به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، گسترش شهرنشینی یکی از اصلیترین دلایل افزایش جمعیت کلان شهرهاست، این افزایش
جمعیت و کافی نبودن امکانات مرکز شهرها برای پاسخگویی به نیازهای مردم سبب شده شهرهای جدید در اطراف مراکز شهرها بوجود بیاید و در حقیقت سر ریز جمعیت به این شهرکها منتقل شود.
شهر جدید بهارستان در فاصله در ۱۵ کیلومتری جنوب اصفهان، در شرق بزرگراه اصفهان- شیراز واقع شده است و یکی از مهمترین موضوعات پیرامون رشد و توسعه این شهر جدید، رسیدگی به وضعیت نقل و انتقال شهروندان از بهارستان به شهر اصفهان است، در همین زمینه عملیات اجرایی احداث خط متروی اصفهان- بهارستان به طول حدود ۱۴ کیلومتر در سال ۱۳۹۰ آغاز شده و مرحله زیرسازی و ابنیه فنی پروژه متروی اصفهان- بهارستان شامل دو قطعه الف و ب از "صفه تا راه آهن" و "راه آهن تا بهارستان" به موازات جاده اصفهان- شیراز است که از ایستگاه شهر بهارستان به خط یک متروی کلان شهر اصفهان متصل خواهد شد، درحال اجرا است.
۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی متروی بهارستان
محمدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت عمران بهارستان در گفت و گو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
اصفهان، گفت: از ابتدای شروع طرح متروی اصفهان- بهارستان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که در بخش زیرسازی تا کنون پیشرفت ۹۵ درصدی و در قسمت روسازی پیشرفت ۲۵ درصدی داشته ایم.
او ادامه داد: افق جمعیتی شهر بهارستان بالغ بر نیم میلیون نفر درنظر گرفته شده است و متروی بهارستان-اصفهان با طول ۱۴.۷ کیلومتر بخش عمدهای از جابجایی جمعیتی را بر عهده خواهد گرفت. ۹.۵ کیلومتر از این خط بصورت زیرزمینی و ۴.۶ کیلومتر آن به شکل روزمینی خواهد بود و سه ایستگاه صفه، سپاهانشهر و بهارستان در مسیر آن جانمایی شده است.
مدیرعامل شرکت عمران بهارستان افزود: تامین برق بالاسری، تهویه ایستگاهها و خاکبرداری، از طرحهایی است که هم اکنون در اجراست بطوریکه تامین برق در مرحله انتخاب مشاور و خاکبرداری ایستگاهها در حال انجام است و تلاش میشود تا تکمیل متروی بهارستان در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
ریل ملی برای اولین بار در متروی بهارستان
وزیر راه و شهرسازی در سفر شهریورماه خود به اصفهان و در بازدید از طرح نیم تمام قطار شهری بهارستان اصفهان اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی ریلهای مورد نیاز برای اجرای طرحهای خود را بصورت انبوه از ذوب آهن اصفهان خریداری کرده است.
اسلامی اضافه کرد: ذوب آهن طرح تحقیقات ساخت ریل راه آهن برای مصرف داخلی کشور را از ۲۰ سال گذشته آغاز کرده است و در زمان حاضر هم برای متروی بهارستان نیز اعلام آمادگی کرده و قرارداد میان شرکت شهرهای جدید و این شرکت بسته شده است که به محض آمادگی و تحویل ریلها در متروی بهارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
او با بیان اینکه همه ریلهای مورد استفاده در مترو اصفهان از ذوب آهن اصفهان تامین میشود ادامه داد: سه نوع ریل برای قطارهای شهری (مترو)، شریان اصلی حمل بار و مسافر و قطارهای پرسرعت در ذوب آهن اصفهان تولید میشود و محمولهای که روز گذشته از ذوب آهن برای اجرای پروژه بستان آباد تبریز تحویل گرفتیم نیز از نوع ریل پرسرعت بود.
مدیرعامل شرکت عمران بهارستان هم در این باره گفت: ریل s۴۹ برای اولین بار در خاورمیانه به همت شرکت ذوب آهن برای متروی اصفهان تولید شد و هم اکنون بیش از ۶۰۰ تن از این ریل اماده بارگیری و استفاده در این طرح میباشد.
احمدی تصریح کرد: برای تامین پابند متروی بهارستان (قسمتی که ریل روی ان سوار میشود) هم دو کشور فرانسه و اتریش مذاکره کردیم و تاکنون پابند را از خارج تهیه میکردیم که خوشبختانه اخیرا شرکتی در اراک برای تولید آن اعلام امادگی کرده و امیدواریم بتوانیم ادامه پابند مترو را از تولید ملی استفاده کنیم.
صفر تا صد عملیات اجرایی به همت شرکت عمران انجام میشود
احمدی گفت: متروی بهارستان بخشی از عملیات خط یک قطار شهری اصفهان است که از ایستگاه گلستان آغاز شده و به بهارستان ختم میشود و طول آن در مجموع ۳۶ کیلومتر است و حدودا ۱۵ کیلومتر انتهایی به متروی بهارستان مربوط میشود، نکته مهم در این طرح اینجاست که در این مسیر تغییر ناوگان نداریم و مسافران بدون جابجایی قطار و به طور یکسره میتوانند این مسیر را طی کنند.
او تاکید کرد: ۱۰ کیلومتر از مسیر قطار شهری بهارستان به صورت احداث تونل و ۵ کیلومتر روی زمین است و در مجموع ۴۰ درصد از اعتبارات این طرح از محل منابع دولتی و ۶۰ درصد از منابع داخلی شرکت عمران بهارستان تامین میشود.
مدیرعامل شرکت عمران بهارستان افزود: به دلیل کمبود اعتبارهای شهرداری اصفهان، صفر تاصد عملیات و تامین اعتبار قطار شهری اصفهان بهارستان به سازمان عمران سپرده شده است و هم اکنون رام یک قطار شهری را هم خریداری کرده ایم.
گزارش از سولماز محمدی
انتهای پیام/ی