سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران در گرگان از دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  در مراسم آغاز به کار این جشنواره با بیان اینکه ایران از لحاظ تنوع تولید صنایع دستی سومین کشور جهان محسوب می‌شود، گفت: ایران با ثبت هشت شهر و دو روستای جهانی از لحاظ ثبت شهر‌ها و روستا‌های جهان بر سکوی نخست ایستاده است.


پویا محمودیان معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امشب در آیین افتتاح سیزدهمین جشنواره بین المللی اقوام ایران زمین گفت: استان گلستان در حوزه میراث فرهنگی با سه ثبت جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد و ثبت اخیر جنگل‌های هیرکانی برگ زرینی در حوزه ثبت‌های جهانی به شمار می‌رود.


پویا محمودیان با اشاره به این که برگزاری جشنواره‌های این چنینی برای ترویج و آگاهی‌بخشی و از لحاظ اقتصادی برای ذی‌نفعان حوزه‌های مختلف موسیقی صنایع دستی مهم است و نقش ویژه‌ای در اقتصاد هنر خلاق خواهد داشت افزود: ایران از لحاظ تنوع تولید صنایع دستی سومین کشور جهان است و با ثبت هشت شهر و دو روستای جهانی از لحاظ ثبت شهر‌ها و روستا‌های جهان بر سکوی نخست ایستاده است.


محمودیان با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی و ۱۰۰ رشته فعال صنایع دستی در استان گلستان وجود دارد، یادآور شد: در سال ۱۳۹۷، ۳ هزار و ۱۶۰ شغل مشخص در زمینه صنایع دستی و هنر‌های دستی در استان گلستان ایجاد شده و صادرات صنایع دستی استان به عنوان سفیران فرهنگی ایران با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بود.


معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه صنایع دستی ایران نشانه پیشنیه چند هزار ساله هنر این کشور است، گفت: صنایع دستی کشورمان، مثال عینی اقتصاد مقاومتی و غرور ملی شناخته می‌شود.


وی با قدردانی از حضور سفرای مختلف از آن‌ها خواست از صنایع دستی غنی جمهوری اسلامی بازدید کنند و برای ترویج این هنر غنی آن را برای کشور خود به ارمغان ببرند.


چانگ هوآ سفیر چین در جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم گفت: جشنواره بین‌المللی اقوام فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی ایران به سایر کشورهاست.


اوسخت اورازبای، سفیر کشور قزاقستان نیز در این مراسم گفت: باید از مسئولان استان گلستان که زمینه حضور ما را در این جشنواره فراهم کردند، قدردانی کنم.

 

 نمایشگاه صنایع دستی، هنر‌های سنتی و سوغات، اجرای موسیقی سنتی و آیینی، برپایی آلاچیق و سیاه چادر اقوام مختلف و خانه‌های روستایی از بخش‌های این جشنواره است.

 

۲۳ استان کشور برای نمایش رشته‌های شاخص و بومی صنایع دستی مناطق خود، شرکت می‌کنند و ۲۰گروه نیز موسیقی بومی و محلی خود را در جشنواره اجرا می‌کنند.

 

در این جشنواره ۱۳سفیر و ۱۵ کاردار و رایزن فرهنگی و اقتصادی حضور دارند.

 

مهمانان این جشنواره از کشور‌های چین، یونان، عراق، قزاقستان، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، بلاروس، فیلیپین، سنگال، بولیوی، موریتانی و فلسطین هستند.

 

از ۲۱۳غرفه مربوط به صنایع دستی و سوغات این جشنواره در گرگان، ۶۸غرفه مربوط به عرضه سوغات استان‌های کشورمان است و در ۱۴۵غرفه دیگر نیز هنرمندان صنایع دستی کشورمان، دست ساخته‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

 

جشنواره از امروز تا ۲۴ آبان از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی استان در جاده گرگان به آقذ قلا برپاست.

 

هنرمندان کشورمان از ۲۶ تا ۲۹ آبان در مجموعه ورزشی المپیک گنبد کاووس پذیرای علاقمندان شرق استان در جشنواره بین المللی فرهنگ اقو. ام ایران زمین خواهند بود.

 

جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان نخستین بار در سال۸۴ درگرگان برگزار شد و استقبال زیاد از این جشنواره سبب شد علاوه بر گرگان، گنبدی‌ها نیز میزبان این جشنواره شوند.

 

انتهای پیام / فا

 

طنین آوا و نوا‌های اقوام ایران زمین در گلستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.