مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به پایان مهلت امهال وام دراین مناطق اشاره کرد .

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با اشاره به پایان مهلت امهال وام دراین مناطق، گفت : ضامن‌های این وام‌ها به صورت زنجیره‌ای و از میان خود خویشاوندان است، لذا فشار به ضامن‌ها منجر به شکل‌گیری نزاع در خانواده می‌شود.

او گفت : فشار دولت به زلزله‌زدگان کرمانشاه به مثابه فروپاشی شبکه‌های اجتماعی حمایت‌گر است.

فاضل الیاسی افزود: در پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۲ زلزله‌ای ۶.۶ ریشتری شهر بم را ویران کرد، با گذشت بیشتر از ۱۵ سال هنوز مردم مصیبت‌دیده این شهر نتوانسته‌اند حتی یک قسط از وام خود را پرداخت کنند.

او افزود: در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه سال ۹۶ در استان کرمانشاه، زلزله‌ای ۷.۳ دهم ریشتری رخ داد، که در آن بیشتر از ۱۰۰ هزار واحد تخریب و آسیب دیدند و صد‌ها کشته و هزاران مصدوم به دنبال داشت، اما از چند ماه پیش پیامک‌های بانکی برای افراد ضامن این وام‌ها شروع شده است و اکنون که در آستانه دومین سالگرد زلزله قرار داریم فشار بر روح و روان مردم دوچندان شده است.

او گفت: با توجه به اینکه ضامن‌های این وام‌ها به صورت زنجیره‌ای و از میان خود خویشاوندان صورت گرفته است، لذا فشار به ضامن‌ها منجر به شکل‌گیری نزاع در خانواده می‌شود.

الیاسی فروپاشی شبکه‌های حمایتگر اجتماعی را از تبعات این فشار‌ها بر مردم مصیبت‌دیده مناطق زلزله‌زده کرمانشاه دانست و افزود: وقتی یک مادر در بین شوهر و پدر خود یا شوهر و برادر قرار می‌گیرد، خود این مساله می‌تواند کانون خانواده را از هم بپاشد، می‌تواند منجر به افزایش طلاق شود.

او گفت: فشار به خویشاوندان می‌تواند به روابط درون خانوادگی، برون خانوادگی و روابط خویشاوندی به شدت آسیب برساند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه فشار به زلزله‌زدگان برای بازپرداخت زود هنگام وام‌ها می‌تواند به نافرمانی سیاسی، قانونی و اجتماعی تبدیل شود، افزود: چنین فشاری می‌تواند به شکاف دولت- ملت دامن بزند.

او افزود: با توجه به اینکه خیلی از خانوار‌ها تنها با پول یارانه امرار معاش می‌کنند، لذا این فشار‌ها می‌تواند تاثیرات مخربی بر اقشار ضعیف وارد کند.

الیاسی در پایان با طرح این سؤال «وقتی که مردم بم بعد از این همه سال هنوز نتوانسته‌اند حتی یک قسط وام خود را پرداخت کنند، پس چرا مسؤولان نسبت به باز پرداخت این وام‌ها اصرار دارند؟، گفت:این در حالی است که هنوز هزاران نفر در کانکس زندگی می‌کنند و بازسازی واحد‌های تخریبی به دلیل عدم کفاف وام‌ها عملا نیمه‌کاره مانده است .

 

 

انتهای پیام/د

مهلت امهال وام در مناطق زلزله زده پایان یافت

 

برچسب ها: حوادث ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.