مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: طرح احداث دریاچه مصنوعی دارای اشکالاتی است که منافع مردم را به خطر می اندازد.

واکنش آب منطقه ای به اظهارات رئیس سیما، منظر و فضای سبز کرجمسعود غیاثی، مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  البرز، در واکنش به اظهارات رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج مبنی بر مخالفت آب منطقه البرز با احداث دریاچه مصنوعی در کرج گفت: شرکت آب منطقه‌ای در ابتدا با کلیات طرح ساخت دریاچه مصنوعی موافقت کرد، ولی بعد از مطالعه جزئیات این طرح مخالفت می‌کند چراکه طرح صحیحی برای احداث این دریاچه ارائه نشده است.


بیشتر بخوانید: اجرای پروژه دریاچه مصنوعی کرج درست یا اشتباه ؟


او افزود: شرکت آب منطقه‌ای با احداث دریاچه مصنوعی توسط شهرداری مخالفتی ندارد، اما با ساماندهی رودخانه که موجب تغییر ماهیت رودخانه و تبدیل آن به کانال و کاهش ۱۰ درصدی عرض آن شود؛ مخالف است.

غیاثی در پاسخ به گفته ی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج مبنی بر این که در صورت وقوع سیل دویست ساله نه تنها دریاچه و فضای اطراف آن بلکه هر آنچه که در مسیر سیل است، از بین می‌رود گفت: روش های مختلفی برای کاهش خسارت های ناشی از سیلاب وجود دارد که با به کارگیری آن ها می توان خسارت های را به حداقل رساند.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای البرز در تشریح ایراد های وارده به طرح احداث دریاچه مصنوعی کرج و با بیان این که این ایرادات به شهرداری نیز ابلاغ شده است، افزود: این طرح دارای اشکالاتی از قبیل تبدیل بستر طبیعی رودخانه به کانالی به عرض متوسط ۱۵ متر و ارتفاع حداقل ۶ متر، حذف چشم انداز طبیعی رودخانه به گونه‌ای که با عبور از روی پل فقط یک کانال مشاهده می‌شود و به عبارت دیگر نابودی و مرگ رودخانه، حذف سیلاب دشت رودخانه که سیلاب وارده به جای تسکین در بستر، طغیان کرده و موجب آب گرفتگی مناطق شهری می‌شود، است که منجر به گم شدن هویت رودخانه کرج می شود.

او در ادامه اشکالات این طرح شهرداری افزود: این طرح دارای نواقصی مانند افزایش فرسایش بستر در منتهی الیه کانال و در منطقه حساس پل اتوبان که می‌تواند موجب تخریب پل شود، پس زدن سیلاب در اثر کوچک شدن مقطع، اتصال کانال به پل با زاویه غیر مناسب، پر شدن تدریجی کانال در اثر رسوبات وارده و در نتیجه کوچک‌تر شدن مقطع آن و عدم امکان نگهداری آبراهه است.

غیاثی گفت: سایر ایرادات به احداث دریاچه مصنوعی توسط شهرداری، محرومیت مردم از دسترسی مستقیم به جریان رودخانه، عدم تغذیه سفره آب زیر زمینی و اختلال در آب گیری حقآبه بران پایین دست است.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: اگر این اشکالات رفع شود که رفع آن بسیار ساده است، طرح احداث دریاچه مصنوعی می‌تواند از سر گرفته شود چرا که رفع اشکالات به نفع مردم است و با وجود این ایرادات طرح غیراصولی بوده و تبعات جانی و مالی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/ر.خ

دریاچه مصنوعی کرج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.