به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حبیب شریف با اشاره به برگزاری دورههای مدارس فصلی خلاقیت و ایدهپردازی دانش آموزان دختر در سرای محله کوشک میدان به عنوان یکی از محلههای کمتر برخوردار شیراز و با بیان اینکه رسالت بنیاد نخبگان این استان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است، گفت: مدارس فصلی خلاقیت و ایدهپردازی از چهار سال گذشته تعریف شده و تاکنون ۲۶ برنامه اجرا کرده است.
او افزود: این دوره از فعالیت مدرسه خلاقیت و ایدهپردازی، دومین همکاری بنیاد نخبگان با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به شمار میرود که با هدایت این سازمان، شناسایی کودکان نخبه در مناطق کمتربرخوردار شیراز انجام شده است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان فارس ادامه داد: شهرداری در سالهای اخیردر حوزه فرهنگی گامهای موثری را در مناطق کمتر توسعهیافته برداشته است اما از آنجا که ماهیت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی زمانبر است، نتایج آن با گذشت زمان مشخص میشود.
شریف با اشاره به فصل مشترک همکاری این بنیاد با شهرداری شیراز، عنوان کرد: بستر و زمینه کشف استعدادهای برتر دانشآموزان دختر نقاط کمتربرخوردار شیراز با همکاری شهرداری فراهم شده است.
او با بیان اینکه فعالیت مدارس فصلی خلاقیت تاکنون در مرحله شناسایی استعدادها و فعالیت گروهی بوده است، گفت: پس از پایش این کودکان و نوجوانان در مراحل مختلف، آنان با عنوان سفیران بنیاد نخبگان فارس در شهرستانها و محلات خود منصوب میشوند و تحت حمایت مجمع خیرین نخبهپرور تا زمانی که پویایی خود را حفظ کنند از امکاناتی که اختیار آنان قرار میگیرد، بهرهمند میشوند.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه این سازمان برنامه مدارس فصلی خلاقیت را در همکاری با بنیاد ملی نخبگانفارس و با همت معاونت اجتماعی و مشارکتهای مردمی، اداره سلامت اجتماعی شهرداری شیراز، مجمع خیرین نخبهپرور فارس و آموزش و پرورشناحیه ۳ و ۴ شیراز اجرا کرده است، هدف از اجرای این برنامه را ایجاد عدالت آموزشی و نیز ایجاد عدالت شهری عنوان کرد.
ابراهیم گشتاسبی راد بیان کرد: نوجوانان مستعد مناطق کمتربرخوردار شیراز طی فرآیند آزمون و سنجش در مدارس نواحی یادشده شناسایی شدهاند و بدینترتیب حضور آنها برای بهرهمندی از کلاسهای دورهای مدارس فصلی خلاقیت میسر شده است.
او با بیان اینکه درحال حاضر ۷۲ دختر از دانشآموزان مقطع متوسطه اول در این طرح شرکت کردهاند، عنوان کرد: با شناسایی استعدادهای این دانشآموزان فرایندپرورش و آموزش آنان برای رسیدن به مرحله نخبگی طی میشود.
گشتاسبیراد رسالت شهرداری شیراز را در این طرح، حمایت ازکودکان و نوجوانان مناطق کمتربرخوداری اعلام کرد که بهرهمندی از آموزش برابر و رسیدن به آیندهای درخشان حق آنهاست و شهرداری نیز بهعنوان نهادی که انسانمداری را سرلوحه خود قرار داده است، برای تحقق این امر میکوشد.
معاون شهردار شیراز عنوان کرد: مسئولیت اجتماعی شهرداری حمایت مادی و معنوی از نخبگان و زمینهسازی برای شکوفایی استعدادهای آنان است و در همین راستا، این دانشآموزان مستعد بهمدت یک سال و نیم تا اسفندماه سال آینده، با شرکت در مدارس فصلی خلاقیت میتوانند از امکاناتی که در اختیار آنان قرار داده میشود، بهرهمند شوند.
او حاصل فعالیت مدرسه فصلی خلاقیت را پرورش انسانهایی دانست که از مهارتهای گوناگون اجتماعی و فردی برخوردارند و میتوانند برای شهر ومحله خود انسانی مفید باشند.
معاون اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز سرفصل دروس آموزشی در این دورههای فصلی را تفکر خلاق، مهارت کار گروهی، مشاهده، ایدهپردازی، مهارت حل مساله، انضباط شخصی، طوفان ذهن، طراحی لوگو، سنجش خلاقیت، تفکر واگرا، ارتبا موثر و تکنیک خلاقیت برشمرد.
سارا همت بیان کرد: سرمایهگذاری مادی و معنوی بر روی انسانها، بهعنوان مهمترین شاخصههای شهر انسانمدار، آینده محله، شهر و کشور را به بهترین وجه دگرگون میکند و افقهایی روشن را ترسیم میکند، چرا که این افراد با برخورداری از مهارتهای یادشده میتوانند به شهروند تراز نام شیرازبدل شوند.
انتهای پیام/م