عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گفت: خرده اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی ما را متخصص نمی‌کند و باید صحت و سقم محتوا را بررسی کنیم.

فضای مجازی ما را متخصص نمی‌کندبه گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قسمت پنجاهم برنامه تلویزیونی «چرخ» به گفت‌وگویی درباره‌ی ترویج علم در ایران اختصاص داشت. در بخش میز علم برنامه‌ی یکشنبه ۱۹ آبان، این برنامه میزبان زهرا اجاق، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود.

ارتباط مردم و دانشمندان باید دوطرفه باشد

اجاق، درباره‌ شیوه‌ ارائه‌ علم به مردم گفت: یک حوزه‌ تخصصی به‌نام علم وجود دارد که عده‌ای متخصص، دانشمند و پژوهشگر در آن مشغول پژوهش و تولید دانش هستند. ما معتقدیم جامعه مبتلا به مسائلی است که حوزه‌ی علم ادعا می‌کند آن‌ها را حل می‌کند، این باور آن‌قدر رایج شده که مردم هم منتظر هستند پاسخ سوال‌هایشان را از علم بگیرند، اما حوزه‌ی علم نتوانسته است با جامعه ارتباط برقرار کند.

او گفت: باید انتقال یک‌طرفه علم را کنار بگذاریم و یک ارتباط دوطرفه ایجاد کنیم. یعنی مردم باید درگیر علم باشند. باید ارتباط رو در رو با دانشمندان داشته باشند.

علم، روش نگاه کردن به دنیا است

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره‌ی تضاد آرای دانشمندان در مسائل مختلف بیان کرد: زمانی که به مردم از یک حوزه‌ کشف‌ شده‌ علمی، دانش و آگاهی می‌دهیم، باید کنار آن به مردم آموزش بدهیم که علم این‌ها نیست و علم روش نگاه کردن به دنیاست. سپس بگوییم این علم فرآیندی است که در آن اتفاقات متعددی می‌افتد. دانشمند زمانی که درباره‌ی پدیده‌ای تحقیق می‌کند، شرایط آزمایشگاهی فراهم می‌کند. 

اجاق، در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره‌ی مخاطبان موضوعات علمی گفت: در بحث ارتباطات علم ما مخاطبان را به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کنیم. گروهی از مخاطبان به موضوعات مختلف علاقه دارند. موضوعاتی مانند نجوم و اخترشناسی، هیجان و سرگرمی‌ دارد که می‌تواند بحث علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان و اقشار دیگر مردم به علم را پدید بیاورد. بهتر است در تولید انواع محتوای علمی به نیاز‌های جامعه توجه کنیم. معضلی که فضای مجازی برای ما به وجود آورده، خرده‌ اطلاعاتی است که داده می‌شود. این خرده‌ اطلاعات باعث می‌شود ما فکر کنیم که متخصص شده‌ایم! در حالی که فراموش می‌کنیم این یک رسانه است و باید صحت و سقم محتوا را بررسی کنیم.

گذر بعدی عطارد، ۱۳ سال بعد

در بخش روایت خبری «چرخ» نیز احسان یوسفی، کارشناس نجوم، پدیده‌ی نادر گذر عطارد از مقابل خورشید را بررسی کرد و گفت: دوشنبه ۲۰ آبان سیاره عطارد از مقابل قرص خورشید می‌گذرد. گذر این سیاره از مقابل خورشید اتفاق نسبتا نادری است. از دید زمین تنها گذر عطارد و زهره امکان‌پذیر است و در هر قرن حدود ۱۳ گذر عطارد رخ می‌دهد. این رویداد از حدود ساعت ۱۶ تا زمان غروب خورشید در تمام ایران قابل رویت است و گذر بعدی عطارد در ۲۲ آبان ۱۴۱۱ خواهد بود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار