خراسان رضوی به رغم نیاز به رشته GIS "علم اطلاعات جغرافیایی" از این رشته محروم است.

محروم بودن خراسان رضوی از رشته GISبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر علی اکبر متکان رئیس انجمن سنجش از دور و GIS ایران در همایش ملی علم اطلاعات جغرافیایی(GIS) ، بنیادها و کاربردهای بین رشته ای در مشهد گفت: دانشگاه فردوسی هم اکنون به عنوان یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور شناخته شده و راه اندازی رشته GIS در این دانشگاه ضروری است.

او ادامه داد: راه اندازی رشته GIS در مشهد با توجه به سرویسی دهی به انبوه زائران و گردشگران سالانه، قطب کشاورزی و وجود املاک موقوفی آستان قدس رضوی بیش از پیش مورد تاکید است.

رئیس انجمن سنجش از دور و GISایران گفت: طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی در حوزه آکادمیک رشته علم اطلاعات جغرافیایی داشته‌ایم به طوریکه دانشگاه‌های مختلف کشور رشته GIS را آموزش می‌دهند و دکتری این رشته در کشور راه اندازی شده است.

متکان افزود: این در حالی است که نهادینه شدن GIS در دستگاه‌های اجرایی و ارتباط این رشته با صنعت آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و فقط نهادهای مختلف مانند جهاد کشاورزی، محیط زیست و وزارت نیرو هر کدام به فراخور نیاز به سوی این رشته سوق پیدا کرده‌اند.

او ادامه داد: GIS یک فناوری نیست بلکه علم است و توسعه و گسترش این رشته نقش مهمی در رفع مشکلات کشور و توسعه پایدار دارد.

رئیس انجمن سنجش از دور و GIS تاسیس انجمن سنجش از دور و GIS کشور را در سال ۱۳۷۲ عنوان کرد و گفت: این انجمن هم اکنون بالاترین رتبه را در بین انجمن های علمی کشور به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام /ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.