استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ایمان، هجرت و جهاد در راه خدا سه صفتی هستند که چنانچه انسان آنها را داشته باشد می‌تواند امیدوار باشد که خداوند عاقبت آنها را به خیر کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت‌الله محمدعلی ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه امروز در جمع عزاداران اصفهانی در مورد رجا اظهار داشت: رجا به معنای امیدواری در مورد سود بردن از منافعی است که در آینده ممکن است از آن برخوردار شویم.

او افزود: رجا مکرر در قرآن ذکر شده است به معنای خیر و برکتی که در آینده به مردمی که وارد میدان می‌شوند می‌رسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه کسانی که ایمان آورده‌اند اهل سعادت هستند، گفت: ایمان، هجرت و جهاد در راه خدا سه صفتی هستند که چنانچه انسان آن‌ها را داشته باشد می‌تواند امیدوار باشد که خداوند عاقبت آن‌ها را به خیر کند.

او خاطرنشان کرد: چنانچه فردی ایمان به آورده پیغمبر داشته باشد، رحمت الهی شامل حال وی می‌شود. پیامبر (ص) فرمودند که دنیا مزرعه آخرت است و این بدان معناست که دل مانند زمینی است که ابتدا باید آن را خالی از بخل، حسد، ریا، دشمنی و حب دنیا کنیم.

ناصری تصریح کرد: دل ابتدا باید صاف شود تا بتوان بذر ولایت و توحید را در آن کاشت و با ترک محرمات آبیاری کنید و از آن مراقبت کنید و در آن زمان بهشت برای شماست.
او افزود: کسی که کاری در این زمینه انجام ندهد و ایمان خود را تثبیت نکند، واجبات را به جا نیاورد و محرمات را ترک نکند چطور امید به رجا باید داشته باشد؟

استاد اخلاق حوزه علمیه در مورد راه بهشت بیان کرد: خوف و رجا هر دو مانند بالی هستند که باعث می‌شوند با آن‌ها انسان به سمت بهشت پرواز کند. خدا کریم است، ولی محل آن باید مهیا شود. این امکان ندارد که عملی نداشته باشیم و امید به ورود به بهشت داشته باشیم.

او تصریح کرد: مردی به محضر رسول‌الله (ص) آمد و عرض کرد یا رسول‌الله (ص) من از مال دنیا چیزی ندارم که در راه خدا بدهم و اعمال مستحبات هم ندارم و اعمال من فقط نماز و روزه است. اگر بمیرم جایم کجاست؟ پیامبر (ص) فرمودند که با من هستی. چنانچه با قلب خود ۲ عمل، با چشم خود دو عمل و با زبان خود هم ۲ عمل انجام ندهید با من محشور می‌شوید.

ناصری گفت: پیامبر (ص) فرمودند که چنانچه اعمال خیانت و حسد را با قلب خود، غیبت و دروغ را با زبان خود انجام ندهید و با چشم خود از روی حقارت به شخصی نگاه نکنید و حرام خدا را نگاه نکنید با من محشور می‌شوید.

او خاطرنشان کرد: چشم هر کجا رفت دل هم به‌دنبال آن می‌رود. اعمالی که خدا حرام کرده برای انسان و اجتماع ضرر دارد و گرنه انجام دادن و یا ندادن آن‌ها برای خدا هیچ سود یا ضرری ندارد. اگر فرد نماز نخواند ۳۶ اثر دارد که خود را از آن‌ها محروم می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: واجبات منافعی و محرمات ضرر‌هایی دارد که چنانچه فرد با آن‌ها عمل نکند خود را از آن‌ها محروم کرده است.

انتهای پیام/م

 

نظر استاد اخلاق حوزه علمیه در باره رجا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.