شواهد حاکی از آن است که آمریکا دوست دارد از هرج و مرج در هر جایی که باشد، حمایت کند، اما مواضع این کشور کاملا متفاوت است.

گاهی واشنگتن حامی معترضان در کشور‌های مختلف و گاهی لال می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، راشاتودی اعلام کرد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره اعتراضات در نقاط مختلف جهان اظهارنظر کرده است، اما حمایت (آمریکا) از معترضان مختلف در جهان، تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ”آمریکا همچنان در کنار مردم لبنان خواهد ماند.“

خبرنگار راشاتودی در گزارشی پس از پخش سخنان اورتگاس گفت: اعتراضات سراسری در لبنان یک ماه پیش بروز کرد. معترضان مقامات دولتی را به فساد مالی گسترده متهم می‌کنند و آن‌ها را به خاطر شکست در جلوگیری از تشدید بحران اقتصادی کشور مقصر می‌دانند. واشنگتن به صراحت اعلام کرد فکر می‌کند این‌ها بی‌عدالتی‌هایی است که ارزش مبارزه را دارد؛ موضعی که با موضع این کشور درباره (اعتراضات) در هنگ‌کنگ تفاوت چندانی ندارد.

پمپئو گفت: ”حزب کمونیست چین باید به وعده‌های خود به مردم هنگ‌کنگ عمل کند؛ مردمی که فقط خواهان آزادی‌هایی هستند که در اعلامیه مشترک چین-انگلیس به آن‌ها وعده داده شده است.“

ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ ماه ژوئن در اعتراض به قانونی بروز کرد که استرداد مجرمان هنگ کنگی را به چین مجاز می‌کرد. در طول چند ماه گذشته، هزاران نفر زخمی و دستگیر شده‌اند. این چالش بزرگی برای چین بوده است، اما برای آمریکا یک فرصت بوده است.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: «معترضان برای آزادی و دموکراسی مبارزه می‌کنند، درست مانند معترضان در ایران». پمپئو مدعی شد: ”جمهوری اسلامی باید خشونت علیه مردم خود را متوقف کند. جهان در حال نظاره است.“

بیشتر بخوانید: اعلام حمایت دوباره آمریکا از اغتشاشات و آشوب‌ها در ایران

شواهد حاکی از آن است که آمریکا دوست دارد از هرج و مرج در هر جایی که باشد، حمایت کند، اما مواضع این کشور کاملا متفاوت است. شیلی را در نظر بگیرید. دوشنبه، یک ماه از شروع اعتراضات سراسری علیه نابرابری اقتصادی گسترده (در شیلی) گذشت. هزاران نفر از مردم شیلی دوشنبه به مناسبت آن روز در سراسر کشور تظاهرات کردند. تاکنون ۲۲ نفر کشته، و هزاران نفر دستگیر شده‌اند. واکنش آمریکا چه بود؟ هشدار (به آمریکایی‌ها) درباره سفر به این کشور.

بولیوی نیز وضع مشابهی دارد. این کشور نیز صحنه اعتراضات در حمایت از اوو مورالس -رئیس جمهور تازه برکنار شده- بوده است.
وزارت خارجه آمریکا حرفی برای گفتن در این باره نداشته است و در عوض از ادعا‌های رژیم جدید بولیوی مبنی بر اینکه باید کوبا را عامل مشکلات این کشور دانست، حمایت کرده‌است.

پمپئو گفت: ”اکنون بولیوی در اذعان به تهدید کوبا برای آزادی، به برزیل و اکوادور ملحق شده است. زنده باد بولیوی.“ و زمانی که اعتراضات علیه مورالس برگزار شد، آمریکا حرف دیگری برای گفتن داشت. کاخ سفید ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد: آمریکا از مردم بولیوی به خاطر درخواست آزادی تمجید می‌کند.

تشدید اعتراضات در سراسر جهان ادامه دارد. اکنون فرصت خوبی برای آمریکاست تا به آتش خشم مردمی دامن بزند.

آندره ولچک، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی گفت: ”آمریکا در هنگ‌کنگ یا دیگر بخش‌های جهان همچون خاورمیانه، از هرگونه اعتراض به شدت حمایت می‌کند که در تلاش برای بی‌ثبات کردن آن کشورهاست و آن‌ها خواهان بی‌ثباتی در آن کشورها هستند. در بولیوی، آن‌ها از برخی شورش‌ها و اعتراضات علیه اوو مورالس به شدت حمایت می‌کردند. وقتی افراد آنها، مثلاً در بولیوی به قدرت رسیدند، آمریکا موضع خود را تغییر داد و شروع به حمایت از دولتی کرد که یا با تلاش‌های خودشان روی کار آمد یا از حمایت نظامیانی برخوردار است که توسط آمریکا آموزش دیده است.“

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۲۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
البته نه در هر جایی چون الان چندین ماهه فرانسه هر شنبه اعتراض و راهپیمایی برگزار میکنن و باوجود اینکه یک صدم توحش موجود در حوادث اخیر ایران در اونجا رخ نداده ولی آمریکا هیچ اشاره ای به کشته یا کور شدن معترضین فرانسوی نکرده توی این چنین ماه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۰۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آمریکا با تشکیل یگان ارتش نامحسوس خود با ابزار رسانه و غولهای شبکه ای همسو با منافع خود و متحدانش در سراسر دنیا با اعتراضات بحق مردمی که ابتداء آرام و مسالمت آمیز هستند برای پیاده سازی اهداف شوم خود و استیلا بر کشورهای هدف و غارت ثروت ملی و منابع طبیعی این کشورهای هدف اعتراضات را به شورش های عظیم و سونامی های غیر قابل کنترل تبدیل میکند تا حکومتهای مخالف با استعمار و استکبار را به زانو در آورده و با تضمین گرفتن از عوامل خودفروخته همین کشورها در یک تقسیم کاری به تاراج و غارت ثروت ملل می پردازد و توسط موساد اسرائیل و CIA آمریکا و گوساله گاوهای شیرده مثلث ارتش نامرئی را علیه تمام کشورهائی که با منافع استکباری و استعماری آمریکا و متحدانش در تضاد باشند هدایت میکند از آنجا که با جنگهای مستقیم و نیابتی چهره پلید و زشت و واقعی استعمار و استکبار برای ملتهای استکبارستیز عریان و آشکار شده و با توجه به بیداری ملتها و برملاء شدن تمام نقشه های شوم استعماری و استکباری برای ملتها "بهترین روش جنگ نامحسوس و نادیدنی" است با توجه به اذعان رسانه ای خود هیئت حاکمه آمریکا که اعتراف رسانه ای به این موضوع کرده اند این است که "بدون شلیک حتی یک گلوله و کشته شدن حتی یک سرباز ارتش سنتکام آمریکا میتوان یک کشور و یک حکومت را در طول کمتر از یک هفته و یا یکماه از پای درآورد" و نمونه های این ادعا: در "کشور سوریه" برای سرنگونی رئیس جمهور قانونی منتخب مردمی و براه انداختن جنگ هشت ساله با پشتیبانی رسانه ها و شبکه های مورد حمایت و همسو با تجهیز تمام امکانات به روز دنیا......سپس "کشور عراق".....سپس کشور"یمن"........سپس کشور" لیبی " که آن را شرقی و غربی کردند و هنوز مردم لیبی را با دستان مردم لیبی کشتار میکنند........سپس کشور "سودان" که آن را شمالی و جنوبی کردند.......سپس کشور "افغانستان" که آن را تبدیل به قطب جهانی موادمخدر و صادرات آن کرده اند و توان رزم ملتش را با مواد مخدر از آنان گرفته و بر ملت افغانستان استیلا پیدا کرده اند سپس کشور "پاکستان" و درگیری آنان با کشور "هند" حتی در آمریکای لاتین کشور "شیلی"........و کشور "کوبا"..........و کشور"بولیوی".......و کشور "ونزوئلا"
در بین متحدان خودش انگلیس را با هدایت برگزیت.... فرانسه را با هدایت جلیقه زردها.......در سراسر جهان با همکاری اسرائیل هر جا هر کشوری علیه منافع استکباری آمریکا حرفی برای گفتن داشته باشد با اینگونه اقدامات آن کشور را بهم ریخته و دچار آشفتگی میکنند البته در تعریف و دنبال کردن اهداف آمریکا در هر کشوری یک روش و مدل خاصی دنبال میشود ولی "همگی با یک ارتش نامرئی رسانه ای" در حال رهبری و هدایت است منتهی در هر کشوری با یک روش و یک جور خاص..........در چند روز اخیر هم با بهانه گرانی بنزین و افزایش قیمت سوخت در ایران با کانالهای رسانه ای و سربازان نامرئی اجاره ای معترضان آرام را به آشوبگرانی حرفه ای تبدیل کرد و چنان هدایتشان کرد که آن شد که نباید میشد........
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۵:۰۹ ۲۹ آبان ۱۳۹۸
با تشکر از شما خواننده و همراه همیشگی اخبار باشگاه خبرنگاران جوان
آخرین اخبار