مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در آبیک گفت: از اعتبارات ویژه تنش آبی ۳۰ میلیارد تومان برای تسریع در مرحل اول انتقال آب سد طالقان به آبیک اختصاص یافته می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، حمید رضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در بازدید از طرح انتقال آب سد طالقان به آبیک و قزوین گفت: امسال ردیف پروژه حدود ۱۸ میلیارد تومان است که با حمایت مجلس و کمیسیون عمران و مرکز پژوهش‌ها یک ردیف از محل صندوق توسعه ملی برای شهر‌های دارای تنش آبی حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده ایم.

جانباز اضافه کرد:سازمان برنامه و بودجه می‌گوید طرح‌هایی که فرآیند ماده ۲۳ را طی نکرده باید مجوز بگیرد لذا با تخصیص اعتبار مخالفت شده که البته قابل حل است.

جانباز یادآور شد: باید از مکانیزم دیگری استفاده کنیم تا کار تسریع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهارداشت: با اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی این پروژه می‌توان فاز اول را اجرا کرد.

او گفت: ما در این مقطع می‌توانیم آب شرب با کیفیت را با دستگاه آب شیرین کن‌های محلی تامین کنیم که شما نگران نباشید که با این کار شاید طرح متوقف شود که این گونه نیست.

او افزود: آب سد طالقان آب آشامیدنی مورد نیاز ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا را تامین می‌کند.

جانباز اضافه کرد: در حال حاضر نیاز آب شرب شهر آبیک ۲۵۰ لیتر در ثانیه است که با تصفیه می‌تواند در کوتاه مدت صورت گیرد، نگران تخصیص ۳۰ میلیارد تومان برای اجرای فاز اول نباشید.

او یادآور شد: در حل مشکل استان قزوین همه راه‌ها را بررسی کرده ایم تا مشکل مردم حل شود، اما واقعا در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و از همه امکانات استفاده می‌کنیم.

۲۶۰ تصفیه خانه در کشور وارد مدار شده است

معاون وزیر نیرو گفت: در قالب طرح‌های ملی و استانی در حال حاضر بیش از ۲۶۰ تصفیه خانه فاضلاب در مدار است و ۱۰۰ تصفیه خانه با مکانیزم‌های مختلف و مشارکت بخش خصوصی و بی او تی و ردیف‌های عمرانی در دست اجراست.

جانباز درباره میزان هدر رفت آب تصریح کرد: هدر رفت آب در شبکه که آب بدون درامد محسوب می‌شود حدود ۲۵ درصد است که البته همه آن هدر رفت نیست بلکه انشعاباتی که محاسبه نمی‌شود و انشعاباتی که کنتور ندارند هم در این ردیف وجود دارد. او اضافه کرد: در حال حاضر متوسط هدر رفت آب ۱۳ درصد است که برای آن هم برنامه داریم.

انتقال آب از سد طالقان به آبیک مهمترین دغدغه مسئولان قزوین است

 استاندار قزوین  هم گفت: انتقال آب از سد طالقان برای تامین آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا از مهمترین طرح‌های امسال استان قزوین  است.

هدایت الله جمالی پور افزود: در سال‌های گذشته متاسفانه هیچ سهمی از سد طالقان نداشته ایم و در اثر خشکسالی با کمبود شدید آب مواجهیم و همین امر موجب نارضایتی شده است.

او بیان کرد: مردم حق دارند برای آب شرب خود نگران باشند و به ما انتقاد کنند البته محدودیت کشور را می‌دانیم و مشکلات جدی است وقتی بحران داریم باید تدبیر کنیم.

جمالی پور بیان کرد: با دکتر نوبخت و دکتر جهانگیری صحبت کرده ایم تا به طرح کمک شود، اما در حال حاضر تسریع در اجرای حداقل یک مرحله برای ما حیاتی است.

او افزود: این طرح بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما در مرحله اول باید آب شرب شهرستان آبیک را حل کرد و کیفیت آب را حل کنیم.

استاندار  گفت : برای کل پروژه هم باید فکری کنیم حداقل فاز اول برای مردم آبیک پیش بینی شود تا پایان سال اقدام شود.

وی یادآور شد: کل پروژه ۱۱۰۰ میلیاردتومان اعتبار لازم دارد که با تهاتر فروش نفت انجام خواهد شد.

ابوالفضل یاری رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قزوین هم گفت: در تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات مشکلی نداریم و اقای نوبخت معاون رییس جمهور هم دستور همکاری داده اند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.