فرماندار صومعه سرا گفت: سیل هفته کنونی این شهرستان ۴۴۰میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سیدجلال سیدمحمدی، فرماندار شهرستان صومعه سرا در نشست ستاد مدیریت بحران این شهرستان گفت: کارشناسان برآورد اولیه خسارت و آسیب سیل ۳ روز گذشته به ۴۰۰ خانه، ۳ مرغداری، ۱۲ دهنه پل، دیواره‌های جاده ها، رودخانه‌ها و تاسیسات زیربنایی در صومعه سرا را ۴۴۰ میلیارد ریال اعلام کردند.

او افزود: ۱۳ رودخانه در شهرستان صومعه سرا جاری است که به تالاب می‌ریزند که با هر بارندگی و بالا آمدن آب تالاب، آب این رودخانه‌ها به سیلاب تبدیل می‌شود.

علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز در این نشست گفت: سیل پارسال در گیلان ۹۸۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت که به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستیم خسارات را جبران کنیم.

او افزود: مدیران استان باید بیشتر تلاش کنند تا با استفاده از کمترین امکانات بیشترین استفاده انجام شود ومشکلات مردم حل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان گفت: برای رسوب زدایی و لایروبی تالاب صومعه سرا و انزلی باید ابتدا کار کارشناسی انجام شود، سپس اجرایی شود.

علی اوسط اکبری مقدم افزود: ترمیم و نگهداری پل‌های بزرگ باید در الویت قرار گیرد و برای ساخت دیواره حفاظتی پل مرجقل ۴ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

او، با اشاره به نیاز شدید صومعه سرا به بیل مکانیکی، مصالح سنگی و بتونی، و لوله‌های بزرگ آب برای لایروبی رودخانه‌ها و پیشگیری از وقوع سیلاب، گفت: حل مشکل ۵۴ خانوار نارنج پره تنیان که بر اثر رانش کوه آسیب دیده اند در دستور کار قرار دارد.

محمدرضا نازک کار، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان نیز در نشست ستاد مدیریت بحران صومعه سرا گفت: تعداد زیادی از پل‌ها و راه‌های روستایی این شهرستان بر اثر سیل هفته کنونی تخریب شده است، اما به زودی عملیات ساخت پل سیاه اسطلخ با اعتبار اولیه ۵ میلیارد ریال آغاز می‌شود.

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز به لایروبی ۳۵ کیلومتر از رودخانه‌های صومعه سرا اشاره کرد و گفت: برای لایروبی رودخانه‌های شارم، اباتر، پلنگ ور و مرغک صومعه سرا ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است و به زودی یک بیل میکانیکی برای لایروبی رودخانه‌ها در اختیار این شهرستان قرار می‌گیرد.

محمد اکبرزاده، مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز در این نشست گفت: ۷ طرح بزرگ با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در صومعه سرا در دست اجراست که یکی از این طرح ها، پل بزرگ تنیان است که دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد و با افتتاح این پل از خسارت به تاسیسات صومعه سرا هنگام بارندگی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته می‌شود.

قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان هم به عمق رسوبات تالاب صومعه سرا و گنجایش نداشتن این تالاب برای ورود آب رودخانه‌های صومعه سرا اشاره کرد و گفت: ۴۰ میلیارد ریال برای لایروبی و رسوب زدایی این تالاب نیاز است.

 

انتهای پیام/م.ع

خسارت ۴۴۰میلیارد ریالی سیل در صومعه سرا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.