مازندران سالیانه از یک چهارم جمعیت ایران میزبانی می‌کند، اما نصب بی رویه تابلو‌ها و بنر‌ها در سال‌های اخیر شلوغی سرگیجه آوری به فضای شهری مازندران بخشیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، این روز‌ها قدم زدن در خیابان‌های شهر اعصابی آهنین و دلی پرطاقت می‌خواهد، چون خیابان آن را مانند دفتر دانش آموز بدخطی می‌یابید که هر کسی هر طوریکه دلش خواسته در آن چیزی نوشته و آسمانش مملو از بنر‌ها و تابلو‌های شهری است.

در مازندران برای اینکه علاقه خود را به فرزند یا همسر خود ابراز کنید و یا ارادت خود به مدیری را به رخ دیگران بکشید، می‌توانید با بنر‌های چند ده متری شهر را در قرق خود درآورید و حتی می‌توانید با تصویر یک عزیز از دست رفته، از زبان خود وی طلب حلالیت کنید.

غیر از محتوای عجیب و نامانوس برخی بنرها، مکان نصب بنر‌ها و استند‌ها هم از قاعده و قانون خاصی پیروی نمی‌کند و اینطور به نظر می‌رسد هرجایی که گمان می‌کنید پیام تان بیشتر دیده می‌شود، می‌توانید با استفاده از چند قطعه داربست اقدام به نصب بنر‌های کوچک و بزرگ در شهر کنید.
 
آسمان مازندران در تسخیر بنر‌ها و تابلو‌ها
 

مردم شهر دو دسته اند؛ یا بی اعتنا یا ناراضی

مردم صاحبان اصلی شهر به شمار می‌روند و همه اقدامات صرفا برای خدمات رسانی و جلب رضایت آن‌ها انجام می‌گیرد، اما دیدگاه شهروندان در قبال وضعیت شلوغ خیابان‌ها هم در نوع خود جالب است، چون بسیاری مشکلات شخصی را آنقدر فراوان می‌یابند که فرصت فکر کردن به این اتفاقات را ندارند و عده‌ای دیگر هم از آشفتگی شهر رضایت ندارند.

شهروندی گفت: ورزشکاری در مسابقاتی هرچند بی اهمیت صاحب مقامی می‌شود و خانواده برای تشویق او در معابر عمومی بنر‌های بزرگ نصب می‌کنند یا فردی در آزمون دکتری پذیرفته می‌شود و خانواده و آشنایان برای تبریک به او، گوشه‌ای از خیابان را اشغال می‌کنند، درحالیکه این مسائل شخصی است و نباید در سطح شهر عنوان شود.

پیرمردی می‌گوید: مازندران سالیانه میلیون‌ها گردشگر دارد، مسافران با دیدن این همه تابلو با خود نمی‌گویند که اینجا چه خبر است، این موضوع شاید برای مسئولان جدی نباشد، اما مردم را اذیت می‌کند.

جوانی قدبلند که در حال قدم زدن در پیاده رو خیابان مجبور شد به خاطر داربست یک تابلو خود را خم کند، گفت: این تابلو‌ها زیبایی برای شهر ندارند، و عموما هم جا‌هایی نصب می‌شوند که حتی برای رفت و آمد هم مزاحمت ایجاد می‌کنند.

استاندارد یکسانی برای تابلو‌ها و بنر‌ها وجود ندارد

حق جو استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شهری گفت: هدف از تعریف مبلمان شهری تعریف ساختاری مشخص و صحیح برای خدمات رسانی به مردم است که به دو دسته تقسیم می‌شود، برخی کارکرد اجباری دارند و برای ارتقای کیفیت زندگی شهری به کار می‌روند و برخی هم مانند سردیس ها، آب نما‌ها صرفا جنبه زیبایی شناختی دارند.

او افزود: استاندارد یکسانی برای همه شهر‌ها یا حتی کشور‌ها در طراحی و نصب تابلو‌ها و بنر‌ها که بخشی از مبلمان شهری را تشکیل می‌دهند، وجود ندارد، اما استفاده از استاندار‌های فرهنگی و بومی منطقه و شرایط اقلیمی در دنیا مرسوم است که در کشور ما چندان جدی گرفته نمی‌شود.

حق جو گفت: کارکرد تابلو‌ها به آگاهی رسانی، آموزش و هشدار و همچنین تبلیغات بخش خصوصی خلاصه می‌شود، اما در شهر‌های مازندران علیرغم اینکه همه به دنبال درآمد پایدار شهری هستند، به این مسائل توجهی نمی‌شود و اگر از شهرداری‌ها بپرسید، گاهی از برخی تابلو‌های خود اطلاعی ندارند، درحالیکه آن‌ها متولی امر به شمار می‌روند.

او در پایان صحبت خود با بیان اینکه برای اصلاح امور شهری نمی‌توان شهر را کوبید و از نو ساخت، گفت: به طور کلان شهر باید از لحاظ ادراکی چند مفهوم مهم از جمله آرامش، حال خوب، حس تعلق به سرزمین و خاک وطن را در ذهن شهروندان تداعی کند که ایجاد چنین فضایی نیاز به تامل بیشتر دارد.
 
 
آسمان مازندران در تسخیر بنر‌ها و تابلو‌ها

نصب هرگونه بنر و تابلو در حاشیه جاده‌ها ممنوع است حتی شما ارگان‌های دولتی!

صفری معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری مازندران پیرامون چگونگی نصب تابلو‌ها و بنر‌ها در جاده‌ها و راه‌های بین شهری گفت: پس از وصول تقاضا برای نصب هرگونه تابلو، کمیته‌ای متشکل از اعضای مختلف برای تایید محل مورد نظر به منطقه اعزام می‌شوند و این افراد با در نظر گرفتن ضوابط و شرایط مدنظر ارگان تابعه خود، به بررسی شرایط می‌پردازند.

او افزود: برای جلوگیری از آشفتگی جاده‌ها و مغشوش نشدن ذهن راننده، فاصله استاندارد تابلو‌ها ۵۰۰ متر در نظر گرفته شده و هر تابلو هم حداقل باید ۱۰ متر با حریم جاده فاصله داشته باشد.

صفری گفت: نزدیکی شهر‌ها در مازندران میل به نصب بنر و تابلو در جاده‌ها را بالا برده است که در بسیاری از موارد متاسفانه استاندارد‌ها هم رعایت نمی‌شود، اما باید خدمت همه اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام کنم که نصب هرگونه تابلو در فواصل جاده‌ای ممنوع است، چون احتمال آن می‌رود برای مسافران در حال گذر مشکلاتی ایجاد کند.

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری مازندران  با بیان اینکه نصب بنر‌هایی برای اطلاع رسانی در خصوص نزدیکان فوت شده در سطح عمومی از جمله اقدامات نادرستی است که برخی‌ها از روی ناآگاهی به چنین اقداماتی مبادرت می‌ورزند، گفت: اداره راهداری در تعریف استاندارد‌های خود، صرفا تردد عمومی را در نظر نمی‌گیرد بلکه شادابی و نشاط و نیز زیبایی جاده‌ای را هم از جمله الویت‌های مهم خود می‌داند و به همین منظور نصب تابلو‌های اینچنینی را صحیح نمی‌داند و با وجود درک شرایط روحی بازماندگان عزیز از دست رفته، در صورت بی توجهی، یقینا با آن برخورد خواهد شد.
 
آسمان مازندران در تسخیر بنر‌ها و تابلو‌ها
 

گزارش از حامد گلی
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار