در این گزارش نظر مراجع تقلید پیرامون چندهمسری را بخوانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ماجرای چند همسری مردان، لازم بود موضوع را از نظر دینی و اسلامی هم بررسی کنیم و نظر مراجع تقلید را هم درباره موضوع تعدد زوجین بدانیم. ما هم نه به عنوان خبرنگار بلکه به عنوان کسی که چنین دغدغه‌ای دارد و می‌خواهد حکم شرعی این موضوع را بداند، با دفتر چند مرجع تقلید تماس گرفتیم و نظرشان را پرسیدیم. چیزی که در نهایت به آن رسیدیم هم این بود که نظر بیشتر مراجع، تقریبا یک چیز و شبیه به هم است، اما یکی قاطعانه از جایز بودن آن می‌گوید و دیگری لحن کمی نرم‌تری دارد و از شرایط سخت‌تری برای این امر می‌گوید.

مراجع تقلید درباره چند همسری چه می‌گویند؟

رهبر معظم انقلاب
جست‌وجوی ما در سایت مقام معظم رهبری برای یافتن نظر ایشان درباره تعدد زوجات راه به جایی نبرد. اما آن طور که خبرگزاری فارس گزارش کرده آیت‌ا... عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص نظر رهبر معظم انقلاب دریادداشتی نوشته «نظر آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای این است که تعدد زوجات جایز است، اما ثواب و استحباب ندارد. این نظر، نه تنها دارای پشتوانه قوی فقهی است و مطابق نظر مشهور فق‌های متقدم و برخی از متاخرین و معاصرین است، بلکه براین نظر و بر استحباب اکتفاء به یک همسر، شیخ طوسی ادعای اجماع کرده است.»

آیت‌ا... مکارم شیرازی
اصل موضوع عیب و اشکالی ندارد، اما خود قرآن هم گفته است که أَلاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً؛ اگر نمی‌توانید عدالت برقرار کنید، به همان یکی اکتفا کنید. در واقع این موضوع شرط دارد و شرط برقراری عدالت بین همسرهاست که در صورت اجرای آن، این موضوع جایز است. شرطی که خیلی هم مشکل است و مرد باید بتواند از همه جوانب مالی، روانی، روحی، زمانی و ... آن را رعایت کند. شرطی که امروز و در فشار اقتصادی فعلی خیلی سخت است و تقریبا نمی‌شود عدالت را آنگونه که هست و باید برقرار کند. در نهایت مرد باید تشخیص بدهد که از همه نظر می‌تواند این عدالت را برقرار کند، به یک‌اندازه و به طور مساوی محبت کند و در این بین از هیچ جهتی کم نیاورد.

آیت‌ا... نوری‌همدانی
حکم، حکمی غیر از نظر اسلام و چیزی که در قرآن نوشته شده است، نیست. در واقع با رعایت شرایطی که خداوند در قرآن کریم گفته است، مرد تا چهار زن دائم می‌تواند اختیار کند. این موضوع، سلیقه‌ای نیست و نظر همه مراجع در این موضوع یکی است؛ منتها شرط دارد که با رعایت آن شرایط، این اتفاق ممکن خواهد بود.

آیت‌ا... صافی گلپایگانی
کاملا به شرط ضمن عقد در زمان عقد خانم و آقا بستگی دارد. اگر آن آقا و خانم هنگام عقد، دفترچه را بخوانند، می‌بینند که در یکی از شروط ضمن عقد، شرطی هست که آقا بدون اذن همسرش خانم دیگری نگیرد. در آن زمان، اگر آقا آن شرط را قبول کند، زمانی که می‌خواهد همسر دومی اختیار کند، بدون اجازه همسر اولش نمی‌تواند این کار را انجام بدهد؛ در غیر این‌صورت برای آقا مشکلی نیست و می‌تواند تا چهار زن بگیرد. یعنی این امر در صورتی که مرد شرط ضمن عقد را پذیرفته باشد و بدون اجازه همسر اولش، زن دیگری اختیار کند، جایز نیست.

آیت‌ا... وحیدخراسانی
این امر که جایز است و این موضوع در قرآن هم آمده است، اما شخص که با توجه به مقتضیات زمان می‌تواند این کار را بکند یا نه را باید خودش تشخیص بدهد. در واقع خود فرد باید فکر کند و عاقل باشد؛ باید ببیند که آیا می‌تواند یا نمی‌تواند. اگر مشکلات را می‌تواند حل کند، می‌تواند این کار را انجام بدهد. باید تشخیص بدهد که اگر کسی دو خانه داشته باشد یا دو جا مدیر باشد، دو جا معلم باشد، طبعتا زحمتش دو برابر است؛ آیا از پس مدیریت هردو همزمان برمی‌آید و می‌تواند به هردو رسیدگی کند؟ می‌تواند یا نمی‌تواند. یعنی این‌طور نباشد که چند روزی بتواند و بعد خسته شود و در برابر یکی از آن دو کوتاهی کند. اگر همه شرایط را بررسی کرد، آن‌وقت کار درست را انجام بدهد.

آیت‌ا... محفوظی
به همین سادگی نیست و شرایطی دارد که آقا باید بتواند آن را رعایت کند. باید بتواند از لحاظ اقتصادی هر دو خانواده را اداره کند. باید بتواند وقت و زمان را مدیریت کند، خرج همه را بدهد. در نهایت اگر همه این شرایط باشد، خودش هم بخواهد و بداند که با این امر فتنه‌ای ایجاد نمی‌شود، ایرادی ندارد.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
الان آمار زنها از مردان بیشتره
خیلی ها طلاق گرفتن
خیلی از دخترها بندگان خدا در سن بالای30قرار دارند
الان کی جوابگوی این بندگان خدا هست...
تو همین عراق مسأله با چند همسری داره حل میشه
تورو خدا یه فکری کنید بالاخره آدمیزاد احتیاجاتی داره
Germany
ناشناس
۰۴:۴۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
درقرآن تذکر می دهد که شما(مردانی که دویا چهارزن دارید )نمیتوانید عدالت را برقرار کنید واگر پرهیزگاری کنید بهتر است یعنی بنای قران برتک همسریس وقتی قران میگه شما نمیتونید عدالت داشته باشید ما دیگه چه جوابی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
قرآن در ادامه گفته حال که نمی توانید عدالت را برقرار کنید یکی را به حال خود رها نکنید یعنی معنای عدالت این نیست که در همه موارد بین دو زن عدالت باشد و بلکه یک مرد می تواند دو زن داشته باشد و با یکی فقط هر چهار روز یک بار باشد چون زن بیشتر از این حقی ندارد.
Canada
کامران
۱۹:۰۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پولدارها میتونن عدالت رو برقرار کنن بین هر دو باید حواسشون باشه تو مودت یعنی ابراز کردن محبت (دقت کنید محبت درونی نه ابراز محبت) باید عدالت رو بین هر دو برقرار کنه چیزی میخره دو تا بخره میگه دوستت دارم به هردو بگه یعنی اندازه یه سلول هم نباید فرقی بذاره بینشون برای پولدارها اصلا هم کار سختی نیس من اگه پول دار بودم به راحتی هرچه تمام تر این کارو میکردم
در ضمن تو اسلام اصلا هم رضایت زن اول شرط نیست و این قانون مزخرف غیراسلامیه ایران هست شرطش فقط عدالته در ضمن عدالت شامل محبت درونی نمیشه یعنی زن حق نداره کنکاش کنه بگه کدومو بیشتر دوست داری به هیچ کدوم هیچ ربطی نداره منتهی تو ابراز کردن باید دقیقا تساوی رو رعایت کنه یعنی اینکه کدوم رو بیشتر دوست داره فقط و فقط باید بین خودش و خدای خودش بمونه و هیچ نشانه ای مبنی بر تفاوت در محبت درونی در ظاهرش وجود نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
به دختران هم باید اموزش داد اگرشوهر همسر دیگری گرفت
اگر عدالت بود نباید زندگی را بر هم زند
اگر نبود فرق دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظرم شیوه همسرداری پیامبر باید برای مردان گفته شود
ولی فقط حق مرد میدانیم
Iran (Islamic Republic of)
ابوعلی
۱۶:۴۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
این شرط که زوج همسردیگری نگیردمورد قبول شرع نیست وقابل قبول نمی باشدوزن اگرچنین شرطی بکند باطل است ومثل این است که اگرشرط کندکه بچه دارنشود نیز باطل است البته درازدواج دائم
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۱:۵۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
من مجردم ولی موقع ازدواج اگه همسر من از این شرایط عجیب غریب بزاره عمرا زیر بار نمی رم. همسر آدم اجازه نده!!!!!! این چیزی نیست که مرد اجازشو از همسرش بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
خانها حتما حتما اگر واقعا دوست ندارند همسرشان زن دیگری اختیار کند در شرایط ضمن عقد عنوان کنند ودر عقد نامه ثبت کنند هر چند در عقد نامه این موضوع قید شده است ولی محکم کاری کنند (چه صیغه چه عقد نمینواند همسر دیگری بگیرد )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
این شرط موجب بطلان عقد دوم نیست تا خانمها محکم کاری کنند فقط مرد تخلف قانونی کرده و زن حق طلاق دارد که با طلاق گرفتن تازه مشکل زن شروع می شود
پس بهتره به حکم قرآن گردن نهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۳ شهريور ۱۴۰۰
در ضمن عقد نیامده که مرد حق ازدواج دوم ندارد و بلکه به زن اجازه داده شده اگه شوهرش زن دوم گرفت بره طلاق بگیره