به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با توجه به روند کاهشی منابع انرژی و افزایش مصرفکنندگان، دغدغه تمام کشورهای بزرگ صنعتی، بهکارگیری تکنولوژی و علوم نوین در جهت کاهش مصرف سوختهای فسیلی و آلودگی هوا برای کمک به محیطزیست است.
شرکتهای تولیدکنندهی خودرو، این نکات را در اولویتهای خود قرار داده و اقدام به تولید خودروهایی مدرن با طرحهایی نوین جهت پاکسازی محیطزیست و کاهش مصرف سوخت جهانی کرده اند. یکی از این اقدامات تولید خودروهای هیبریدی و برقی است.
مدت زمان زیادیست که کمپانیهای مختلف در دنیا به دلیل کاهش آلودگی هوا و سر و صدای کمتر، شروع به ساخت این نوع خودروها کردهاند. قابل ذکر است این خودروها به دلیل نوع سوخت مناسب میتوانند برای محیط زیست و دوست داران آن مناسب باشد.
خودروهای هیبریدی نوع دیگری از اتومبیل های کم سوخت هستند که جایگزین مناسبی برای نوع بنزینی آن به شمار می روند. این خودروها با استفاده از منابع مختلفی از جمله انرژیهایی همچون برق و انرژی خورشیدی، به جای سوخت بنزین برای حرکت تغزیه می کنند و آلودگی کمتری نسبت به خودروهای دیگر دارند.
دستیابی به تکنولوژی خودروهای برقی و هیبریدی کار سختی نیست چرا که دانشجوهای کشور این دسته از خودروها را ساخته اند و شرکت های زیادی می توانند آن را به طور انبوه تولید کنند. دانشگاه شریف، فنی و حرفه ای، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و بسیاری دیگر از دانشگاه های کشور توانایی تولید این خودروها را دارند.
بیشتر بخوانید: جای خودروهای هیبریدی در کشور خالی است/ ترخیص خودروهای دپو شده در انتظار رفع تخلفات
برای تولید این خودروها نیاز به زیرساخت، توجه دولت و بودجه است که اگر دولت به جای اینکه تعرفه واردات به این دسته از خودروها را افزایش دهد، روی توسعه این محصول کار کند به طور قطع موفق خواهد بود. راه دیگر استفاده از خودرهای برقی واردات آن است چرا که در دنیا برخی طرحهای خودروهای برقی حتی به تولید انبوه رسیدهاند و می توانند نیاز بشر را از این محصول رفع کنند. وزارت نیرو به دلیل عدم امکان تامین انرژی الکتریکی این نوع از خودروها و نبود زیرساخت خودرو تمام الکترونیک از ورود این خودروها جلوگیری کرده است.
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی، گفت: استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی نیاز به زیرساخت دارد. از طرف انجمن خودروسازان در جلسات شورای شهر پیشنهاد داده ایم که در صورت استفاده از خودروهای برقی باید ساختمان ها به این سیستم برق مجهز شوند بدین معنا که برق پارکینگ در هر ساختمان باید به واحد مالک وصل شود.
دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: اینگونه زمانی که فرد اتومبیل خود را در پارکینگ میگذارد برق به آن متصل شده و تا صبح شارژ میشود، اما اکنون چنین زیرساختی فراهم نیست. در دنیا تعداد خودروهای برقی و هیبریدی محدود و تولید اندکی دارد. مشکل دیگر استفاده از خودروهای برقی، شارژ شدن باتری این خودروهاست.
نعمتبخش تصریح کرد: خوشبختانه خودروسازان کشور نمونهسازی خودروهای هیبریدی و برقی را انجام دادهاند و هماکنون منتظر هستیم تا نظر دولت را در این باره بدانیم. اکنون دولت تعرفه این خودروها را کاهش داده، اما اصولاً ساخت این خودروها ۴۰ درصد گرانتر از خودروهای بنزینی بوده و ممکن است استقبال مردم از این خودروها کم باشد.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: ساخت خودروهای هیبریدی نیاز به حمایت دولت دارد چرا که با استفاده از این نوع خودروها در مصرف سوخت صرفهجویی خواهیم کرد.
علی پاکزاد مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گرانی خودروهای خارجی، گفت: در شرایط کنونی بهترین راه برای کاهش مصرف بنزین استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است. اغلب خودروهایی که وارد کشور شده اند اکونومیک بوده و مصرف آنها صدی ۹ یا صدی ۸ است که بازار کنونی رقبت زیادی به آن دارد.
او با اشاره به عوامل گرانی خودروهای خارجی، بیان کرد: افزایش نرخ ارز بر گرانی خودروهای خارجی موثر است. متاسفانه در ایران بازتاب حوادث و وقایع با تمام دنیا معکوس است، زمانی که قیمت بنزین افزایش مییابد، قیمت خودرو باید کم شود اما در ایران اینگونه نیست.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: ۲ تا ۳ سال است که افزایش قیمت بنزین در حال بررسی است. اکنون که این طرح مصوب شد با آن موافق هستیم.
به گفته او، سوختهای فسیلی یا انرژیهای جایگزین ناپذیر صرفا متعلق به نسلهای دیگر هم هستند و آیندگان باید از این منابع زیر زمینی استفاده کنند.
دادفر افزود: اینکه نرخ بنزین کم و روزانه میزان مصرف آن به ۸۰ میلیون لیتر میرسید، برای کشور فاجع بار بود. آزاد سازی واردات، کاهش نرخ تعرفه، اجازه ورود خودروهای اکونومیک با متوسط مصرف سوخت ترکیبی ۷ و ۶ لیتر و استفاده از خودروهای هیبرید کارهایی است که دولت باید همزمان با افزایش نرخ بنزین انجام دهد.
او درباره استفاده از خودروهای برقی، بیان کرد: امکان استفاده از خودروهای برقی در کشور وجود ندارد. چندین بار در هیئت دولت موضوع استفاده از خودروهای برقی مطرح شد که با مخالفت های زیادی از جمله شخص وزیر نیرو همراه بود. وزارت نیرو به دلیل عدم امکان تامین انرژی الکتریکی این نوع خودروها و نبود زیرساخت خودرو تمام الکترونیک از ورود این خودروها جلوگیری کرد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: استفاده از خودروهای برقی به دلیل تامین نیرو و انرژی و نوع خاص بودنشان، وارد نخواهد شد، اما با توجه به شرایط کنونی دولت باید از خودروهای هیبریدی حمایت کند. حال که دولت تمام هزینه سوخت را از مردم میگیرد حداقل باید این اجازه را به آنها بدهد که خود نوع خودروی شخصی را انتخاب کنند.
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی بنزین نسبت به اقتصاد بینالملل کم است. استفاده از خودروهای برقی برای دولت هزینهبر است چرا که استفاده از آن نیاز به انرژی دارد و اگر قیمت آن را با نرخ بنزین مقایسه کنیم شاهد تفاوت زیادی خواهیم بود.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه دولت روی تمام حاملهای انرژی به مردم یارانه میدهد، ادامه داد: اکنون دولت برای کل کشور سرمایهگذاری میکند که افزایش قیمت بنزین یکی از آنهاست. خودروهای برقی مصرف انرژی را کم نمیکنند چرا که نیازمند برق بوده و تولید این نوع انرژی توسط نیروگاه ها بسیار هزینه بر است.
کاکایی ادامه داد: خودروهای هیبریدی و برقی با داشتن تکنولوژیهایی خاص به شدت وابسته به کشورهای معدودی هستند. با واردات این نوع خودروها به دلیل تکنولوژی خاص، وابستگیمان به کشورهای تولید کننده آن افزایش مییابد که در شرایط کنونی و تحریمی این کار بسیار خطرناک است.
او گفت: واردات خودرهای برقی باعث خارج شدن ارز از کشور میشود که به هیچ عنوان از نظر اقتصادی به صرفه نیست. با افزایش قیمت بنزین دولت تنها پول را در کشور جا به جا میکند، اما با واردات این دسته از خودروها نقدینگی از کشور خارج میشود.
انتهای پیام/
درست میبینم!!!!!
تامین زیر ساخت= اون مافیای خودرو بتونن کاملا تمام مراحل ساخت و پخش و در نتیجه تمام سود رو در اختیار بگیرن، در آینده هم با انحصار طلبی توصعه اش ندهند و همچنان تا مدت ها مثل پراید جون خیلی آدم رو بگیرن
خب تعرفه رو جوری بذارید که مردم حق انتخاب داشته باشند
این نمونه ها به چه کاری میاد آخه؟تک سر نشین مثل دوچرخه بریم نون بخریم برگردیم؟ خودرو سازهای دنیا هم اینگونه طراحی میکنن؟
جمشید خان آرین اولین سمند برقی را در ایران ساخت و سرانجام با بی مهری های زیاد آنرا به آب انداخت!!!؟؟؟
این دانش نوین زندگی در شهرها را همانند زندگی در روستاها لذت بخش میسازد.
حتی جوانی که چندین سال پیش پرایدی الکتریکی ساخت که الکتروموتور خود شارژ داشت و یا هزاران هزار مهندسی که یا خودروهای عالی طراحی کردن و ساختن و یا به خاطر کمبود ها طرح های خودشون رو به آلمانی ها و آمریکایی ها فروختن.
من اولین مشتری خودروی الکتریکی خوب هستم ...
این خودروهای برقی هم که ساخته شده و کلی پول براش هزینه شده فقط به خاطر این هست که بعدها برای کاهش قیمت نفت ازش استفاده کنند .در صورتی که حتی بر فرض محال اگر سوخت فسیلی مصرف نکنن باقی فراورده های نفتی رو به شدت نیاز دارند و به بهانه وجود تو خالی خودروی برقی قیمت نفت رو پایین نگه میدارن
دولت و ملت دست در دست هم میتوانند بفکر خود و نسلهایشان باشند و به سمت و سوی زندگی پاکتر و بی سرو صداتر بروند.
این ماشینهای فسقلی دانشجویان بیشتر بدرد جابجایی های درون شهرها میخورند!!!!!
دوم خودرو برقی باید ده ساله پیش تو ایران جا میفتاد نه الا که بازم میره تو دست دلال
سوم خودروهای برقی و ناوگان برقی عمومی هم باید مد نظر قرار بگیره
خودروسازان هم در این مورد بسیار کندند.
انرژی برق یک انرژی همیشگی و ماندگارتر و بسیار تمییزتر و پاکتر از همه انرژیهای فسیلی است.
دیروز مگه جلسه نداشتند چی شدد؟
دولتها با همراهی ملتهایشان میتوانند بسمت این نوآوری و فناوری روز جهان بروند.
هوای داکتر مرگ و میر کمتر با خودروهای پاک برقی!!!!
قابل رقابت با سایر خودروها و سوختهای
کم صدا بودن
آرامش و راحتی رانندگی
و امکانات بالا و فراوان
از مزیتهای خودروهای برقی روز دنیاست که ما خیلی عقبیم!!؟؟
مرگ بر آمریکا
عکس هایی که میبینید خودروهای طراحی شده و تولید شده گروه تحقیق و توسعه دانشگاه آزاد واحد قزوین (باراجین)هست ، که در مرحله تولید قرار دارند
واقعا آفرین
خیلی خوبه
اگه مسئولین بیان حمایت کنن ایرانی تو دنیا رقیب نداره
کسی میدونه موضوع ابسوز کردن خودرو و استفاده از گاز هیدروژن در اون چیه یک سایت هم با همین عنوان ایجاد شده داره تبلیغ برای ثبت نام انجام میده اگه کلاهبرداری کسی هست پیگیری کنه
اگر ام نیست.. و با علم شیمی تونستن این کار رو انجام بدن چرا حمایت نمیشه
بله ایشون به نوعی همه ی حقیقت را به شما نمی گن.
در واقع اون خودرو با مصرف فلز نیکل که بسیار گرون تر از مصرف سوخت برای شما در میاد، آب را تجزیه می کنه و بعد مصرف می کنه.
ثانیا مپنا اگه دولت و شهرداری ها اجازه بدن حاضره زیرساخت هاشو تامین کنه و خودشم برق مورد نیازو تامین کنه.
در مورد ساخت این خودرو ها هم کارهای خوبی تو کشور صورت گرفته و با حمایت بیشتر بهتر هم میشه. وابستگیشم قطعا کمتر از خودرو های بنزین سوز خواهد شد که بعد این همه سال بازم نمیتونیم یه موتور ملی درست حسابی تولید کنیم.
چرا با این بحث ها خودتونو سر کار میگذارید؟
چطور ممکنه اقتصادی که در آمدش بر پایه گرانی بنزین و کسب در آمد از این راهه بیاد و خودشو با آوردن خودروهای برقی ضایع کنه...؟
مگه خودروهای برقی الان اختراع شدن که اینقدر حالا مورد توجه قرار گرفتن؟
دیروز اینقدر عصبانی بودم توی کوچه مثل ارازض و اوباش اربده کشی میکردم تا از کسی که بهم بدهکار بود پولمو بگیرم
اونم سو استفاده کرد گفت یا بدهی رو میبخشی یا تحویل پلیس میدمت....بخشیدم رفت!!!
هنوزم حس میکنم اون جنون دیروز میتونه سراغم بیاد اخه چرا آزار میدید مردم رو
نت رابفرستید
سالی 15000 انسان بی گناه خودرو میمیرند
ما دلار نداريم بريم غذا و دارو وارد كنيم اونوقت بذاريم دلالاي ماشين ميليارد ميليارد خارج كنن و از اينا بيارن ؟؟؟؟
ساخت خودرو هیبریدی پیشکشتون