بیست و دومین همایش نقش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه ۲۲ آبانماه به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

شیراز میزبان همایش نقش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اسفندیار فرهمند عضو هیات مدیره کانون و دبیر بیست و دومین همایش نقش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه در نشست خبری، اظهار داشت: بیست و دومین همایش نقش مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه در ارتباط با کرامت انسانی و حقوق عامه در طرح تحول قوه قضائیه ۲۲ آبانماه به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

او افزود: این همایش با حضور معاونت قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان فارس، مسئولان قضائی، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی چهارشنبه ۲۲ آبانماه در مرکز رفاهی دادگستری استان فارس (سالن همایش‌های شاهچراغ (ع)) برگزار خواهد شد.

او همچنین به برگزاری آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه که در اواخر اذرماه برگزار می‌ شود هم اشاره کرد و گفت: براساس آمار مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه کشور، ۱۰۷ هزار نفر از حقوقدانان برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کرده‌اند.

فرهمند گفت: در این آزمون نخبه گزینی مطرح شده، پذیرفته شدگان پس از طی مراحل مصاحبه احراز شرایط و صلاحیت علمی و عملی، در مصاحبه اختبار نیز شرکت خواهند کرد.

فرهمند در ادامه، گفت: مرکز وکلاء کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه شامل سه بخش کارشناس، مشاور خانواده و وکیل است.

او اظهار داشت: براساس طرح تحول در قوه قضاییه در راستای منویات مقام رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، جهت احقاق حقووق عامه در راستای حمایت مردم و کرامت انسانی مرکز وکلاء خدمات رایگان به افراد بی بضاعت تحت پوشش حمایتی نهاد‌ها ارائه میدهند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس هم با تاکید بر اینکه این مجموعه برای تقویت نهادهای موجود ایجاد شده، نه تخریب و تضییع آنها، گفت: در دنیا هم نهادهای موازی با هدف تقویت و هم‌‎افزایی تشکیل می‌شوند و فعالیت می‌کنند. 

بهنام نژند گفت: مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان در تاریخ ۱۷ فروردین ۷۹ تشکیل شد.

او افزود: احقاق حقوق عامه هدف اصلی تشکیل مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده است که در جهت تقویت نهاد‌های موجود فعالیت دارد.

نژند بیان کرد: در استان فارس بیش از ۵۰۰ کارشناس در ۸۰ رشته کارشناسی در فارس مشغول به کار هستند که معمولا خدمات کارشناسی غیر از مردم به نهاد‌های مختلف از جمله بانک ها، ادارات و دستگاه قضا ارایه میدهند که ۹۵ درصد از آراء که در دادگاه‌ها صادر می‌شود بر اساس نظر کارشناسی است و چراغ روشنگر پرونده‌های قضایی خود کارشناسی است.

او با بیان اینکه از جمله مواردی که نظرات کارشناسی در شیراز مبنای تصمیم گیری قرار گرفت که هیات کارشناسان رسمی دادگستری فارس ورود کرد موضوع سیل فروردین ماه شیراز بود، اظهار داشت: در جریان سیل اخیر ۷۰۰ مورد کارشناسی معاذتی انجام دادیم و علل وقوع سیل شیراز به این مرکز سپرده شد و بررسی علت وقوع سیل توسط یک هیئت ۳ نفره و یک هیئت ۵ نفره بررسی و نتیجه اعلام شد.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس در ادامه، گفت: بسیاری از موارد تصادفات، موارد احداث ساختمان، اختلافات بانکی و دیگر حوزه های تخصصی اگر به نظرات کارشناسی موکول شود بهتر میتوان نتیجه گرفت و موضوع به احقاق حق نزدیک تر خواهد بود، در جریان سیل شیراز کارشناسان ما ۷۰۰ مورد نظرات و دیدگاههای خود را برای رفع اختلاف و مستند نگاری به صورت رایگان دراختیار نهادهای مسوول قرار دادند.

نژند در ادامه تعداد وکلای فعال در استان را حدود هزار و ۶۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: درآمد این مرکز از تمدید پروانه ها و ۵ درصد از حق الزحمه  وکلا تامین میشود و هیچ بودجه ای از دولت نمیگیرد.

او گفت: وابستگی به قوه قضاییه در نظرات کارشناسی و وکالت نداریم و پروانه‌ای که صادر می‌شود زیر نظر قوه قضاییه است.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس، یکی از شرایط امتحان وکالت و کارشناسی تجربه ۵ ساله کار کردن و حداقل داشتن مدرک لیسانس اعلام کرد و گفت: بعد از مراحل گزینش، افراد نخبه و تحصیل کرده مشغول به کار خواهند شد.

انتهای پیام/م 

برگزاری همایش نقش مرکز وکلا و کارشناسان رسمی در حقوق عامه در شیراز

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار