مسئول کرم ابریشم جهاد کشاورزی فارس گفت: نوغانداران فارس در سال ۳۰ جعبه تخم نوغان را پرورش می‌دهند.

رنجبر کارشناس مسئول کرم ابریشم جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با اشاره به اینکه سالیانه نوغانداران استان بین ۲۵ تا ۳۰ تخم نوغان را پرورش می‌دهند، بیان کرد: قیمت تضمینی دولتی هر کیلو تخم نوغان ۴۰ هزار تومان و به قیمت بازار آزاد بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است.

او  تصریح کرد: پرورش تخم نوغان باید در دمای ۲۷ درجه و رطوبت بین ۹۰ تا ۶۰ در صد باشد که بر طبق جدولی که در اختیار متقاضی تخم نوغان قرار می‌گیرد تغییر دما در جدول توضیح داده شده است.

رنجبر ادامه داد: برای پرورش نوغان تا ۵ جعبه نیازی به اخذ مجوز نیست اما برای بیش از این تعداد ‌باید هماهنگی‌هایی انجام شود که از دیگر حمایت‌های اداره نوغان  اختصاص نهال توت  با سوبسید زیاد برای کسانی است که می‌خواهند به‌ صورت صنعتی کار کنند،  یعنی چیزی در حدود ۱۰ درصد قیمت واقعی در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

کارشناس مسئول کرم ابریشم جهاد کشاورزی فارس افزود: استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس، خراسان‌شمالی، خوزستان، قم، تهران، خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان، زنجان و آذربایجان‌شرقی و غربی کرم ابریشم پرورش داده می‌شود و ۱۸ هزار و ۶۰۰ خانوار نوغاندار کشور، سالانه حدود هزار تن پیله‌تر ابریشم تولید می‌کنند که نشان‌دهنده تنوع اقلیمی مکان‌های پرورش کرم ابریشم است.

او،  با بیان اینکه  تخم های نوغان در ایستگاه سعادت شهر لارو می شود، افزود:  پیله کرم ابریشم اغلب در شهرستان‌های شیراز، لار، آباده، داراب، فسا، پاسارگاد، سپیدان و اقلید تولید می‌شود.

رنجبر اضافه کرد:  هر جعبه نوغان شامل ۲۰ هزارتا تخم نوغان است که پرورش آن  بین ۴۰ تا ۳۵روز به طول می‌انجامد که برای پرورش کرم ابریشم در ازای هر جعبه نوغان نیاز به حدود ۱۵۰ درخت توت سه ساله یعنی چیز در حدود یک تن برگ با شاخه نیاز است.

کارشناس مسئول کرم ابریشم جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: فصل پرورش پیله کرم ابریشم از نیمه دوم فروردین آغاز می شود و تا اوایل خرداد ادامه دارد.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار