در حالی که طبق اعلام مسئولان طی ماه‌های آینده تولید پراید و پژو ۴۰۵ متوقف می‌شود، اما به گفته کارشناسان خودرو‌های جایگزین برای پر کردن این خلا با چالش مواجه هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چالش پیش روی خودرو‌های جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ / خلاء بازار پر می‌شود؟توقف تولید خودرو‌های بی کیفیت سال‌های زیادی است که خواسته بسیاری از مردم و کارشناسان است، اما این خواسته طی سالیان گذشته علی‌رغم وعده‌های داده شده هیچگاه محقق نشد و همچنان تولید این خودرو‌ها ادامه داشت.

اما پس از سال‌ها وعده و کشمکش برای از رده خارج کردن خودرو‌های بی کیفیت سرانجام مقرر شد خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ که انتقادات زیادی از سوی مردم و کارشناسان به آن‌ها می‌شد، متوقف شود، تا تابویی که در این بخش به وجود آمده بود بشکند.

برای نخستین بار رضا رحمانی وزیر صنعت در اول آبان ماه امسال از توقف تولید پژو ۴۰۵ تا پایان سال و همچنین توقف تولید سه مدل پراید در دی‌ماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ خبر داده بود.

پس از اعلام این خبر سوی وزیر صنعت، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در مراسم روز ملی کیفیت از توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید از خرداد ۹۹ خبر داده بود تا بیش از گذشته این موضوع به واقعیت نزدیک شود.

به گفته وی؛ در مورد توقف سایر خودرو‌های قدیمی، سازمان ملی استاندارد ایران ظرف ۶ ماه آینده گزارشی به شورای عالی استاندارد ارائه خواهد داد.

اما پس از اعلام خبر توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ گمانه زنی درباره جایگزینی این خودرو‌ها آغاز شد و برای جایگزینی خودرو‌های مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شد.

در میان گمانی زنی‌ها و اینکه چه خودرویی جایگزین پراید خواهد شد، سلیمانی مدیرعامل سایپا با معرفی جایگزین‌های این خودرو تکلیف افرادی که منتظر این موضوع بودند را مشخص کرد.

بر اساس گفته مدیر عامل سایپا؛ محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود نخواهد داشت، اما توسعه محصولات بر روی پلت‌فرم‌های جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد.

پس اعلام جایگزین‌های پراید، اینبار نوبت ایران خودرو بود که جایگزین پژو ۴۰۵ را تعیین کند بر این اساس طبق اعلام این خودروساز، سه محصول رانا، پارس و گروه سمند جایگزین پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس بنزینی خواهند شد.

البته این جایگزینی‌ها هم حرف و حدیث‌هایی را در پی داشت و کارشناسان معتقدند مانع بزرگ در این بین اختلاف قیمتی است که بین پراید و پژو ۴۰۵ با خودرو‌های جایگزین است.

در این باره امیرحسن کاکایی درباره توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید و خودرو‌های جایگزین آن‌ها اظهار کرد: خودرو‌های جایگزین پراید و پژو سال‌ها است که در حال تولید هستند و عملکرد این دو خودرو را به خریداران می‌دهند اما، نکته مهم قیمت آن‌ها است که برای مشتریان اهمیت دارد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه هم قیمت خرید و هم قیمت تعمیر و نگهداری برای مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است افزود: امکان جایگزینی پراید هم وجود دارد و هم شدنی است، اما در شرایط فعلی اقتصاد کشور بعید است این ظرفیت وجود داشته باشد.

وی گفت: با حذف پراید، طبیعتا خریدار تیبا افزایش می‌یابد، اما با توجه به تفاوت قیمتی که وجود دارد حداقل تا یک سال آینده به اندازه خریدارن پراید مشتری نخواهد داشت.

کاکایی درباره توقف تولید پژو ۴۰۵ هم تصریح کرد: این خودرو در عمل خودروی ارزان قیمتی است اما، جایگزین‌ها اختلاف قیمتی دارند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: پراید و پژو ۴۰۵ جایگزین ندارند بلکه تولید آن‌ها متوقف می‌شود و مردم به ناچار سمت خرید خودروی دیگر خواهند رفت.

وی افزود: اگر تیراژ تولید خودرو‌های جایگزین افزایش یابد می‌توان قیمت را کاهش داد، اما با شرایط فعلی خودروسازان بعید است این کار اتفاق بیفتد.

با شرایط موجود باید منتظر ماه‌های آینده بود تا مشخص شود آیا خودرو‌های جایگزین می‌توانند جای این دو خودرو را در بازار پر کنند یا به دلیل قیمت بالاتری که دارند مردم به خرید خودرو‌های قدیمی‌تر پراید و پژو ۴۰۵ تمایل پیدا خواهند کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت خودرو ، پراید ، پژو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.