دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو گفت: اختلاف ۵۰ درصدی قیمت بین واردات رسمی و غیر رسمی باعث رشد قاچاق شد.

///محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش قاچاق لاستیک خودرو، گفت: امکان قاچاق تایر خودرو‌های سنگین به دلیل تخصیص ارز دولتی کم است، اما قاچاق خودرو‌های سواری به دلیل اختصاص ارز نیمایی به وفور دیده می شود.

او بیان کرد: هم اکنون به واردات لاستیک تعرفه ۴۰ درصدی اختصاص داده اند که باعث ایجاد اختلاف قیمت ۵۰ درصدی بین واردات رسمی و غیر رسمی شده است. 

به گفته میرعابدینی، اختلاف قیمت ۵۰ درصدی بین واردات رسمی و غیر رسمی باعث افزایش میزان قاچاق در کشور شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، تشریح کرد: در گذشته می توانستیم به طور رسمی، ۸۰ کانتیتر لاستیک در ماه وارد بازار کنیم که هم اکنون به ماهی ۱۰ کانتینر کاهش پیدا کرده است. با توجه به نیاز بازار، به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه ای زده ایم که تعرفه واردات را به ۵ درصد کاهش دهد تا میزان قاچاق کم شود.


بیشتر بخوانید: میزان واردات لاستیک کاهش پیدا کرده است/ ضرورت ارتقای توان تولید داخلی


تاثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با اشاره به تاثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز، تشریح کرد: عوامل بسیاری از جمله  تعرفه واردات کالا،  میزان مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل و نقل و هزینه نمونه گیری برای اطلاع از استاندارد کالا و در نهایت انبار داری باعث افزایش قیمت یک کالا می شود که هم اکنون با توجه به افزایش قمیت دلار، قیمت این کالا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

میرعابدینی با بیان اینکه  بالا رفتن تعرفه، تاثیر مستقیم بر افزایش میزان قاچاق در کشور دارد، افزود: متاسفانه مدتی است که بسیاری از کالاهای موجود به دلایل مختلفی ثبت نمایندگی نشده اند. در تلاش هستیم در خصوص ورود قاچاق و واردات غیر رسمی اقداماتی انجام شود اما متاسفانه بی نتیجه بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با تاکید بر اینکه تعرفه بالا باعث افزایش رغبت افراد به قاچاق شده است، گفت: راهکارهای زیادی برای کاهش میزان قاچاق در کشور وجود دارد. سوبسید و ارز مبادله ای یکی از این راه هاست که اگر اگر دولت به تولیدکنندگان و واردکنندگان آن را اختصاص دهد، وضعیت برای هر ۲ گروه مطلوب خواهد شد.

او گفت: هم اکنون مشکل اصلی تولید و واردکنندگان کشور، عرضه لاستیک‌های قاچاق بین مصرف کنندگان است. 

میرعابدینی با تاکید بر اینکه قاچاق موجب برهم خوردن نظم بازار و به دنبال آن مشکلات زیادی در فروش می شود، گفت: اختلاف قیمت بین کالایی که رسمی وارد کشور شده با کالایی که بطور قاچاق وارد شده، بسیار زیاد است که یکی از علت های اصلی آن را تعرفه بالا می توان دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار