محله پایین خیابان مشهد از محلات قدیمی مشهد است. این محله امروز به نام خیابان نواب صفوی نامیده شده با این وجود این محله هنوز در بین مردم مشهد به نام پایین خیابان شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  در این شماره از زیارت و سیاحت، به اصالت یکی از محله های بافت ثامن می پردازیم. محله ای که اصالت بسیار زیادی دارد و داستان ها و قدمت این محله برای شما شرح داده می شود.

داستان محله‌ای به نام پایین خیابان
نهر با برکت پایین‌خیابان


نهر نادری یا نهر پایین خیابان در میان مردم بسیار بابرکت و باارزش بوده است.با وجود اینکه همه کار‌های روزانه از لباس شستن تا آب‌تنی بچه‌ها و بزرگ‌تر‌های محله در این آب بود، اما آب آن را بسیار مقدس می‌دانستند. آب نهر از همان چشمه گیلاس مشهد سرچشمه می‌گرفت.
داستان محله‌ای به نام پایین خیابان


دروازه‌ای به سوی تجارت

یکی از دروازه‌های مشهد، دروازه ته‌خیابان یا پایین‌خیابان بوده است. این دروازه برای تاجران مشهدی بسیار باارزش بوده است و تنها راه تجاری مشهد از طریق جاده سرخس، دروازه ته‌خیابان بود، زیرا که تاجران کشور‌های آسیای میانه از این دروازه وارد مشهد می‌شدند.

البته در همین راستا کاروان‌سرا‌های زیادی در محله پایین‌خیابان وجود داشت که از بین آن‌ها امروز فقط سرای عزیزا... اف و احمدیان‌یزدی پابرجاست. کاروان‌سرا‌هایی که هر کدام به یک نژاد و ملیتی تعلق داشتند، اما با ایرانی‌ها دادوستد می‌کردند کاروان‌سرای ازبک‌ها، ترکمن‌ها، قرقیز‌ها و منوچهر حلاج از جمله مهم‌ترین کاروان‌سرا‌های محله پایین‌خیابان بودند.


زندگی قرشمال‌ها و کولی‌ها در ته‌خیابان

کوچه‌سیابون که از کوچه‌های قدیمی مشهد به‌شمار می‌رود و هنوز که هنوز است در آدرس‌های عامیانه در بین مردم از نام قدیم آن یعنی سیابون استفاده می‌شود، کوچه‌ای بوده که در آن قرشمال‌ها و کولی‌ها ساکن بودند. بازیگران تئاتر روحوضی که صورتشان را سیاه می‌کردند، ساکن کوچه‌سیابون بودند.

 

داستان محله‌ای به نام پایین خیابان
ساختمان حاجی لته

ساختمان حاجی لته روزگاری جاذبه گردشگری مشهد محسوب می‌شد. ساختمان چهارطبقه‌ای که در محله پایین‌خیابان قرار داشت و معماری‌اش به سبک و سیاق اروپایی‌ها بود! آن‌قدر تازه که مردم برای دیدن این ساختمان صف می‌بستند؛ ساختمان حاجی لته از ساختمان‌های معروف مشهد بود که در ابتدای خیابان طبرسی قرار داشت. این ساختمان به شیوه و معماری جدید ساخته شده بود. حاجی لته از افراد بنام پایین‌خیابان بود و لباس‌های کهنه خارجی‌ها را به مشهد می‌آورد و می‌فروخت. تمام سرمایه، ثروت و شهرت این فرد به همین دلیل بود. البته این ساختمان با شکوه بعد‌ها در زمان ولیان تخریب شد.


حاجی حلوایی؛ نخستین حلوا را به مشهد آورد‌

 
می‌گویند تاجری در پایین‌خیابان زندگی می‌کرد که در دوره قاجار برای اولین‌بار حلوا را از یزد به مشهد آورد؛ کسی که محل زندگی و مغازه‌اش به حلوایی معروف شد.


انتهای پیام//م. م
 
منبع: شهرآرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۱
من عاششق تاریخم لطفا بیشتربذارید
Singapore
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
زیبابود!!