.

رونمایی از تابلوی راهنمای کتابفروشی‌ها در تهران

احمد مسجدجامعی همچنین ضمن رونمایی از تابلوی راهنمای کتابفروشی آموت، وعده داد: نصب تابلوی راهنمای کتابفروشی‌ها در همه جای تهران اجرایی شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سیاست ما این است که کتابفروشی‌های محله (پاتوق کتاب) را در محلات مختلف تهران رونق دهیم.

وی یادآور شد: اولین جلسه‌ی نقد و بررسی کتاب در فضای عمومی این کتابفروشی برگزار می‌شود.

در همین راستا همزمان با ششمین دوره‌ی کتابگردی، مجموعه‌آثار رضا جولایی با حضور خود نویسنده و با حضور خوانندگان روخوانی شد.

یوسف علیخانی مدیر کتابفروشی و انتشارات آموت ضمن تقدیر از رسول کشت‌پور شهردار منطقه ۲ تهران، گفت: پس از یک سال و نیم دوندگی، بالاخره مجوز کتابفروشی آموت صادر شد و شهردار منطقه ۲ تهران برای راه‌اندازی این کتابفروشی از هیچ حمایتی دریغ نکرد.

علیخانی افزود: از تمام دوستان و مخاطبان خواستم تا در مراسم افتتاحیه‌ی این کتابفروشی، به جای گل و شیرینی، برای حمایت از هنرمندان آثار هنری هدیه کنند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، کتابگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار