پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید سلول‌های بنیادین کبد و پانکراس در محیط آزمایشگاهی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ناصر مبرا پژوهشگر این طرح تحقیقاتی و استادیار گروه بیوشیمی این دانشگاه گفت: در این طرح با استفاده از مهندسی بافت، از داربست‌های زیست سازگارپذیر برای تمایز سلول‌های IPS انسانی به سلول‌های شبه کبدی و پانکراس استفاده شده است.

او ادامه داد: سلول‌های بنیادین، مادر تمام سلول‌های بدن هستند و به سلول‌های جنینی، بالغین و بند ناف تقسیم بندی می‌شوند و برای رسیدن به درمان پایدار در تعداد قابل توجهی از بیماری‌ها ناگزیر به استفاده از سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت هستیم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به افزایش مبتلایان به بیماری‌های کبد و پانکراس و شیوع روز افزون بیماری دیابت، باید سلولی تولید می‌کردیم که شبیه سلول‌های طبیعی بدن باشد، اما از سوی دیگر باید داربستی تولید می‌کردیم که سلول‌ها روی آن سوار شوند و با حداکثر شباهت به سمت پانکراس و کبد تمایز پیدا کنند.

مبرا با بیان اینکه سلول‌های بنیادین در اغلب بافت‌های بدن وجود دارد، افزود: در سال های پیش تصور بر این بود که اگر سلول مغزی قلبی یا کلیوی دچار مشکل شود دیگر قابل بازیافت و ترمیم شدن نیست، اما پیشرفت‌های علمی نشان داد می‌توان با استفاده از سلول‌های بنیادی بسیاری از بافت‌ها را تولید و به بدن بیمار پیوند زد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با داشتن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۳ هزار کارمند بهداشتی و درمانی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.
 
انتهای پیام//ف.س
 

سلول‌های بنیادین در اغلب بافت‌های بدن وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.