رئیس‌جمهور شیلی گفت لایحه‌ای به پارلمان برای اصلاح قانون اساسی این کشور ارائه خواهد کرد که این اصلاحات علاوه بر مشخص کردن تعهدات دولت، راهکار‌های بهتر مشارکت شهروندان در امور مختلف را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور شیلی از اصلاحات در قانون اساسی خبر دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سباستین پینه را، رئیس‌جمهور شیلی از قصد خود برای ارائه لایحه‌ای به پارلمان برای اصلاح قانون اساسی این کشور برای راهکار‌های بهتر مشارکت شهروندان در امور مختلف خبر داده و گفت: «من بر این باور هستم که اصلاحات قانون اساسی کشور قانونی هستند و در این خصوص به بحث و گفت‌وگو خواهیم پرداخت. در نتیجه، طرح اصلاح قانون اساسی شیلی را آماده خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهور شیلی اعلام کرد: «در میان اصلاحات قانون اساسی که تصمیم گرفته شده است تا اجرایی شود، می‌توان به تعریف بهتری از حقوق فردی و چگونگی پایبندی به این قوانین اشاره کرد. این اصلاحات علاوه بر مشخص کردن تعهدات دولت، راهکار‌های بهتر مشارکت شهروندان را (در امور مختلف) نشان می‌دهد.»

دولت سباستین پینه را چند روز پس از به قدرت رسیدنش اعلام کرد اجازه نخواهد داد پیش نویس لایحه‌ای که میشل باچلت رئیس‌جمهور قبلی این کشور برای اصلاحات قانون اساسی به پارلمان تسلیم کرده است بررسی شود.

سه هفته پس از تظاهرات گسترده‌ای که به کشته شدن ۲۰ نفر در شیلی منجر شد، رئیس‌جمهور شیلی اعلام کرد در خصوص لایحه اصلاحات قانونی اساسی کنونی، لایحه‌ای که میشل باچلت آن را به پارلمان ارائه کرد و دیگر پیشنهاد‌ها که به احتمال مطرح خواهند شد باید به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

تظاهرات روز جمعه در سانتیاگو، پایتخت شیلی با حضور ده‌ها هزار نفر در اعتراض به عملکرد دولت برگزار شد که در نهایت به درگیری میان نیرو‌های پلیس و معترضان و به آتش کشیده شدن یک دانشگاه منجر شد.

سه هفته از آغاز اعتراضات در شیلی در ۱۸ اکتبر می‌گذرد و جنبش خشم معترضان علیه «سباستین پینیه را» رئیس جمهور شیلی فروکش نکرده و حتی ناآرامی‌ها به مناطق آرام پایتخت هم کشیده شده است.

اعلام خبر افزایش بهای بلیط مترو در ۱۸ اکتبر مردم سانتیاگو را خشمگین کرد. پس از آن معترضان روند اعتراضات خود به نابرابری در کشوری با اقتصادی مرفه و دولتی که از دیدگاه آنان در حوزه آموزش، بهداشت و بازنشستگی موفقیتی ندارد، همچنان ادامه یافت. بنابر اعلام سازمان ملی حقوق بشر شیلی، از آغاز اعتراضات در شیلی ۲۰ نفر کشته و بیش از هزار نفر زخمی شده‌اند. (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار